jag funderar på att sätta glas istället för kakel.

har ca 7 m vägg uppdelat på 3 väggar.

har idag vägg av board och gissar att jag behöver sätta gips innan glasskivan för att få det så slätt som möjligt - och kanske måla gipsskivan.
då borde jag kunna välja tapet eller målat och få det snyggt?

har lite ursågning att fixa isåfall - kan man såga gips så att det blir snygga kanter med t ex sticksågen / eller sänksågen?

ni som har glas vad har ni för underlag bakom glaset?
 
Vi har glas...spånskiva bakom o sen tapet på det..se bara till att du väntar nån vecka innan du sätter över glaset så tapeten är riktigt riktigt torr, annars finns risk för mögel iom att det blir typ dubbla fuktspärrar om du har glaset mot yttervägg.

i övrigt är vi toknöjda, sååå enkelt att hålla rent o snyggt!
 
Jag skulle inte utsätta sänksågen för en gipsskiva såvitt klingan inte redan är kass... Gips är ju i princip ett stenmaterial )
 
En gipskant blir i princip aldrig snygg. Deu får täcka den med fogremsa (pappersremsa) och spackla. Om det är en kant som utsätts för slag eller annat slitage så finns det olika plåtvinkar avsedda för detta. Finns även pappremsa med tunnplåt inbakad.
 
ok ska skippa att såga med sänksågen.

funderar också på hur man ska få det snyggt med gipsskiva framförallt i nederkanten mot bänkskiva/diskbänk. Sidorna går mot lister eller väggar så det funkar nog.

det blir nog inga slag men kanten kan ju synas igenom glaset.

Det kanske finns någon anna tunn skiva man kan använda istället för gips.


Vill helst att det bygger max 6 mm + glaset.

skulle förstås kunna sätta sådan där papp man ska kunna sätta innan tapetsering - har aldrig provat om den verkligen döljer ojämnheter.
 
Ta annars ner skåpen. Sätt gips, och sen sätt tillbaka dem igen. Eller skär eller såga för hand ut gips som du vill och sen spackla där du inte är nöjd.
 
BjörnBygg skrev:
Jag skulle inte utsätta sänksågen för en gipsskiva såvitt klingan inte redan är kass... Gips är ju i princip ett stenmaterial )
Nja, är det lite märks det ingen skillnad alls, sågen blir lite vitare bara. Har kört massor av gips med sänksåg och det slöade inte klingan så det störde.
Jag hade inte tvekat att använda den om det underlättat arbetet.
 
har lite ursågning att fixa isåfall - kan man såga gips så att det blir snygga kanter med t ex sticksågen / eller sänksågen?
Det stora problemet med att såga i gips med elverktyg anser jag är att det dammar mycket mer än om man sågar för hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.