=) inte direkt, men jag slipper iallafall grubbla på vem av experterna som har rätt!
 
Jag vet inte om jag riktigt förstod det där med brunnarna, men om jag utgår från vad jag fattade så ser du alltså en grundvattennivå där? Har du avlopp från källaren? Jag tänkte att man kanske kunde installera dränkpumpar med nivåbrytare och på så sätt dränera bort vatten?
 
Vi har det systemet på en brunn i krypgrunden, någon har grävt ner sig i leran och installerat en dränkpump, den pumpar upp vatten till avloppet. Den går inte så ofta. Det verkar heller inte som att den har förmåga att kontrollera vattenpåslaget på källargolvet, som är rummet intill.

Vi har tömt de båda brunnarna och iakttar nu hur lång tid det tar att fylla dom.Sen troligen lägga pump och tänkte bila lite och lägga slang i golvet så att man kan stänga locket.

Hade varit intressant att sätta mätstickor och kolla om de påverkar varandra!

Fick grävare 4:as offert. Trots det han sa så har han lämnat pris på att gräva och lägga isodrän och gräva runt hela tomten. Får nog ta och ringa han. Kanske att han har kollat runt på liknande projekt i området.

Jag måste ta mig i kragen och gå runt och knacka dörr hos de med äldre hus för att höra hur de löst det. De närmaste husen byggdes på 60-talet och har en mkt högre sockel, deras källare är bara ett par steg ner.

Om man inte lägger dränering kanske en björkallé hade varit något =)
 
Vad används källaren till?
 
Hej.

Du behöver gräva runt hela huset om det är mycket fukt, dräneringen runt krypgrunden lägger du i underkant krypgrund och sedan kan du låta den gå till dräneringen som ligger runt källaren.

Ska du göra jobbet riktigt så gräver man endast 2 sidor av huset, gör iordning de öppna sidorna och fyller igen. Sedan tar man de resterande sidorna. Detta för att huset hela tiden skall ha stöd av marken och minimera risken för sättningar.

Jag rekommenderar 20 cm Pordrän/isodrän samt att du använder Pordränklossen i botten istället för singel och rör.

Är det mycket vattensjukt och tveksamheter om en stenkista hinner svälja allt vatten så sätt en pumpbrunn så du kan pumpa bort vattnet. Ofta när det är stora fuktproblem så brukar dagvattnet vara boven i dramat, det var inte så högtidligt hur man ledde bort vattnet gammalt tillbaka. Ofta så går stupröret ner i cemetrör som slutar 1 merter ner i backen. Där ligger det lite singel runt och ofta blir vattnet stående där mot väggen.
 
Redigerat:
Dränerade i våras med samma förutsättningar som du, dvs lerjord och källare under halva huset.
Vi ligger i en håla med ganska mycket vattentryck från framsida och källarsida och källaren var ordentligt blöt innan dräneringen.
Vår dränerinsfirma dränerade på fulldjup på hela framsidan för att skära av eventuellt tillrinnade vatten och sedan runt på hela källardelen.
På grund av markförhållandena och husets läge valdes att sätta platon med isolering på utsida samt lägga dubbla dränerinsrör.

källaren är snustorr nu och jag har precis monterat in en värmepump där som nu håller 18 grader med RH 50% så man får nog vara nöjd.

Den äldre delen av huset är 100 år så min grävfirma var inte så pigga på att gå för nära utan på framsidan där källaren övergick i krypgrund så svängde man bort från väggen ca 2 meter.

Anders
 
Anders H,
hur långt bort från källarväggen hamnade de rör som lades på krypgrundssidan? Hur stor andel av källarytterväggarna kom ni åt att sätta platon på?

redbeard, det är fortfarande samma som tidigare, dvs ingenting. Vi vill dock isolera golvbjälklaget upp till markplan, så då kommer temperaturen sjunka i källare och krypgrund, så vi försöker förebygga fuktskador.

Jag tror helt klart att det blir bättre av att dränera, problemet är ju att eftersom man bara kommer åt att lägga isodrän på 1 av 4 källarväggar och att dränrören kommer hamna rätt långt från huset på de andra sidorna undrar jag om det blir så stor effekt att man slipper avfuktare och uppstigande markfukt. Om svaret är nej på den fråga är följdfrågan om dränering sänker driftstiden på avfuktare och dränkpump i sådan omfattning att det kompenserar för dräneringskostnaden på ca 100.000.
 
Hej Lavin.

Inget svar på din fråga, utan bara ytterligare ett alternativ.

Vi hade liknande förutsättningar som dig, hus byggt i slutet på 1800-talet, på lera, med källare under halva huset och krypgrund under resten.
Det som gjorde det lättare för oss var att vår källare har tre ytterväggar, dvs östra halvan av huset har källare, västra har krypgrund.

Innan dränering hade vi fuktiga golv och fuktiga väggar.

Vi grävde ner till underkant av fundamentet, dvs ner till källargolvet där det finns källare (ca två meter) och ca en meter ner där det finns krypgrund.
Sedan grävde vi ett dike i krypgrunden, ca 50cm från väggen in mot källaren, ner till underkanten av väggen, och la dränering även i det. Denna dräneringen anslöt vi sedan, under fundamentet till krypgrunden, till resten av dräneringen.

