Har du otur så har de klippt ledningarna från radiatorerna någonstans på vägen mellan centralen och installationen.
 
Är det värt att bråka ifall det kanske kostar en tusenlapp eller två för få en elektriker att fixa allt?

Hur stor yta har golvvärme? Räcker den golvvärmen + de två värmepumparna för att värma hela huset?

(Även om en luftvärmepump inte ger nån besparing när det är svinkallt så lär den åtminstone ge ungefär så mycket värmeeffekt som inmatad eleffekt). Om golvvärmen är så stor att den är på säg kanske 3kW så är det väl inte helt otroligt att den ihop med värmepumparna faktiskt räcker.

Jag skulle nog kontrollera att värmen verkligen är otillräcklig utan radiatorer när det är riktigt kallt ute innan jag började bråka med säljaren.


Däremot kan det kanske vara värt att bråka med den där besiktningsmannen, fast det är en fråga för juridikforumet...
 
Besiktningsmannen har gjort sitt jobb, en överlåtelsebesiktning - den inkluderar inte EL.
Vill man ha hela huset kollat måste man göra en jordabalksundersökning.
Snålar man in på det kan man räkna med såna här överraskningar, var glad att det blev en så billig överraskning.
 
Angående tillräcklig värme så kan jag inte riktigt hålla med. När det blir så kallt att luftvärmepumparna inte klarar av att ge någon värme, då ska golvvärme på bottenvåningen som täcker 2/5 av ytan på det planet värma hela huset. Huset är på 131 m2, så jag har svårt att se hur 30m2 golvvärme skulle klara det.

Har i alla fall varit i kontakt med säljaren nu och enligt han viste de inte om problemet (eller hur), men de skulle kontakta elektrikern som gjorde installationen, så jag kanske kan få det gjort utan att spendera pengar ändå.
 
Slutar verkligen luftvärmepumparna att ge värme när det är kallt ute? Jag har inte själv någon LLVP, men jag trodde att det enbart var COP-värdet som sjönk vid kallare ute-temp? D.v.s. att när det är riktigt kallt får du bara ut 1kWh energi för varje kWh el man trycker in? (m.a.o. samma som en vanlig elradiator).

Är jag fel ute?
 
Så funkar det nog, men åtminstone våra två måste stanna för avfrostning, ju kallare desto oftare tror jag.
 
Det är lite olika vissa fabrikat fungerar ner till under -30 medan andra stoppar vid - 15. Mesta avfrostning har man runnt 0 grader, blir det kallare blir även luften torrare och det bildas mindre is.
 
Är radiatorerna 220 eller 380? Vi har vår värme på egna centraler (1 på varje våningsplan) med knapp att aätta på och av, mycket praktiskt på vår och höst :)
 
Aha, med så lite golvvärme förstår jag problemet.

Det kan ju faktiskt vara så att de talar sanning ifall de eldat mycket med kaminen, men verkar lite märkligt.


Luftvärmepumpar slutar nog inte ge värme, men problemet är att de har ganska konstant effekt på inmatad el så COP styr nästan rakt av hur mycket värme man får ut. Med andra ord kan man kanske få ut 5kW vid +10 ute, men bara 1kW vid -20 från samma värmepump. (Siffrorna påhittade men de borde förklara principen bra).
 
Morsan: Det lät ganska smart. Våra radiatorer är 380.
 
Fixat och klart, förra ägaren har betalat. Fick mycket hjälp av mäklaren som jag tror blev ganska skraj för att objektbeskrivningen inte stämde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.