Hej alla på forument,

vet inte om den här frågan egentligen hör hemma under ekonomi, men jag testar här. Jag försöker komma i underfund med hur stor kontantinsats jag behöver initialt för att få igång ett byggkreditiv. Kostnadsmässigt räknar jag med att hamna runt 2,5-2,8 msek när bygget är färdigt, inklusive tomt.

Vad är er erfarenhet av byggkreditiv? Har de banker ni kontaktat velat ha någon kontantinsats i förskott, eller nöjer dom sig med pantbrev och inväntar värderingen?

Tack för hjälpen!
 
Går väll att läsa hos banken ni tänkt låna från.

Men kontantinsatsen har ju varit nära och lika med noll en tid. Dock undrar jag om det fortfarande är så nu tittande på finans oron. Dock så vet nog andra bättre angående sådant. Ungefär enda jag vet.
 
Så ingen kontantinsats för att teckna byggkreditiv då... En annan relaterad fråga är vad byggkreditivet inte täcker - alltså sådan jag behöver täcka själv.

Av vad jag förstått här på forumen så täcks inte pantbrev (som baseras på byggkreditivets storlek), kostnader för lagfart och diverse bygglovshandlingar. Kan man låna till anslutningar för vatten och el, konsultationsarvoden (betala en kvalitetsansvarig) eller för att täcka eventuell byggfelsförsäkring?
 
Förstår inte riktigt hur du menar,men du har rimligtvis en kalkyl för bygget exklusive kostnader ritningar bygglov v gatubyggnadskostnad anslutningsavgifter för el va etc. Dessa kostnader bör man kanske kunna betala ur "egen" ficka eftersom byggkreditivet är en bankförbindelse om att betala löpande avrops fakturor under byggtiden från entreprenören som du först har godkänt. Men för att få ett byggkreditiv så måste du prata med banken och då får du upplysningen därifrån om hur det går till.Banken har långtgående krav för att låna ut pengar på något som inte går att ta på så att säga.
 
Det är möjligt att olika banker konstruerar det här på olika sätt. Men mina kreditiv har fungerat som precis vilket lån som helst. Jag har pengarna och kan köpa vad jag vill för dem. Så om jag betalade bygglovsavgiften, köpte isolering eller lösgodis för pengarna, det bekymrade inte banken.
 
cecar33, jag kanske var lite otydlig.

Givetvis kommer det att finnas en detaljerad produktionskostnadskalkyl ner på spik & skruvnivå. Jag försöker bara bilda mig en uppfattning om vilka delar av kalkylen jag så att säga kan låna för, och vilka delar som jag förväntas täcka själv.
 
Det är ju just det, kalkylen som du går till banken med där gör man en bedömning av hur mycket huset/bygget kan belånas.Det slutgiltiga lånet som blir när huset är färdigt och byggkreditivet skall omvandlas till bolån är en helt annan sak och därför bör du få en värdering på vad huset och övriga parametrar kommer att placera huset i värde, eftersom det är det som ligger till grund för lånets storlek. I dag har olika banker olika syn på hur mycket man lånar ut en del kräver 15% andra upptill 20-25%. Men ligger huset i ett attraktivt område med stor efterfrågan så kan man få ett större lån.

andersmc om din bank inte brydde sig om hur du hanterade byggkretivet så är det knappast någon ansvarstagande bank, för vad händer om man inte bygger huset färdig och pengarna inte räcker? Då omvandlas inte kreditivet till bolån utan blanco lån med ränta därefter.
 
cecar33 skrev:
andersmc om din bank inte brydde sig om hur du hanterade byggkretivet så är det knappast någon ansvarstagande bank, för vad händer om man inte bygger huset färdig och pengarna inte räcker? Då omvandlas inte kreditivet till bolån utan blanco lån med ränta därefter.
Min bank visade att de litade på att jag var en ansvarstagande kund, vilket jag uppskattade mycket. Men vi är alla olika; en del bankkunder uppskattar kanske att banken tydligt visar att den inte litar dem. De kanske inte ens litar på sig själva, och då är det ju bra att det är någon som håller koll på dem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.