Har en Festool TDK 12 som garantin gått ut på, så jag tänkte serva den själv. Den har nämligen låst sig, eller kärvat ihop på nåt sätt. Jag smorde upp alla drev o så, men jag förstår inte riktigt hur jag ska lösa detta problem.

Om ni kollar på den här sprängskissen så kan ni följa med: http://www.mtmc.co.uk/Festool-TDK-1...K-12-/-491246-Spare-Parts__p-13844-14297.aspx

Det är nr 4 och 5 som inte fungerar som de ska. Cylinderrullarna (nr5) ska passa in på motsvarande plana ytor på sidorna av nr 4 och på nåt sätt fungera som distanser (tror jag) till nr 29 som är nästa drev. Mitt problem är att cylindrarna inte stannar där de ska, utan de "följer med runt" när man snurrar på chuck axeln och kilar därmed fast mellan växelhuset (nr8) och nr4 vilket får till följd att det är omöjligt att rotera chucken åt NÅT håll..

Är det någon som vet hur man skall kunna fixa detta? ska cylindrarna hållas på plats med fett, eller är det någon del som saknas? måste man lossa på nr3 för att kunna ta loss nr4 för o kunna komma åt längre ner, så att man kan få loss nr 10? jag tycker inte det ser ut som att det är slitet på ytorna.. därav min förbryllelse! jag kan försöka lägga upp en bild på hur det ser ut där mitt fel sitter, om ni vill.

jag är inte särskilt erfaren av sånt här, men om man säger så - jag har fått utforska och meka borrmaskin o så festool skruvdragaren två kvällar i rad - på köksbordet! varav festoolen gjordes en fredagkväll där jag dessutom fick sällskap av frun med sina små pillriga rörmockarfingrar! Ibland har man tur :cool:
 
Ring till festool huvudkontor ligger i Malmö kanske, i alla fall söder om Stockholm fråga efter service prata med någon där. Mot mig har dom alltid varit extremt hjälpsamma när jag frågar hur man skall ta i sär något eller varför apparaten beter sig på ett speciellt sätt.

Mvh Pär h
 
Om du gör som Pär rekomenderar, dvs ringer Festools servicesverkstad så kommer du förmodligen slutligen få prata med en Kent. Han kommer förmodligen ha ett bra svar på vad som är problemet. Om det behövs reservdelar kan det vara läge att kolla vilka med honom. Vissa av Festools reservdelar visas nämligen endast som "moduler" i reservdelslistan men de enskilda delarna i en "modul" har även de beställningsnummer. Vet man exakt vad man behöver blir det billigare att köpa de enskilda delarna.
 
nu har jag som sagt ringt Festools service, och mycket riktigt blivit hänvisad till Kent efter att den snubben inte kunde svara på mitt problem.. Så det återstår nu o ringa dit imorn när han är där.

Är det någon av er som kan förstå eller gissa vad som kan vara problemet?

JAG misstänker att det är en kombination av att cylinderrullarna inte sitter som de ska, och att jag smorde alla drev o så med WD-40 - vilket kanske inte var så smart (?) för att det var smörjfett på en del ställen, och efter att jag hade gjort det så kom jag på att fett i kombination med olja inte är särskilt bra, vilket jag lärt mig från motorsågen.. så jag misstänker att jag har ställt till lite för mig själv, men det förklarar ju inte varför cylindrarna kilar fast..

Är det nån annan som plockat isär sin skruvdragare? Jag kommer nämligen inte ner till att lossa chuckaxeln, vilket jag inte heller förstår hur den sitter fast. Är den gängad?

Om ni vill ha bilder så kanske jag kan skruva isär den igen så ni får "vara med o se" ;)

Jag har aldrig mekat sånt här förr, men enda sättet o lära sig är ju "learn by doing" :cool:
 
E
Sätt ihop växellådan den trots att den låser sig, det kommer funka när allt är monterat, var ett tag sedan jag skruvade i ett sådant verktyg av det märket, men det funkar lika i de flesta växellådor.
 
jag gjorde det, men bitsen som sitter i axelchucken går fortfarande inte o snurra på.. :S
 
E
okej, förmodligen så ligger dom där låspinnarna fel och då nyper dom på det sättet. Det är inte så att dom hamnar fel när du monterar dit POS:29?
 
ja de nyper fast, men de gör det även innan jag monterar dit 29an.. och då är frågan vad som är felet..
 
E
Dom skall nypa fast axeln när dom ligger där nere, det är inget fel, jag menar att dom hamnar fel så att dom låser på fel sätt :)
 
okej här kommer lite bilder och film hoppas jag! blir nog länkat till youtube dock, för de verkar inte gå o lägga upp film här..q(;^;)p
 
Redigerat:
Elfson - du får gärna berätta mer om vad du tror hamnar fel.. börjar befara att det är växelhusväggen som blivit "uppsvarvad" på nåt sätt.. vilket är skit!
 
här har ni en bild 201112141907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
med 5an (cylindern) och 28 o 29e som är rengjorda.
jag funderar på - och önskar ert råd - om man kan ta och limma fast de tre cylindrarna på 29an där de ska vara distanster mellan 4ans "vingar". eller tror ni de måste kunna röra på sig?
för annars tar jag nog liite snabblim o limmar dit dem och har förhoppningsvis sen en fungerande chuck :)


SEN kommer nästa problem.. Batteriet.. Laddaren är trasig, men funderar på om det skulle funka att ladda upp dem (har skruvat av plastskalet på NiMH-batteriet) med en laddare från CTEK? funkar det så? bara som o koppla en dött bilbatteri? men frågar här först då jag är osäker på hur det funkar med NiMH's..

Är jag dum som funderar på o göra på detta vis? har varken tid eller lust att åka långväga till stan bara för o köpa nytt o dyrt, OM jag kan fixa det själv..! ;)


Och hörni.. det är fruktansvärt roligt o pilla verktyg, bara så ni vet d^_^b
 
Du ska inte limma något i växellådan. Givetvis är det något annat som är problematiskt. Förutsätter att tjärvandet/låsningen uppkommer när du vrider runt motorn/drevet som sitter på motorn? Fett är för övrigt bra men vänta med det tills du klurat ut hur tyskarna tänkt att det hela ska fungera.

NiMH-ackarna kan du ladda med konstantströmsladdare. Helst vill man ha en delta-V-laddare för optimal laddcykel men en vanlig konstantsströmsladdare fungerar oxo. Har du tillgång till en konstantströmkälla, exempelvis ett labbaggregat, kan du köra acken 10 timmar med en laddström på kapaciteten/10. Alltså en 2,6Ah-ack laddas 10 timmar med en ström på 260mA.
 
phl skrev:
Förutsätter att tjärvandet/låsningen uppkommer när du vrider runt motorn/drevet som sitter på motorn? Fett är för övrigt bra men vänta med det tills du klurat ut hur tyskarna tänkt att det hela ska fungera.
på mitt youtube klipp som jag länkade till tidigare så beskriver jag men framför allt VISAR vad och hur det tjärvar/låser fast axeln..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.