saturnus skrev:
Man målar hela syllen innan man monterar den, men som du säger, lägger man den i vatten, så hjälper färgen endast för stunden, å andra sidan är det inte alls bra, att hålla en nygjuten platta under vatten. ( de flesta träbåtar här i landet, har målats som ett skydd mot vattnet)
Jag har aldrig sett eller hört att syllen ska målas?!

INGA träbåtar har målats för att skydda mot vattnet!!!
Träbåtar måste däremot hållas fuktiga för att de inte ska spricka.
Man målar dock med bottenfärg men det är för att skydda mot vattenlevande organismer.
 
Det är det j-a stavningsprogrammet som trilskas. Syllen ska inte målas utan bara torkas ut innan isolering.
 
haavard skrev:
Jag har aldrig sett eller hört att syllen ska målas?!

INGA träbåtar har målats för att skydda mot vattnet!!!
Träbåtar måste däremot hållas fuktiga för att de inte ska spricka.
Man målar dock med bottenfärg men det är för att skydda mot vattenlevande organismer.
Båtar byggs av ek eller bättre träd.
Trädkojor byggs av snabbväxt furu.
 
Trevligt att så många på forumet intresserar sig för träbåtar. Fast ni verkar tyvärr inte veta så mycket om dem...
Det finns många (kanske mer än hälften?) träbåtar i furu. Min har ekspant men resten (alltså allt man ser från utsidan) är i furu.
 
A
haavard skrev:
Trevligt att så många på forumet intresserar sig för träbåtar. Fast ni verkar tyvärr inte veta så mycket om dem...
Det finns många (kanske mer än hälften?) träbåtar i furu. Min har ekspant men resten (alltså allt man ser från utsidan) är i furu.
:D

tänkte detsamma men sa inget...
 
okej tack för svaren,känner mej en gnutta lugnare iaf.får se hur det ser ut efter jag har kunnat avfukta.
Kommer bli ett drygt jobb att byta syll i efterhand om det skiter sig,men lär inte göra om samma misstag igen.
snacka om att det va fel tid jag satte igång,har öst ner hela dagen idag också,ja som trodde det skulle bli minus snart,lite snö gör ju knappast skada...
 
haavard skrev:
Trevligt att så många på forumet intresserar sig för träbåtar. Fast ni verkar tyvärr inte veta så mycket om dem...
Det finns många (kanske mer än hälften?) träbåtar i furu. Min har ekspant men resten (alltså allt man ser från utsidan) är i furu.
Jaja jag hade väl fel då.
Men jag KUNDE haft rätt med! :wow:
 
Det är viktigt att man behandlar virket, för att stå emot väder, fukt och inte minsk angrep från skadedjur.
Har nog aldrig sett en träbåt obehandlad. Förr tjärade man botten, både ut och insida.
http://www.trabatsakuten.nu/efterlysning.htm

Det tryckimpregnerade virket är därför bäst att använda till syll, om nu plattan skall hållas torr, vill säga
 
Redigerat:
Mikael_L
Och jag håller inte med dig saturnus, vare sig om målad eller tryckimpregnerad syll. :)

Jag säger inte att du har fel, bara att jag tror det. ;)
Jag tror att du har betydligt mer byggerfarenhet i livet än vad jag har. Men det händer ju också att rön ändras.
 
Nu möglar det väl inte vid temperaturer under 7°C.
À propos båtreferenserna:
Källa: http://www.sxk.se/content/inget-mögel-under-vinterförvaringen

Så det gäller kanske att få konstruktionen vädertät innan vårsolen börjar gassa.
Och det är nog bättre att torka ut stommen med avfuktare än med byggvärmare.
Värmaren kan ju få påväxten att accelerera innan fuktkvoten börjar sjunka.
 
Kan vi en bild på hur det ser ut?.

En kompis har hållit på och byggt ett tag och han täcker över med enorma presseningar som han sen tar bort när det slutat regna.

Och det har fungerat väldigt bra.

På bilden ovan så hade jag inte tvekat att lägga över något istället för att låta det regna in.

Men det går säkert bra utan.
 
S
tjära skyddar mest båten från uttorkning.
 
Tjära och linolja, blanda ihop det med 30% tjära och 70% linolja. Att måla syllen gör bara att fukten inte kommer ut när det väl ska torka.
 
S
varför?? tjäran hjälper inte något då. ger bara en nyans
 
Tjära tränger delvis in i trät. Men den lägger sig som en skyddande hinna över trät. Medan linojan tränger in och drar ut fukten som finns i trät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.