Hej,

Jag var nere i krypgrunden nyss och upptäckte att en bit blindbottenskiva (50x50 cm) saknas och isoleringen syns. Min fråga är vad är blindbottenskivornas funktion? Ska jag åka ut o köpa en liten bit skiva och lägga dit eller är det ofarligt att det är som det är?

Tacksam för snabbt svar
 
En korrekt monterad blindbottenskiva kan ju förhindra att möss och råttor bygger bo i bjälklaget.
 
Tack för svaret. Jag antar att det är inte så akut då... kan vänta några dagar innan jag sätter dit en bit.
 
Ola78
Blindbottenskivorna agerar även vindskydd för isoleringen. Aldrig bra när det kan blåsa in i isoleringen då det försämras isoleringsvärdet.
 
Den primära funktionen hos blindbottenskivan är naturligt vis att hålla isoleringen på plats,
så den inte ramlar ner pga tyngdkraften.
Och den förhindrar att eventuella luftrörelser in i isoleringen försämrar isoleringsförmågan.
Mus-skydd får nog anses vara sekundärt.

Edit: Ola var lite snabbare, men tog inte upp alla aspekter!
 
Tack alla ni som svarat. Det kanske förklarar varför det dröjer länge innan varmvattnet kommer fram till kranen!!
 
zanborak skrev:
Tack alla ni som svarat. Det kanske förklarar varför det dröjer länge innan varmvattnet kommer fram till kranen!!
Nu vet jag inte riktigt om det var ironi eller allvar, men att det fattas 0,25m² blindbottenskiva kan inte påverka vattnets temperatur något märkbart.
 
hehe... det var självklart ironi hahaha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.