Taket måste bytas i vår eftersom det är asgammalt (eternit från -57). Samtidigt måste det höjas en bit för att få plats med mer isolering.

Jag har följande, delvis kolliderande, målsättningar med takbytet.


  • Minimera totalkostnaden.
  • ROT-avdragsoptimera (för att minska kostnaden). Övriga renoveringar är takbyte på garage och tillbyggnad på den delen av huset samt lågprisrenovering av ett badrum från 70-talet med avloppsrör från -57 som också brådskar.
  • Inte göra jättemycket jobb själv eftersom barn nr 2 kommer någon månad innan takbytet.
  • Få en byggnadtekniskt korrekt och säker takomläggning.
  • Se till att arbetet är täckt av en ansvarsförsäkring ifall det blir fel ändå.
  • Vara en trevlig och nogrann beställare som inte hänger över axeln på snickarna för att granska deras jobb, men som har koll på vad som görs och varför det görs.

Hur ska jag göra för att minimera kostnaderna, helst inom ramen för de befintliga målsättningarna (även om dessa kan diskuteras)? Så här ser mina idéer för själva takbytet ut hittils.

  • Ta ner eternitskivorna själv under en helg men lämna den underliggande masoniten som ett extra regnskydd ifall det skulle uppstå problem med presenningarna (storm t.ex.). Firman får sätta upp ställningar innan helgen.
  • Ta upp diskussion om pris och metod med från flera firmor, men bara låta en lämna formell offert.
  • Försöka kontraktera en takfirma på löpande räkning med takpris, och sedan dag för dag stämma av tids- och materialåtgång.
  • Se till att ha en hyfsat nogrann planering för arbetsmoment och materialåtgång, så att man inte behöver slösa tid på att åka och köpa material.
  • Begära att alla tillkommande kostnader över 500kr ska godkännas av mig och föras in i projektplanen.
  • Köra bort alla byggsopor själv.
  • Erbjuda firman både muntliga och skriftliga referenser om jag är nöjd med jobbet.
  • Ta ledigt från jobbet och agera hantlangare till snickarna under arbetet.
  • Förse firman med nogranna underlag (ritningar, takyta, bilder, instruktioner, etc)
  • Låta firman ha en rimlig marginal på material, men kolla det mot byggmaxpriser. Försöka komma överens med firman om att minska marginalen på material men höja den på arbete för att kunna ta mer på ROT.
  • Välja plåttak eftersom det är billigare än betongpannor och kräver mindre underhåll.
  • Fråga firman vad jag kan göra för att hålla nere kostnaden.
Bra? Dåligt? Fler idéer?
 
Jag är ju i branschen och det verkar som du har en bra plan för att få bra pris och ett lyckat resultat. Har du koll på om du behöver betala för att lämna eterniten till återvinningscentralen. Som privatperson alltså. Vi får alltid betala hutlöst mycket.

Att du lovar att rekommendera "oss" kan man tyvärr inte ge rabatt för. Däremot ger jag rabatt på priset om kunden kan prata med grannarna och vi tar mer än ett tak i samma område, samtidigt. Båda kunderna får rabatt!

På löpande räkning med kunden som hantlangare så sjunker priset för varje sparad arbetstimme. Minns du den något humoristiska prissättningen för hantverkare? Standard: 300kr/h för jobbet, om kunden ska övervaka: 350kr/h och om kunden ska hjälpa till: 400kr/h. Det finns en grund för skämtet. jag hade bedömt kunden innan jag godkännt det :)

Vad för slags plåt vill du ha? Takpanneimitation? Bandtäckning?
 
Skansk_nybyggare skrev:
Har du koll på om du behöver betala för att lämna eterniten till återvinningscentralen. Som privatperson alltså.
Här i Falun är det noll, jag har kollat. Jag kanske ska snacka med takfirman och köra bort några extra lass eternit åt dem :)

Skansk_nybyggare skrev:
Däremot ger jag rabatt på priset om kunden kan prata med grannarna och vi tar mer än ett tak i samma område, samtidigt. Båda kunderna får rabatt!
Jag får kolla om någon fler ska byta tak, men jag tror att vårt hus är sist ut på gatan.

