Pl-400, gäller det även nya receptet? Minns pl-400 när farsan jobbade. Var mycket bättre och, framförallt, luktade mycket godare :))

Om du jobbar på hög höjd kanske en sån där plattform till stegen skulle vara bra. Den kan du ju ha både verktyg och en fastskruvad skarvsladd på. Bara ett alternativ.
 
Angående risken med stege: Vi pratar om sex meter takhöjd INOMHUS. Inte fan bygger man upp en ställning inomhus för att man ska spika lite kabel, hänga upp en lampa, hänga upp en projektor, hänga upp en brandvarnare eller byta en trasig lampa. Jag är åtminstone för lat för det. Jag är dessutom livrädd för att arbeta på stegar (jag staplar hellre tre bord i höjd än står på en stage...), så det är inger risk att jag tappar taget eller har för bråttom upp/ner, för jag klamrar mig fast för glatta livet...

Angående batteriverktyg: De är aldrig laddade när man behöver dem, de har inte samma råstyrka, batteriet är en rätt dyr slitdel och (när det gäller borrmaskiner) de har överlag dålig ergonomi. Har jag ett val kör jag på sladd (eller tryckluft) varje gång.

Edit: ...och allt är privat, för mig själv i mitt eget hem, med mig själv på stegen (tyvärr...).
 
Redigerat:
JOW skrev:
Det jag däremot tänker på är att du påverkar den struktur som faktiskt håller dig uppe, genom håltagningen.
Jag skulle nog bara köra buntband utanpå, om jag var du, känns som att det duger?
Jag håller med, buntband! Om man borrar i stegen så blir den klenare än avsett.

En variant skulle vara att låta buntband hålla fast VP-rör.


Om du ändå tänker borra så skulle du kanske kunna använda ett blått enfas CEE-16-intag för ström in nedtill. Då kan du använda t.ex. en vanlig "äldre" motorvärmarkabel för att mata stegen med ström, och du slipper ett par decimeter lös kabelsnutt nedtill vars isolering kan skava sönder och göra stegen strömförande.
 
Absolut någon form av utanpåliggande installation som är lätt att inspektera, dessutom skulle jag föreslå att själva stegen skyddsjordas samt att man använder en portabel jordfelsbrytare.

En strömförande stege är en riktig mardröm.
 
Jag håller med, buntband! Om man borrar i stegen så blir den klenare än avsett.
Ärligt talat, ett litet hål längst ned och ett litet hål högst upp gör varken till eller från. Mitt på, däremot, skulle jag inte borra. Fast buntband borde vara lättare än att pilla genom sladden...

Om du ändå tänker borra så skulle du kanske kunna använda ett blått enfas CEE-16-intag för ström in nedtill.
Smart.

Absolut någon form av utanpåliggande installation som är lätt att inspektera, dessutom skulle jag föreslå att själva stegen skyddsjordas samt att man använder en portabel jordfelsbrytare.
Också smart.

En strömförande stege är en riktig mardröm.
Nja, en stege är nog säkrare än det mesta. Chansen är ju stor att man ramlar ner, och därmed bryter kretsen... :)
 
Troberg skrev:
Nja, en stege är nog säkrare än det mesta. Chansen är ju stor att man ramlar ner, och därmed bryter kretsen... :)
Ja, det är just det som är problemet. El-olyckan nummer ett var ju; fick en, iofs inte särskilt farlig, stöt när man stog på stegen och slog sig sönder och fördärvad när man ramlade ner. (Är så gammal att jag jobbat med elektriker som fortfarande vägrade att ställa sig på en aluminiumstege, trä skulle det vara! Nåja, idag är det väl som sagt förbjudet både att stå på stegen och att ha en icke-CE-S-
MIL-A-8869B(AS)-certifierad trä-stege. ;)).
 
För många år sedan var jag och hjälpte en släkting med att inspektera ett hus de ev. skulle köpa. jag ställde upp på villkor att de skulle ta in en riktig besiktning också.

Det fanns så mycket fel och tveksamheter som jag pekade på att jag förutsatte att de inte skulle köpa huset, och blev lite ställd när de trots allt köpte (och sedan processade med säljaren i typ 5 år).

En av grejorna jag såg var elförsörjingen till vinden, det fanns bara en utvändig lucka till vinden som man kom åt via en permanent placerad al. stege. där gick det även upp en gummikabel som inne på vinden försörjde ngt. som hade med parabolen att göra. Kabeln var i väldigt dåligt skick, hade legat ute i många år. Jag såg dock inte HUR dålig den var.

Något senare när de hade börjat ana att säljarens påstående om att all el i huste var nybytt kanske inte var helt korrekt, så tog de dit en elfirma för elbes. Elektrikern står då på stegen och skall just kliva in på vinden när han ser den trasiga gummikabeln ligga med blottade kardeler i direkt kontakt med dropplåten under luckan, stegen är lutad mot plåten.

Elektrikern klättrade ned och hoppade ner från stegen så att han skulel vara säker på att inte vidröra stegen samtidigt som han stod på marken.

Jag hade också klättrat på den stegen några veckor tidigare.
 
I vissa fall kanske inte sladden är faran vid arbetet på stegen ...

6498473521_d515a3b835_z.jpg

6498474341_8964a48cca_z.jpg
 
Mikael_L
Muahahaha...
:D :D :D d^_^b
 
Bild nummer två kändes ju minst tio gånger säkrare än bild ett.
 
Jag tvåan är väl helt OK, nästan så jag skulle kunna göra så själv.
 
Hempularen: kan det ha varit 36V styrspänning till motorn på en fetare parabol? Fast då borde den gått samma väg som koaxkabeln. Vanligt med 4/5-ledare till en sån installation, och om man inte vill ha en grov 4/5-ledare så tar man en tillräckligt grov kabel med minst två ledare och en klenare 2/3-ledare. (Det går åt 4 ledare totalt ifall det är t.ex. reed-givare i motorn, medan fem ledare om motorns pulsgivare behöver +5V. Det här används sällan/aldrig på moderna paraboler som är mindre än kanske en meter i diameter, men på äldre och även nya större paraboler kör man normalt med den här standarden ännu).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.