Vad kostar Atmos 40 då? Det kan inte vara många tusen mindre än Rinkabys pris på Inova 30?
 
Det kostade 42000:- inkl, så det var inte så billigt.
Hade jag handlat nu hade jag hellre lagt pengarna på en gsx 50 från kotly. för 28600 + frakt

Hur mycket ved rymmer en innova 30....
 
135 vill jag minnas
 
men du skulle rekomendera Baxi solo innova 30kw? är de den rinkaby rör säljer Baxi Perifal Solo Innova 30kW ? är inte denna bra då Focus Eco Nature 40? oxå rinkayrör. börjar tröttna på på min viadrus. skulle vilja kunna elda upp tankarna på ett ilägg..
 
hur länge håller keramiken i dessa pannor o va kostar ny keramik?
 
obba skrev:
men du skulle rekomendera Baxi solo innova 30kw? är de den rinkaby rör säljer Baxi Perifal Solo Innova 30kW ? är inte denna bra då Focus Eco Nature 40? oxå rinkayrör. börjar tröttna på på min viadrus. skulle vilja kunna elda upp tankarna på ett ilägg..
Vad som avgör om du kan elda upp tanken på ett ilägg eller ej beror på
1. tankvolym
2. eldstadsutrymme i pannan
3. ved kvalite´
4. effektuttag i huset.
5. tankens start temperatur.

135liter torr blandved värmer dina 1500l säkert vid en utetemp runt noll om inte ditt hus är jätte stort.
Vissa teortiker säger nog du skulle klara 2430l men då gäller det att fylla pannan med snustorr masurbjörk!
 
kulle
Atmos 40 har 190 l vedutrymme, då kan man lägga till mer ackvolym i framtiden.
Om jag ska säga nåt negativt om atmosen så är det väl att man måste gå ner igen efter 15 min och vrida upp rökgastempkännaren. Väldigt nöjd med min panna.

Hos Bynor kostar med frakt
Atmos 30 28 t
Atmos 40 38 t
 
Redigerat:
http://www.ahona.com/Vigas/Vigas%20Manual%20Feb%202010.pdf

Ladan är en blåmålad Vigas. 80-tals teknik med tryckande fläkt och direktspjäll. Som att köra en Volvo 245 och visst funkar det, trots att man inte kan jämföra med en ny Audi med dieselturbo. Nu finns dock Vigas även med Lambda..

Pannan verkar också ha samma tragiska tallrikspjäll för sekundärluften som Orlan, så i orginaltappning är det hopplöst att finjustera sekundärluften eftersom frontplåten slår sig lite med värmen. Primären går in högt ovan vedinlägget så jag misstänker att risken för övertändning av vedmagasinet är överhängande.

Ska man köpa en öststatspanna så måste man vara beredd att mixtra lite själv för att få dem att fungera bra. Behövs inga stora investeringar eller omfattande jobb. Men pannorna är inget för den som har tummen mitt i handen.
 
kulle skrev:
Atmos 40 har 190 l vedutrymme, då kan man lägga till mer ackvolym i framtiden.
Om jag ska säga nåt negativt om atmosen så är det väl att man måste gå ner igen efter 15 min och vrida upp rökgastempkännaren. Väldigt nöjd med min panna.

Hos Bynor kostar med frakt
Atmos 30 28 t
Atmos 40 38 t
Det kan du fixa med en knapp o ett tidrelä. Det gjorde jag omgående.

Sen är jag skeptisk till att ha mer vedutrymme än ack kapacitet. jag kan koka mina 2000l med bra ved i min atmos 40. Så med 1500l skulle det ske titt som tätt. Fast o andra sidan är det ju dumt att hålla fast vid 1500l. Öka till 4000l!!
 
Elffors skrev:
Det kan du fixa med en knapp o ett tidrelä. Det gjorde jag omgående.

Sen är jag skeptisk till att ha mer vedutrymme än ack kapacitet. jag kan koka mina 2000l med bra ved i min atmos 40. Så med 1500l skulle det ske titt som tätt. Fast o andra sidan är det ju dumt att hålla fast vid 1500l. Öka till 4000l!!
skulle självklart vilja ha större ackvolym men de är en kostnadsfråga, ska byta ut alla radiatorer i kåken me, har för tillfället nå plåtskräp element från 81 när kåken byggdes givetvis (tyvärr) enkrets system. skulle jag nu köpe en atmos 40 så får jag väl i värsta fall elda halvpannor:S tills jag nångång i framtiden utökar ackvolymen. hur ofta ungefär får man byta keramik i atmos o va kostar de ungefär?
 
kulle
Det kan du fixa med en knapp o ett tidrelä. Det gjorde jag omgående.

Skulle va väldigt tacksam om du kunna förklara lite mer ingående hur man kopplar in ett tidrelä ( och vilken sorts tidrelä ) :)
 
obba skrev:
skulle självklart vilja ha större ackvolym men de är en kostnadsfråga, ska byta ut alla radiatorer i kåken me, har för tillfället nå plåtskräp element från 81 när kåken byggdes givetvis (tyvärr) enkrets system. skulle jag nu köpe en atmos 40 så får jag väl i värsta fall elda halvpannor:S tills jag nångång i framtiden utökar ackvolymen. hur ofta ungefär får man byta keramik i atmos o va kostar de ungefär?
Ackvolym är fel sak att pruta på, om budgeten är tight. DEt är som att pruta på din framtida livskvalitet.
köp en extra ack på blocket, där är det billigt.
Keramikens hållbarhet har jag ingen aning om.
Roster kostar 1086
turbulator botten 900. kermikkomplett sats 5520, vad som ingår i den framgår inte i prislistan.

@kulle
Jag köpte ett tidrelä och en återfjädrande knapp från en näthandel som hette conny`s.
På baksidan av panelen finns färdiga hål för knappar o skit så det är den enklaste biten. Exackt vilket relä det var kommer jag inte ihåg men jag tog ett lite dyrare med många funktioner så fick jag lista med manualen hur det skulle ställas in o kopplas

Sen kopplade jag förbi rökgastermostaten. så när relät är aktiverat går strömmen via det. Och om det inte är aktiverat går strömmen via rökgastermostaten om rökgastemperaturen är högre än inställt värde på vredet.
 
kulle
@kulle
Jag köpte ett tidrelä och en återfjädrande knapp från en näthandel ...........




hmm jag är inte så haj på sånt där, så det får nog va. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.