Bygghandeln som jag gjort största delen av inköpen på (så här långt) började helt plötsligt med faktureringsavgifter. Ingen skylt vid kassan som jag kunnat se….
Bygger man hus så är det inte ovanligt att man handlar 2-4 ggr i veckan för större eller mindre summa. Man hinner knappt hem med materialet innan fakturan ligger i brevlådan. Köpte senast tre säckar cement á 68:-. 3x68=204:- + 31:- (inkl. moms) i faktureringsavgift!
En ”prishöjning” på ca. 15%!
Tog upp detta med säljaren och dom kunde erbjuda 10 dagars samlingsfaktura men fortfarande faktureringsavgift! I mitt fall skall jag alltså betala nästan 1000:-/år extra för att handla hos dom.
”Vi bara anpassar oss till branschpraxis och det skulle vi gjort för länge sedan…… Det är så dyrt för oss att handtera fakturor”
Man kan ju ställa sig frågan om alla börjar betala kontant med sedlar vad detta kommer att kosta handlaren med att räkna kontantkassa, transport av slantar till banken osv…. Nog med gnäll, sin leverantör väljer man ju själv…….
Hur ser det ut i landet med denna ”branschpraxis”?
Får du betala faktureringsavgift?
Vad tar bygghandlaren om du vill ha varorna hem till bygget?
(hos oss 315:- inkl. moms för 10 minuters enkel resa)
 
Ditt vapen som konsument är att vända dig till en annan bygghandel, och dessutom påpekade detta till försäljaren.

Bygghandeln tjänar grymma pengar på privatpersoner - enorma marginaler.
 
Hej

Oj,oj,oj.
Det är oroligt vad en del bygghandlare gör för att förlora kunder.
Jag skulle ALDRIG betala faktureringsavgift om jag handlar de mänger som ett husbygge erfodrar. Ok om jag handlade en gång var tredje månad. Eller om jag hade en rabatt på 30% på SAMTLIGA inköp.

Bygghandeln där jag handlar (Tumba Brädgård) har inga faktureringsavgifter och 30 dagars samlingsfaktura OCH 30 dagar betalningsvillkor.
Ibland hinner jag glömma bort att jag handlat när fakturan kommer.

Bygghandeln ligger nästan 1.5 mil från bygget och de tar 350:- för utkörning oavsett om det är en kartong skruv eller en hel lastbil skruv.

Said
 
Jag var idag och fixade "byggkonto" hos en av våra lokala byggvaruhandlare, och de kör med månadsfakturor. Om det tillkommer faktureringsavgift eller ej, det vet jag inte.....???.....än.....
 
Jag handlar hos Lissma Såg. Där har det inte varit något snack om faktureringsavgift. Dom fakturerar ungefär varannan vecka eller en gång i månaden. Skulle aldrig falla mig in att betala en sådan avgift. Handlar man två plank per sommar kan jag förstå det, men som storkund är det inte att tänka på.
 
Bob_the_builder
"Min" bygghandlare kör med samma typ av betalkortssystem som man kan skaffa på alla stora varuhuskedjor. Jag betalar alltid med kortet och får faktura månaden efter. Räntefritt. Det ger en kredittid på 30-60 dagar. Ganska förmånligt, tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.