Hej
Jag vill ha en fm sändare som jag kan få bra mottagning i hela huset.
Ex jag är väldigt sport intresserad och ibland ganska ofta är det bara sändningar på TV. Då vill jag få in det i mitt öra via ex fm mottagaren i mobilen.
Dom flesta fm sändarna är det ganska dålig räkvid på. Men kan man inte fölänga antennen på sändaren?
Jag fick dett som ex av en kollega men vet ej vilket märke jag skall välja. Har inte sett någon med extern antenn.
Eller har ni något annat förslag. Jag vill kunna vara mobil i huset och kanske lite utanför huset. För att få det till några rum i huset kanske löser mitt problem men det finns andra som störs av det.
Jag hoppas ni fattar?
 
Redigerat:
Då fm sändare enligt svensk lag har en väldigt begränsad effekt som i gynnsamma lägen kanske räcker 8-12m så får du kanske googla hur man kan lösa det.
Alternativet kan ju vara internetradio, här finns många enkla lösningar och ett stort sportutbud både i Sverige och andra länder.
 
Mikael_L
Jag har funderingar åt samma håll som dig.

Men som Nimajneb säger så är tillståndet för sådana här sändare begränsat till en oerhört blygsam sändareffet, om det nu var typ en eller tio mW. Så dom har oavsett fabrikat dålig räckvidd.
Med en bra mottagare istället så ökar ju räckvidden dock. :)

Jag har köpt ett par olika och tänker prova lite, jag har bara inte kommit till skott ännu.

Att öka förstärkareffekten är olagligt, att förbättra antennen är kanske olagligt, eller kanske lagligt. Lite beroende på hur det är skrivet helt enkelt.

Men helt klart bör en "riktig" antenn förbättra mottagningen med några dB vid oförändrat avstånd, så är det på gnällen kan jag tänka mig att prova öppna en enhet, försöka identifiera rätt anslutningspunkt och där sätta en 75cm lång antenn.
 
Tillåten effekt är bara 50 nW. Det är så lite att man inte kan överrösta en vanlig radiokanal, och ljudet blir lidande om man inte har sändaren väldigt nära mottagaren. Jag har testat lite, men blev bara irriterad över att det fungerade så dåligt.

Den enklaste lösningen är att skaffa ett par trådlösa hörlurar. De har betydligt bättre räckvidd. Vill man absolut använda mobiltelefonen får man försöka hitta ett sätt att streama över det trådlösa nätverket.

/Hasse
 
welleman har en som man kan sätta antenn
 
b_hasse skrev:
Vill man absolut använda mobiltelefonen får man försöka hitta ett sätt att streama över det trådlösa nätverket.

/Hasse
Ja, det funkar bra. Jag har kört internetradio i mobilen (iPhone) via det trådlösa nätverket när jag klippt gräs på en mer än normalstor tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.