Vi har en samfällighet, bor i radhus. Vad är egentligen grejen med att vi ska betala massa pengar för att gator ska plogas, lekplats skötas mm mm.

När vi bodde i villa skötte kommunen allt sådant via skattsedeln, nu ska vi betala skatt OCH till samfällighetsföreningen.

Det var inte heller så att när vi tittade på huset så tänkte vi, "oj, det ingår 1/200 andel av 3 asfalterade gångvägar och en lekplats, vi bjuder 200 000 kr till."

Vi har inte ens rätt att sätta upp kamera på gatorna vi äger för att förhindra klottrare. Så som jag ser det är det bara nackdelar med detta?
 
Det är bara nackdelar och det är orättvist. Men vad ska man göra åt det?


Man får dock en summa av staten varje år men ibland täcker inte det allt så då får man betala själv. Sen när man gör större underhåll finns extra bidrag att söka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Andersw42
  • Laddar…
Fördelen är att det finns ett radhus att köpa. ;) Det borde även avspegla priset, men gör det sällan.
 
Det finns radhus utan samfälligheter så jag förstår inte ditt argument.
 
Visst finns det radhus som ligger längs kommunala/statliga vägar där vi betalar via skatten
Sedan finns det ett stort antal hus/radhus som ligger längs privata vägar och som betalas av enskilda
personer vanligtvis genom sammfälligheter om det finns ett större antal utnyttjare.

En intressant fråga är ju när ska kommunen ta över ansvaret?
Hur många måste bo och ha nytta av vägen?
Sammhällsviktiga funktioner, genomfartsleder?
Jag har för mig att det finns mer privat väg än statlig väg och en
stor del av den privata vägen blir ju snöröjd på vintern.

/ATW

Ps Var kommunen inne på din tomt och röjde uppfarten också ds
 
Redigerat:
Poängen är väl att det är er samfällighet som får bestämma över lekplats mm, inte kommunen. Och att den är er, inte allmänhetens.
 
huggan skrev:
Det finns radhus utan samfälligheter så jag förstår inte ditt argument.
Det var inget argument över huvud taget.

När marken exploaterades så var det säkert under förutsättning att samfällighet bildades och kommunen inte behövde betala.

Kommunal snöröjning tex är inget man kan ta för givet om man bor en bit ut på landet. Men ändå betalas det lika hög skatt. Håhå jaja.
 
Det där är ett fog som blir vanligare och vanligare. Vår gata skulle också ha varit samfällighet, men någon klurig typ lyckades få byta gatumarken mot parkmark, så istälelt för att betala en massa för renhållning, asfaltering, belysning mm så sköter vi själva städning och gräsklippning av ett par parkeringsplatser, en leklats, två vändplaner och ena kanten av några hundra meter cykelbana.

Har en årsavgift på 200 tror jag det är.
 
huggan skrev:
Det finns radhus utan samfälligheter så jag förstår inte ditt argument.
Vilket argument?
 
-MH- skrev:
När marken exploaterades så var det säkert under förutsättning att samfällighet bildades och kommunen inte behövde betala.
Ja, förmodligen var det förutsättningen för avstyckningen och byggloven.
Utan samfällighet blev det inga gator och då kunde man inte ta sig till sin fastighet och därmed int få bygga hus på den.
Bara att gilla läget altså. Ni upplystaes väl om avgiften när ni köpte ert boende.
 
Vi har precis köpt ett hus som är i samfällighet och jag tycker det är bra! Vi har egen brygga i havet, tennisbanor, fotbollsplaner m.m och det är ju bara vi som bor här som får ta del av detta. Plus att vi betalar ej för vatten iheller utan det ingår i hyran man betalar varje år! Tycker det är super, det är ett privat område och man känner de flesta här :) tummen upp
 
Som skrivet tidigare är detta ofta ett sätt för kommunen att redan i byggtillfället få klart att de inte behöver stå för underhåll av markytorna i form av snöröjning, reparationer på VA el till belysning osv.
Ofta är det byggföretag som köper dessa omåden mark för att bygga radhus/kedjehus på och troligen är priset lägre än för normala tomter och säkert lättare att få bygglov på då de som sagt inte behöver oroa sig för kostnaderna, men däremot får en massa nya skattebetalare. Total win för kommunen.
 
Det finns ett alternativ till dett som blir vanligare och vanligare det heter Gatubyggnadskostnad. Där vi tidigare bodde var den 135 000 kr år 1990 men då slapp vi all övrig medbestämmande och usel vinterväghållning ingick. I Mölnlycke tror jag att det är, där fick nyligen alla som redan bor vid en gata reda på att gatan skall för längas och därmed skall dom betala runt 250 000 kr för sin redan befintliga gata.
 
Sen finns det något som kallas för tomträtt. Statarsystemet var ett himmelrike jämfört med tomträtt.
 
Tomträtt är inte värre än arrende. Faktiskt är det bättre, för du kan sälja din tomträtt när du vill. Men om man inte inser att avgifterna går upp, så kan det komma som en överraskning om man inte läst på lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.