Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej.
Iom att det börjar närma sig att byta en del stammar och rör huset vi just köpt så funderar jag på hur Ni skulle lagt fram detta till en röris? Betala honom för att ta fram en spec, köpa materialet på rinkabyrör och hoppas att han var sugen på att installera sakerna?

Jag känner mig noll sugen på att betala en förmögenhet på prispåslag. Visst köper jag att man lägger på 20%, men inte 400%
 
köp och gör det själv...
 
Vara rak mot rörisen och försöka komma överens om en vettig nivå på påslaget så du kan acceptera det och rörisen ändå vill utföra jobbet. Har aldrig försökt men det är vägen jag först och främst skulle prova innan jag skulle köpa in sakerna och fråga sen. Har du tur hittar du en röris som tycker det är OK.
 
Jag ska självklart göra så mycket jag kan själv, och även om jag är händig långt över snittet så känner jag mig för osäker på genomförandet av vissa saker. Sen tänker jag att det är bättre att ha en firma som gjort det på papper för försäkringsbolagets skull. Vidare så ska jag självklart vara öppen mot röris om detta, annars är nog chansen liten att han går med på det, undrade mest över om någon annan lyckats samt hur man lägger upp det på ett snyggt sätt.
 
mycket hänger nog på var du bor hur många rörkrökare det finns osv
var öppen direkt och fråga vad materialet kostar, säg att du jämför mot tex Rinkaby och kan tänka dig tex +10-20% mot deras priser.
Räkna med ett högre timpris men nyttja ROTavdraget.
Be om en uppskattning av totala antalet timmar och be han rapportera direkt om det strular så det tar tid

En öppen dialog där alla vet vad som gäller är det bästa, stammbyte innebär förmodligen även badrumsrenovering, köksrenovering, teknikrum/pannrum, tvättstuga mm mm

Jag skulle lätt hugga ett sånt jobb OM jag vore rörkrökare
 
Det var återigen en som vill spara på sina pengar på någon annans bekostnad ser jag. Det kommer inte att fungera om det inte är så att du och rörisen är de enda människorna på 25 mils radie. Men först till den praktiska biten rörisen kan endast ge dig RSK Nr på de detaljer som behövs, det för att det är ett gemensamt språk för vad detaljerna heter alla i branschen använder det. Rinkabyrör kör inte med RSK Nr och ingen support utan du måste själv veta exakt vad du skall ha. Det brukar dessutom vara svårt att hitta en bra röris när du vill ha arbetet utfört så att hitta en som skulle sitta och plitaner vad du behöver lär nog kosta mer en vad det smakar och när det blir problem för att det inte går att göra så som tänkt, hur lösa. det. Det är nog bara att göra som man brukar offert + referenser + försäkringskoll+ F-skatt.
 
Att man tycker att jämföra priser och kräva ett rimligt materialpåslag innan man anlitar en röris är att spara pengar på någon annans bekostnad är en lite knepig inställning. Menar du att man inte ska kritiskt ifrågasätta timkostnad, materialkostnad eller andra tillkommande kostnader innan man beställer utan bara vara glad och tacksam och betala när fakturan kommer? Är man röris så förstår jag helt och fullt den inställningen, men som kund har man lite andra intressen.

Men jag är helt övertygad om att man faktiskt kan komma överens om både alternativet att TS som inte verkar helt okunnig inom området själv beställer materialet och rörisen installerar eller att rörisen erbjuder ett skäligt påslag som bägge kan acceptera så får rörisen själv fixa allt som behövs.

Att jämföra priser och vara medveten om att det förekommer stora påslag på material och andra tillkommande kostnader är bra och vettigt att reglera innan jobbet startar. Det är inte samma sak som att spara pengar på någon annans bekostnad utan det handlar om att som kund hitta det mest kostnadseffektiva alternativet.
 
Det är anmärkningsvärt att denna yrkesgrupp kan ta ut så högt materialpåslag. Hur har det gått till? Elektrikerna är väl också ganska bra på det.
 
Den enkla förklaringen är väl att de flesta kunder inte har koll på vilka påslag som finns och därför aldrig heller kan ifrågasätta rimligheten. Själva upplägget med grossisternas prislistor som de tillhandahåller till hantverkarnas kunder är väl just att dölja det faktiska påslaget. Sen blir det allt för ofta problematiskt när kunden numera faktiskt kan kolla upp på exempelvis nätet vad produkterna kostar och inte gillar eller accepterar påslaget och anser att hantverkaren inte varit öppen och/eller tydlig med sina påslag. .
 
Håller med Nino mfl med tydlig kommunikation

Begär in offert från flera du är intresserad av. Var ärlig med att du tänker jämföra med sigro/rinkabyrör och köp inte någon argumentation varför detta är orimligt eller att du får rabatt på ahlsell/dahls prislista ;)

Säg att du då antingen vill ha liknande materialpriser med ett påslag om 10-20 % för hanteringen eller veta vad de vill ha i timmen om de tar jobbet utan försäljningen av materialet. Hade jag varit du hade jag krävt att ev tillägg för servicebil mm även skippas o istället ha "rätt" timpenning från början. Rent krasst tjänar du tack vare ROT på att de tar en högre men korrekt timpenning istället för att smyga in med andra poster såsom stor vinst på materialet och en summa/dag för servicebil mm

I värsta fall ställer ingen upp om du har få rörmokare i din närhet men troligtvis så hittar du istället med lite nogrannhet en duktig och ärlig vvs:are som accepterar upplägget
 
Nu är det risk att den här tråden spårar ur med diskussion om påslag på matrial har inte det ältas nog här i tråden
Mvh Tille
 
tille1 skrev:
Nu är det risk att den här tråden spårar ur med diskussion om påslag på matrial har inte det ältas nog här i tråden
Mvh Tille
Men varför "ältas" det med påslag då??

Kan det vara för att man som kund blir lite besviken när man jämför priset på fakturan mot priset på Rinkabyrör, och ser att det kostar 172 kr mot 349 kr på fakturan, altså dubbla priset... 100% påslag!!

Eller när man ser att påslaget på ett expanssionskärl är 1636kr, eller 46%

I detta fallet är det ju i kronor och ören inte så farligt, men på ett större jobb med höga materialkostnader blir det ju snabbt pengar, anta att det går på 40 000 och man kollar och jämför priser och ser att man kunde fått det för 20 000 på rinkaby... Skall man bara acceptera detta då??

Man kan ju trots allt göra rätt möe kul för 20 000kr...
 
Manberg skrev:
Hej.
Iom att det börjar närma sig att byta en del stammar och rör huset vi just köpt så funderar jag på hur Ni skulle lagt fram detta till en röris? Betala honom för att ta fram en spec, köpa materialet på rinkabyrör och hoppas att han var sugen på att installera sakerna?

Jag känner mig noll sugen på att betala en förmögenhet på prispåslag. Visst köper jag att man lägger på 20%, men inte 400%
Vad händer om det saknas en liten rörkrök á 4,60? Du tillhandahåller allt material, så rörisen behöver bara sitta och dricka kaffe med tickande timpris medan du åker och köper den saknade rörstumpen, eller?
 
E
Du kan ju räkna bort garantin på materielet också om du köper det själv. Det bästa du kan göra är ju att ta in offert från flera olika firmor så du får en bild av hur mycket det kommer kosta och därefter börja pruta lite
 
Konstigt att dessa påslag lever kvar iom ROT-avdraget, folk kanske skulle tycka att ett litet materialpåslag vore att föredra framför en lägre timpenning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.