Eftersom jag hatar att jobba på stegar, men ändå ibland måste göra det, och dessutom föredrar sladdverktyg framför batterier, så funderade jag på en lösning för att förbättra säkerheten.

Min tanke var att helt enkelt ta min sexmetersstege, skruva fast ett grenuttag högst upp och sedan dra ner en sladd genom aluminiumprofilen som är "ben" på stegen och da ut den längst ned och där sätta en stickkontakt. Genomföringarna ska naturligtvis föras seriösa så att de inte nöter på kabeln. På så sätt får jag tillgång till el utan att behöva klättra i onödan och utan att riskera att trassla in mig i sladdarna när jag klättrar.

Min fråga blir då: Är detta ett bygge som är tillåtet enligt regelboken?

Gör det någon skillnad om man drar kabeln på utsidan och bara buntar fast den med täta straps?
 
Det är över huvud taget inte tillåtet att ha stegar som abetsplattform, segar får bara användas som "transportled" mellan arbetsplan. Så oavsett hur du "fixar" med strömmen så är det "olagligt".
 
Det är över huvud taget inte tillåtet att ha stegar som abetsplattform


Det där var väl en sanning med modifikation, det beror väl på var man skall jobba med stegen.

I yrkesmässig trafik om man kan kalla det så så är det förbjudet att använda stege som arbetsplattform men det gäller inte om du gör det hemma på fritiden.

Däremot så kanske det inte är så smart men det är en annan sak.
 
Har man så "tunga" arbeten att batterimaskinerna inte riktigt räcker till, bör man nog har ställning eller lift oavsett om det är hobbyjobb eller ej.
 
Det elektriska kan jag inte tänka mig är något bekymmer, men man vet ju inte allt.
Det jag däremot tänker på är att du påverkar den struktur som faktiskt håller dig uppe, genom håltagningen.
Jag skulle nog bara köra buntband utanpå, om jag var du, känns som att det duger?

Hur ofta jobbar du från stege? Sitter kabeln i vägen om den sitter på utsidan?

Edit: hehe, inte om jag var dum, utan om jag var du.. :)
 
Redigerat:
Mikael_L
Buntband är nog en bra ide.
Annars får du se till att ha kabelgenomföring som skydd för kabeln:
http://www.watski.se/ImageVault/Images/ConversionFormat_4/id_459/ImageVaultHandler.aspx
Eller kanske ev en modell med förskruvning åtminstone på ena sidan så det inte går att rycka loss uttaget:
http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Lo/36-1221.jpg

Kabeln bör väl vara RDO eller RDOE.


Sen är det väl inte så mycket mer att tänka på.


Smart ide förövrigt, jag kanske kopierar. :)
 
Det är som sagt aldrig ok att jobba från en stege.

Är det verkligen värt att riskera livet för detta?
 
Mikael_L
Jag har jobbat en hel del från stege. Som privatperson är det givetvis lagligt.
Men yrkesmässigt kommer ju lite andra regelverk med i bilden.

Och varför ska det vara så livsfarligt?
Jag tror jag tar en betydligt större dödsrisk varje gång jag åker iväg i bilen jämfört med arbete på en 3-meters stege där man sett till att det är relativt undanplockat från marken runt om.
 
Jag jobbar dagligen från stege, vad svamlar ni om? Fast då är det ju inga 6 m som snackas och rejäl trappstege från Wibe.

//Patrik
 
Smart tanke faktiskt, jag kanske hittar på något liknande.

Kanske med en vanlig utomhus skarvkabel som klamras längs stegen.

Är så irriterande när man håller på med sladdverktyg och man har en lång skarvsladd som antingen agerar extra tyngd eller ringlar sig kring benen när man försöker göra något.
 
Skruva fast två VP16 med AP-klammer och dra kabeln i det
 
Vadå inte jobba från stege? Ska man sätta upp byggnadsställning när man rensar stuprören då eller hur gör ni?
 
Har nått minne av att man ska ha skyddsräcke vid arbete över 1m, och att det även gäller stege. Detta är i yrkeslivet förståss, men som tidigare skrevs, skruva/borra inte i stegen, dvs ät inte den hand som föder dig :)

Buntband eller najtråd borde väl funka?
 
MagnusSt skrev:
Vadå inte jobba från stege? Ska man sätta upp byggnadsställning när man rensar stuprören då eller hur gör ni?
-Skylift, men den ska vara årligen inspekterad och sedan välsignad av Katolska kyrkan :D
 
Som nämnts tidigare.. Förbud att arbeta från stege gäller enbart i yrkeslivet. Det krävs även utbildning att bygga ställning som är över 2 meter, även detta gäller i yrkeslivet. Det krävs utbildning för att få använda lift av olika de slag, även detta gäller i yrkeslivet. PL400 får inte användas i yrkeslivet osv osv..

Tar vi det privat för egen bruk gäller inget av det som jag nämnt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.