Jag är inne på sluttampen på min byggingenjörs utbildning,och fick frågan att göra K-ritningar till en bowlinghall. Eftersom konstruktör är mitt mål så tackade jag givetvis ja till det, men var inte förberedd på följdfrågan; Vad kommer det att kosta oss?
Ja, vad kan man egentligen begära? Det är frågan om ca 300 m2, en plan handikapanpassat. Ska byggas ihop med en befintlig föreningslokal.
 
Hemmakatten
Har du ett företag? Har du fullvärdiga försäkringar? Utan detta kan/bör du inte göra K-ritningar på uppdrag. Tänk på att det är du som är ansvarig för att ritningarna är korrekta, rätt dimensionerade mm. Om bowlinghallen rasar in under ett kraftigt snöfall om ett par år så vill det till att du räknat rätt för att de inte skall stämma skjortan av dig.

Jag skulle aldrig som privatperson och än mindre som projektledare för en byggnad som allmänheten har tillträde till anlita någon utan referenser, företag och försäkringar. Den person som i egenskap av företrädare för den blivande bowlinghallen frågade dig borde ersättas med mer professionell person. För övrigt tror jag knappast att kommunen skulle ge tillstånd till en byggnad ritad av någon utan ovan nämnda krav.
 
Hemmakatten skrev:
Har du ett företag? Har du fullvärdiga försäkringar? Utan detta kan/bör du inte göra K-ritningar på uppdrag. Tänk på att det är du som är ansvarig för att ritningarna är korrekta, rätt dimensionerade mm. Om bowlinghallen rasar in under ett kraftigt snöfall om ett par år så vill det till att du räknat rätt för att de inte skall stämma skjortan av dig..
Instämmer fullt!
Vi har nya domar där konstruktörer hållts ansvariga för personskador och dödsfall på byggen.
 
Till saken hör ju att detta är en uppgift som ligger till grunden för mitt examensarbete. Detta görs dessutom under full uppsyn av en erfaren konstruktör som dubbel och trippelkollar allt. Så i detta fall är det skolan som har de erforderliga försäkringarna. Förresten det så måste man ju börja ta ansvar någon gång, och jag vill nog säga att jag skulle känna mig säkrare på att räkna på detta nu när jag gått kurserna i betong och träkonstruktion under det senaste året, än om jag kommer ut i arbetslivet ett år senare och får uppgiften. Personligt ansvar får man ju hur som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.