Har en ved panna(vvb i vedpanna) + accu tank 500L.Öppet system med exp kärl på vinden.
På nedre våningen har jag golvvärme och övervåningen radiatorer.

Laddomaten är inkopplad enl anvisningar . När man eldar i pannan fungerar laddningen perfekt. Det blir varmt på golvvärmen. Radiatorerna blir varma. Hade problem att få igång radiatorerna på övervåningen i början. Retur ledningen va iskall.

På morgonen är pannan kall (eftersom jag inte eldat) och acc tanken är varm ca 80grader. Men radiator kretsen är kall. Det verkar som om det inte tar det accumulerade vattnet från tanken.

Shunten sitter bakom pannan, ovanför den sitter cirkulationspumpen


Laddomaten (21-60) sitter mellan panna och tank.

Har även funderat på att ta bort det öppna expansionkärlet och sätta dit en avluftare istället.
Installera ett nytt slutet kärl i källaren brevid pannan.

Någon som har några ideér ?
 
Har det aldrig funkat som det ska? Va har du som styr shunten,inne ute givare,lägg upp bilder...
 
Kan det vara så att shunten sitter på pannan? I så fall har du fel laddomat, 21:an pumpar inte vatten från tanken till pannan.

Öppet expansion är att föredra och har inget med detta problem att göra.
 
Krilleman
Vänta nu.. Vill man hålla pannan varm när man INTE eldar??? Då kyler man ju acktanken ganska snabbt...
 
TS har VVB inbyggd i pannan.
inte världens bästa lösning, eftersom pannan måste vara varm.
 
Helt klart fel laddomat du installerat.. 4030 skall det vara annars funkar det inte..
 
jag skulle sätt in in tank till mev vv berdedare eller slinga och shunten på den bef tanken.. ska göra de själv då pannan är dåligt issolerad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.