Efter det har vi en torr källare, inga fuktgenomslag varken på väggar eller golv.

Grävandet i krypgrunden var naturligtvis ett riktigt trevligt arbete, rekomenderas starkt att du gör det själv, som semesternöje *ironi*

/ Fredrik
 
Har källare under halva huset och vatten som kom in från den sida som var mot krypgrunden. Har även en tillbyggnad med platta på mark vilket ytterligare försvårade dränering då uttbyggnaden var på den sida där problemen var som störst. Tidigare ägare grävde ny dränering på krypgrundssidan vilket inte hjälpte.
Hade grävare på besök men alla var skeptiska och kunde inte utlova resultat. Kan tilläggas att det var en hel del vatten som kom in också.

Årets sommar är den första som det inte runnit en massa vatten på golvet i källaren och detta kan jag tacka eps systemet för. Monterades i våras under snösmältningen och då kom det in mycket vatten.

Det är inte helt 100 än utan men firman som gjorde jobbet ska komma tillbaka och komplettera så att källaren blir garanterat torr vilket var en garanti jag fick. Garantin har heller ingen tidsbegränsning så länge eps centralen fungerar och är ansluten.
 
tack för alla erfarenheter! det med att gräva vallgrav i krypgrunden var en ny rolig idé! ni grävde och la det alltså under fundamentet, gjöt ni in det eller hur ser man till att inte huset trycker sönder röret? Man kanske skulle kunna göra något liknande i vår krypgrund men då leda det till pumpgropen och pumpa bort det.

eps centralen? Något säger mig att det inte är cellplastbetong du pratar om?
 
Ta en bild på ditt hus så man ser hur det ser ut.

1 : Det alla gör fel som dränerar!!! Man glömmer tomt lutningen.
Lägg ut en minst 3m rätskiva (Alu) och lägg ett vatten pass på den vinkelrät från din grund. du ska då ha ett fall på minst 1cm per meter. Alltså när du har rätskivan plant så ska ändan från huset ute på gräsmattan ha ett glapp på minst 3cm.
Även proffsen gör detta fel, jag är van dränerare och sett så många glömt detta.

Kan säga att de dräneringar man grävt upp från 70talet har knappt gått vatten i och fullt fungerande.

Prio

1. Rätt lutning från huset.
2. Ingen jord el dyl intill grunden som typ växtlighet burskar mm som ska vattnas. planera det i krukor isf.
3. Isodrän eller poordräns isolering i max 10+10cm frigolit.
4.tvättat singel fixar du själv med vatten slangen och även om du köper det så skölj.
5.botten där du lägger dräneringen ska vara paddat 0-8 til 01,16 material så det finns en fin och sluttande rändal för ev dränervatten. använder du singel under så går vattnet i singlet och är det ojämt så står vattnet kvar och du har fukt.
botten i fast material med lut på 0,3% /per meter. sen dräner slang på det och skydds fyll med singel.

Svårt att förklara. men ska se om jag har bilder.
Ca pris för dränering inkl all material på seriös och proffsig firma 2500-3000.-/metern

Tomas Grävmaskininst Uppsala.
 
Rinner det in vatten i källaren eller varför behöver du dränera den?
Du kan alltid överväga att bila upp källargolvet och lägga dräneringen på insidan av väggen och sedan fylla upp med grovt gruc, en EPS skiva och gjuta nytt golv. Ev en pumpgrop kan vara bra beroende på var anslutningen till avloppsnätet sitter.

Vatten rinner ju som bekant nedåt och hittar sin väg till dräneringsröret utan att bry sig om det ligger på ut eller insidan av väggen.

Har gjort det på mitt eget hus från 1903, det fungerar utmärkt. Jag passade dessutom på att gräva ur en halv meter för att få bättre takhöjd i källaren.d^_^b

Som kommentar till tidigare inlägg så går det naturligtvis inte att dränera bort kappilärsuget vatten, bara rinnande "fritt" vatten. Typ grundvatten och infiltrerat ytvatten (regnvatten).:(
 
krypgrundsmuren ligger ju 6m från närmsta källarvägg och tanken är ju att sänka grundvattennivån lokalt.

Går väll dränera där oxå men viktigast där är fallet från huset igen. men man kan lägga ner en dräner slang och singla och gör en liten stenkista el koppla på ett fast pvc rör och leda bort vattnet.

Att vattnet trycker på under sulan el runt huset är frågan? Står huset lågt, intill berg?
Men det låter som för ditt fall att man får dränera och bygga en pumpbrunn 3m från huset dit dräner vatten leds och man ställer pumpen en önskad grundvatten nivå.
 
Nej, det är inte cellplastbetong jag pratar om utan elektro puls system som håller vattnet borta.
Du kan läsa om det på http://www.fukt1.se
 
Redigerat:
larsson r skrev:
Tomas Uppsala
Jag hoppas på att du har väldigt bra kontakt med ditt försäkringsbolag

Har försäkring och aldrig behöva nyttjat den.
Men är dagligen kontakt med folk som nyttjar den och ordnar upp det åt dom.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.