Mikael_L
Jag tror det börjar klarna.
Vi kör på med en enda apparatdosa och kronbrytare i.
Och om det sen känns trevligt med dimmer får det bli en Eltako dosdimmer, den verkar ju riktigt schysst.
Rent allmänt föredrar jag nog vanliga vriddimrar, men just här känns det som att man rätt lätt kan leva med en sådan här dosdimmer.

Tack för alla svar och tips på hur man kan göra.


JOW skrev:
Jag har 3 dosor...
Översta, belysningen, krondimmer.
Mittersta, uttag, rakning/föning etc (nära handfat/spegel).
Nedre, timer, till handdukstorken, startas medelst knapptryckning efter dusch... (Nej, jag behöver ingen varm handduk efter duschen)
Skönt att höra att det finns de som "överarbetar" mer än mig. :p ;)
Men varför vill du ha uttaget strömbrytarstyrt egentligen ?
 
Men nu Mikael kräver vi en motprestation av dig! Nu får du börja lägga upp bilder från ditt bygge. Eller har du kanske redan en tråd som jag har missat? :)

//Patrik
 
Uttaget är inte strömbrytarstyrt, rörutloppet till handdukstorken är det..

Jag ser ingen vits med att handdukstorken ska vara på 24h om dygnet...
Det är inte alla torkar som har timer i sig, en del har bara termostat.
 
JOW skrev:
Uttaget är inte strömbrytarstyrt, rörutloppet till handdukstorken är det..

Jag ser ingen vits med att handdukstorken ska vara på 24h om dygnet...
Det är inte alla torkar som har timer i sig, en del har bara termostat.
Timer på handukstorken tycker jag lät smart. Den lösningen ska jag ta till mig.

//Patrik
 
Personligen föredrar jag att sätta fler dosor och undvika kron/d-trapp, det ger alltid mer möjlighet till utbyggnad/förändring.
 
Nu ska vi se om jag tänker rätt...
Ligger o drar mig i sängen och funderar om det går att räkna hem timern...

(150 W • 24 h • 365 dygn) / 1000 = 1314 kWh per år i konstant drift, men så är det ju termostat på...
(150 W • 20 h • 365 dygn) / 1000 = 1095 kWh besparing vid 4h drift per dag vid oreglerad drift så man kanske ska halvera det?
Och så vet jag inte vad jag får pröjsa för timern, men verkar ligga i spannet 500 - 1000 kr lite snabbt sökt på en nätbutik.
Så jag antar att det tar 1,5 - 2 år att nå break even...
 
kolvas skrev:
jepp, den har minnesfunktio, Eltakos har dessutom en "nattfunktion" där man håller inne knappen 1 sekund så startar den på 10% men nästa gång man tänder den så går den till det läget man hade innan nattfunktion
Aha! Provade långt tryck på mina no-name dosdimmers från elbutik.se och ser man på, dom börjar oxo på 10%. :) Däremot så kommer dom inte ihåg föregående inställning. :(

Håller fö med om att Mikael är skyldig oss lite bilder!
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Håller fö med om att Mikael är skyldig oss lite bilder!
Ja jag har ju en massa bilder jag kan uppdatera min projekt-tråd med.
Men det är ju så drygt att välja bilder, beskära, förminska och skriva lämplig text till. :S
Jag ska se vad jag orkar göra. :cool:
 
Ni verkar ha rett ut detta med dimmer och jag kan bara instämma i att badrummet ska ha dimmer. Finns inget värre än att nyvaken slå på "städbelysning" på morgonen.

En annan sak. Det finns en miljon sätt att montera belysning runt spegeln över handfatet. Alla är fel utom ett. Problemet är att vi som monterar belysningen sällan sminkar oss, så vi fattar inte vad som är rätt eller fel.

Ljusram ovanför spegel funkar hyggligt tillsammans med takbelysning men RÄTT sätt att göra det är att ha något i stil med detta http://elbutik.se/product.html/onida?category_id=1313 på varje sidan om spegeln. Lite krångligare, ev inte lika snyggt som andra lösningar, men att resten av livet slippa tjafset om dålig sminkbelysning är värt hur mycket som helst.
 
Den här tråden har gett mig många bra idéer! Ska börja med att fixa dosdimmer till takbelysningen i badrummet, (har idag en dosa med kronbrytare). Idag har jag tre belysningsalternativ vid badkarsbad;

1. Takbelysning på, ger för mycket ljus.
2. Spegelbelysning på, ger för lite ljus och fläkten startar vilket stör hela badupplevelsen.
3. Stearinljus, för lite ljus och bökigt.

Med hjälp av en dimmer kan jag bada i lagom belysning, utan att fläkten startar.
Timer till handdukstorkarna har jag funderat på i många år, men det får bli en senare fråga. Finns det timers som kan placeras i dosa?

En fråga till MathiasS: Har du provsminkat dig i den föreslagna belysningen?
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
En annan sak. Det finns en miljon sätt att montera belysning runt spegeln över handfatet. Alla är fel utom ett. Problemet är att vi som monterar belysningen sällan sminkar oss, så vi fattar inte vad som är rätt eller fel.

Ljusram ovanför spegel funkar hyggligt tillsammans med takbelysning men RÄTT sätt att göra det är att ha något i stil med detta [länk] på varje sidan om spegeln. Lite krångligare, ev inte lika snyggt som andra lösningar, men att resten av livet slippa tjafset om dålig sminkbelysning är värt hur mycket som helst.
Ja här är det lugnt då, iaf till dottern kommer upp i tonåren då ...

Ty här sminkar sig ingen. :cool:
 
Mikael_L skrev:
Ja jag har ju en massa bilder jag kan uppdatera min projekt-tråd med.
Men det är ju så drygt att välja bilder, beskära, förminska och skriva lämplig text till. :S
Jag ska se vad jag orkar göra. :cool:
Do it! :)
 
Granngubben skrev:
En fråga till MathiasS: Har du provsminkat dig i den föreslagna belysningen?
Det mest sminkliknande jag använder är biltemas artikel 36980 och den funkar även i totalt mörker. Så, nej. Jag får förlita mig på den äkta hälftens erfarenheter.
 
DET finns en 3/1.polig brytare som man inte kan ha fjäder bakom... kan vara så att det är ELKO-RS.
Men törs inte satsa några pengar...
 
el_richard skrev:
DET finns en 3/1.polig brytare som man inte kan ha fjäder bakom... kan vara så att det är ELKO-RS.
Men törs inte satsa några pengar...
ELJO Trend. Åtgärdat med Exxacten så att det går.
ELKO RS vet jag inte. Känner bara till att de har fjädern mellan brytaren och vippan (???? :O ????).

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.