Hej

Jag funderar på att sätta in bergvärmepump + dra rör för vattenburen värme. Huset, från 1974, förbrukar i dag 40.000 kWh (inklusive hushållsel). Huset är på 260 kvm och är ett plan + källare (alltså 130+130). I dag har vi direktverkande el + varmvattenberedare som sjunger på sista versen.

Vad tror ni om detta? Vad tror ni detta kostar? Hur stor pump ska vi välja? Alternativa lösningar?
 
Luftvärmepump + pelletskamin, skulle nog funka bra om du har någotsånär öppen planlösn...

Installationskostnaden torde vara drastiskt mindre med systemet ovan...
 
Enligt luftvämrepumpsleverantörerna har vi INTE öppen planlösning.
 
40Mwh indikerar väldigt dålig isolering. Har ni några planer på att fixa till detta?

Var bor ni?

Jag har ungefär samma yta att värma och klarar mig utmärkt med en 7kW panna.
 
Vi bor i Göteborg och har nyss tilläggsisolerat kåken i källarplan. Ovan mark har vi inte tänkt göra något mer än att slänga lite (mycket) ull på vinden.

Hur stor VP tror du vi behöver och hur mycket skall vi borra (om vi skall borra överhuvudtaget)?
 
Förutsatt att du inte har obegränsat med pengar tycker jag att du ska beta av de billigaste lösningarna först:

Tilläggsisolera vinden - beroende på huskonstruktion och ålder finns det olika tekniker för detta.

Se över listerna i fönstren. Är de gamla och otäta flyger mycket värme ut där.

Därefter bör du få en helt annan förbrukning att spela på och du kan börja kolla uppvärmningsalternativ.

Att installera vattenburet system kostar en del att installera.

Du behöver ju gå igenom rätt noga var rör kan dras och VEM som ska göra det. Vi har dragit vattenburet system i hela huset, och installationskostnaden blir överkomlig ifall man gör allt själv - men alla har ju inte tid/lust/ork att göra sådant.

I följande tråd finns lite diskussioner om installationer:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1098773148
 
Är du en fixare så kanske ett alternativ vore något - dvs du fixar själv lite och får på så sätt ner den årliga kostnaden. Gå in på energifirman.com eller novator.se där pratas det biobränsle, dvs alternativ och mycket konstruktiva saker för den som kan/vill göra lite själv. Det finns större fixarutrymme med alternativen.<BR>

Till kalkylen som skall till så småning om bör det flaggas för Vattenfalls pressmeddelande vilket indikerar att individuella och förbrukningsstyrda elpriser är på g, dvs vi får troligen betala mera för elen när förbrukningen är som högst, dvs när VP går på max och ev elpatronen också slår till. (En seriös kalkyl för att få fram optimal installerad effekt på VP bör inkludera en elpatron för spetslast)
 
Yondalar skrev:
(En seriös kalkyl för att få fram optimal installerad effekt på VP bör inkludera en elpatron för spetslast)
Varfördå?

Om inte elpatronen används skall man väl inte räkna med den? Eller ska vi bara kapitulera och skriva upp kostnaden för en elpatron på det allmänna VP-smutskastarkontot?
 
Mig veterligen så diskuteras och undersöks alltid "vad är den optimala installerade effekten?" Jag har svårt att tro att det optimala (dvs det som ger den lägsta årliga kostnaden) är att installera en så stor VP(-effekt) att den klarar av de allra kallaste dagarna.
Och om man inte ens nämner/undersöker detta då anser jag inte att kalkylen är seriös. ....och det betyder inte att smutskasta tekniken.

Det för lite långt att ge ett räkneex här, men det finns goda underlag som typiska kurvor för aktuellt hus och ort. Sen finns det tumregler, vilka jag ej kan för VP, men för en biobränsleeldad fjärrvärmepanna så hamnar dess optimala installerade maxeffekt på ca hälften av den maxeffekt som uppstår på nätet. Den korta tid som sen förbrukningen överstiger installerad bioeffekt så spetsar man med något annat (oljepanna vanligen) som har låg installationskostnad men hög driftkostnad. I VP sammanhang så är det då en billig elpatron med högre elkostnad som skall jämföras mot ökade kapital (installations) kostnader för en (över)stor VP och dess driftkostnader. Driftkostnaderna ökar med storleken, omnämns oftast inte men finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.