Jag är en övertygad älskare av Bosch vitvaror då jag haft förmånen att ha både tvättmaskin, tumlare och diskmaskin i drygt 15 år utan minsta problem.

Nu har jag fått ett problem med diskmaskinen som är en Bosch SMU 2052SK/18 FD 7604. Förhoppningsvis finns det någon kunnig på nätet som kan detta.

Efter avslutad disk tömmer maskinen som den ska och allt ser bra ut. Om jag inte vrider av vattnet så kommer sakta med säkert maskinen att fyllas upp med vatten som rinner ut när jag öppnar luckan på morgonen. De första timmarna efter disk ser man ingen som helst skillnad, men efter 4-5 timmar kan man se en liten vattennivå nere i filtret för att vara några cm över hela botten på morgonen. Visst kan man tycka att det kanske är lika bra att byta den nu efter snart 16 år, men om jag för några hundralappar kan fixa detta så tänkte jag göra ett försök. Vad kan vara felet? Det upptäcktes efter att jag kopplat ur vattnet 2 dygn för inläggning av trägolv. Upptäckte detta efter att jag återmonterat Aquastoppen.
 
Ny aquastop kostar ca 900 kr. Är du händig kan du byta den själv.
Aquastopen läcker alltså och den i sig går inte att reparera. Ventilen är ingjuten i nån epoxi.
 
Hej torbeno. Tack för snabbt svar. Är det aquastoppen kommer jag inte att kosta på detta då maskinen starx fyller 16 år, men om det möjligen är något utanför den, exempelvis ngt. nere vid vattenintaget och kostnaden stannar under 500:- fixar jag den. Jag får en bra Bosch för omkring 4500:- och satsar kanske pengarna på den istället.
 
Du kan säkert hitta nån billigare aquastop än originaldelen.
Är du nöjd med diskmaskinen idag?
En ny är tystare och drar mindre vatten och el .
Om det blir en ny, se till att få en med metallbotten, ingen plast.
 
Ja jag är oerhört nöjd. Vi har under många år bakåt haft andra märken, men enligt vår bestämnda uppfattning är det Bosch/Siemens och Miele som håller klart längst. Vi är stora brukare och vår maskin är snart 16 år. Samma sak med Micro och Torktumlare. De är också 16 år snart. Inga som helst driftstörningar. Kommer utan tvekan att köpa en Bosch diskmaskin om jag nu beslutar mig för att göra detta. Vi har av egen och andra erfarenhet att exempelvis Electrolux/Huskvarna kyl/frys och tvätt har en hållbarhetstid som ligger 3-5 år kortare än Bosh och Miele.
 
Då så, hör av dig den nya aquastop trilskas.
 
Att det rinner in vaten i maskinen har inte att göra med Aquastopet. Det är ventilen till inloppspumpen som är trasig. Antigen beställa ny som reservdel och montera själv eller ringa service.
 
Var sitter ventilen till inloppspumpen och vad är en inloppspump?
TS skriver ju att det händer enbart om han inte stänger av vattenkranen.
Det finns en backventil som sitter precis efter avloppspumpen. Är det den du menar?
 
På de flesta diskmskiner sitter det en pump vid inloppet och en ventil som stängs när maskinen inte är i gång för att vatten inte ska rinna in. Aquastoppet är till för när något blir fel i disken eller det läcker.
 
och på diskmaskiner från Bosch heter den ventilen som du beskriver .... Aquastop :)
med andra ord beskriver vi samma sak.
Fast nån pump vid sitter det inte på TS maskin.
Jag är helt säker på att vattentrycket i de flesta hem är tillräckligt för att vattnet skall forsa in i maskinen så fort som aquastopventilen öppnas, utan behov av en extra pump.
 
Det kan vara något så enkelt som kalk/järnavlagringar i själva inloppsventilen som gör att den inte stänger ordentligt. Eller så är inloppsventilen kass, bytte själv denna på en ismaskin (som har samma sorts magnetventil som en diskmaskin), köptes på Ebay för 85:- med frakt. Sök lite på Ebay så hittar du snabbt rätt ventil. Funkar maskinen i övrigt är det lönt att byta tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.