Skansk_nybyggare skrev:
På löpande räkning med kunden som hantlangare så sjunker priset för varje sparad arbetstimme. Minns du den något humoristiska prissättningen för hantverkare? Standard: 300kr/h för jobbet, om kunden ska övervaka: 350kr/h och om kunden ska hjälpa till: 400kr/h. Det finns en grund för skämtet. jag hade bedömt kunden innan jag godkännt det :)
Jag tror man får ha en diskussion med takläggarna och helt enkelt fråga hur man kan vara behjälplig utan att vara ivägen för deras arbete. Det lär ju knappast snabba upp arbetet om det springer runt en byfåne och ifrågasätter allt och försöker hjälpa till. Dessutom vill jag ju att hantverkarna ska trivas och tycka att det är schysst att jobba på mitt tak. Kul på jobbet brukar innebära att det blir bra.

Skansk_nybyggare skrev:
Vad för slags plåt vill du ha? Takpanneimitation? Bandtäckning?
Det vet jag inte.. den med lägst livscykelkostnad. Och den får gärna se ut som plåt. Eterniten idag är korrugerad, så det lutar åt något liknande.
 
Om man istället gör det dyrare?

Huset består idag av två delar, dels själva huset där eterniten är i sämre skick och har en hel del sprickor, men garagedelen ser betydligt bättre ut så där kan renoveringen vänta ett tag. Kallvinden på garagedelen är inspekterbar, så eventuella läckage kan lätt upptäckas och lagas. I samband med takbytet på garagedelen tänkte vi göra en ombyggnad - men om vi väntar får vi tid att bo in oss i huset och fundera på hur vi vill ha utbyggnaden istället för att behöva fatta beslut nu som kanske blir förhastat. Nackdelen är att vi måste dit med hantverkare två gånge istället för en.

Frågan är hur stor merkostnad man kan räkna med.
Så här ser huset ut idag:
DSC_0011.jpg

Så här ser vårt huvudspår för utbyggnad ut.
tillbyggnad%20alt%203.png

Merkostnaden borde alltså komma av ökade etableringskostnader, att man måste resa ställning två gånger istället för att flytta om befintlig ställning, och minskad effektivitet i arbetet. Dessutom måste man ta upp befintlig plåt, papp och hängrännir på husdelen när man bygger takskärningen där taken går ihop. Frågan är bara ungefär hur mycket kostnaderna kan öka och hur mycket merarbete det blir?
 
Vad har du för vind? Isolera innifrån är inget alternativ? Finns plåt som är gjord för att passa uppe på eterniten nämligen. Bara väck med skruven på eterniten å slänga dit plåten som beställs i rätt längd så man slipper kapa den. Kan inte bli billigare än så!
Och av egen erfarenhet så blir löpande nästan alltid billigast.....
 
Peppe_e skrev:
Vad har du för vind? Isolera innifrån är inget alternativ? Finns plåt som är gjord för att passa uppe på eterniten nämligen. Bara väck med skruven på eterniten å slänga dit plåten som beställs i rätt längd så man slipper kapa den. Kan inte bli billigare än så!
Och av egen erfarenhet så blir löpande nästan alltid billigast.....
Är det sådan här plåt som du menar? Det kanske kan vara ett alternativ också.

Det är en liten, trång kallvind utan inspektionslucka så jag tror inte att det går in så mycket mer isolering där, men det ska jag dubbelkolla när jag tillträder huset. Hittils har jag bara kontrollerat att den inte är möglig.
 
Är det inte så att det är gratis för dig att slänga grejer på tippen, men att det kostar för företag? Har för mig det är så i Borlänge iaf.

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Bäst du ringer renhållningen om eterniten, här lär den hanteras som miljöfarligt avfall med allt det innebär i form av transport till fastlandet och destruktion. Dyrt som helskotta, givetvis.

Låt den ligga kvar, om du kan.
 
mycke_nu skrev:
Bäst du ringer renhållningen om eterniten, här lär den hanteras som miljöfarligt avfall med allt det innebär i form av transport till fastlandet och destruktion. Dyrt som helskotta, givetvis.

Låt den ligga kvar, om du kan.
FredrikR skrev:
Är det inte så att det är gratis för dig att slänga grejer på tippen, men att det kostar för företag? Har för mig det är så i Borlänge iaf.

Sent from my LT15i using Tapatalk
Här i Falun är det gratis för privatpersoner att slänga eternit på tippen. Jag har kollat.

Det är ju ett argument för att faktiskt plocka bort eterniten. Det är ju inte säkert att det är lika billigt i framtiden.
 
Jo, det jag menar är att det kanske kanske inte blir gratis om firman kör iväg eterniten till tippen.

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Var inte den plåten jag menade. Finns en som är sinuskorrigerad precis som eterniten. Läggs alltså så att taket fortfarande ser likadant ut. Läggs alltså rätt på eterniten. En förutsättning är ju att du har en fungerande luftning redan nu. Ska se om jag hittar en länk....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.