Hejsan!

Vi bor i ett radhus från 1973 med tunna tvåglasfönster. På grund av svindyra elräkningar installerade vi förra vintern en luftvärmepump och har därmed stängt av näst intill samtliga radiatorer i huset.
Huset håller ca: 21 graders värme på nedervåningen och 18 grader på övervåningen.

Vi ska byta ut samtliga fönster vad det lider men det är ju ABSOLUT INTE gratis.

Så fort utetemperaturen sjunker under 2-3 grader skapas det imma/kondens på de allra flesta fönstrens insida. När temperaturen sjunker ytterligare blir det så kraftig kondens att vattnet rinner från fönstret så pass att karmarna har börjat mögla.

Jag antar att problemen beror till 98% på de dåliga fönstren med U-värde på typ 1,7 eller liknande eftersom det handlar om gamla tunna tvåglasfönster från 1973.

Vi har ett rum som står oanvänt med stängd dörr och ingen värme på. Där är det kanske 17 grader och i detta rum har vi ingen kondens på fönstren.

Huset har ett FTX system med mekanisk till och frånluftsventilation och separat köksfläkt med egen avluftning.

Finns det något jag kan göra med mina fönster fram till dess att vi har råd att byta ut dem till rejält isolerade 3-glas fönster?

Kan problemet avhjälpas helt och hållet om vi ser över ventilationssystemet?

Själv tror jag att den fuktiga luften från luftvärmepumpen och från matlagning/tvättning i kombination med iskalla tvåglasfönster är boven i dramat. Att problemet högst troligt avhjälps med bättre fönster.

Finns det någon professionell fönsternisse som kan komma och åtgärda ett problem som detta, tror ni? Utan att det kostar för mycket.
Känns dumt att lägga ut massor pengar när vi ändå ska byta ut åtminstone hälften av fönstren till sommaren.
 
Har du kollat vilken luftfuktighet ni har inomhus? Att L/L pumpen skulle producera fuktig luft tror jag inte.
 
Har ej kollat luftfuktigheten? Hur gör man det?
 
Luftvärmepumpen har intget med fuktig luft att göra. Problemet är att när den varma luften träffar de kalla rutorna så blir det kondens. Detta beroende på den relativa fuktigheten i luften. Varm luft kan bära mer fukt än kall, vilket således skapar detta problem.

Detta problem undviks när man har radiatorer/golvvärme under fönstrena vilka värmer upp insidan av glaset och gör att kondens inte uppstår. Tror inte det är fel på ventilationen utan helt enkelt fel/ej tillräcklig värme. Inte heller säkert att nya fönster skulle få bukt med problemet.
 
Luftfuktighetsmätare finns t.ex. på Clas Ohlson.

Ju kallare innersta glasrutan är desto större risk för kondens och speciellt om du har hög luftfuktighet inne. Ett sätt att (kanske) förhindra att innersta rutan blir för kall är att sätta in en "extraruta" mellan rutorna. Det finns i tidigare forumtrådar exempel på en billig "plastruta" som man sätta in och som fått ganska goda recensioner har jag för mig. I övrigt så måste du få bukt med ev. hög fuktighet. Jag vet inte riktigt vad som är normal fuktighet inomhus så här års men jag kan tänka mig kanske runt 30%.
 
Tror du som jag att problemet löses när vi väl installerat bra 3-glas fönster? Var finns sån där "billig" plastruta att köpa? Måttbeställer man dem, eller?
 
Luftfuktigheten kan du mäta med en hygrometer.
Som alla är inne på: fuktig luft träffar en kallare yta och kondenserar. Lösning? Antingen försöker man skapa torrare luft (avfuktare), ventilera bort den fuktiga luften (ökad ventilation), eller få bort den kalla ytan (nya fönster eller radiator under fönstren).
 
Öppna fönster i alla rum 5min på morgonen och 5min på kvällen, det byter ut luften mot torrare, men hinner inte kyla av golven och "ytorna"

Det löser problemet kortsiktigt, och vem vet, ni kanske blir friskare också ?
 
Nya fönster löser inte nödvändigtvis problemet.
Som flera sagt, testa med att sätta på radiatorerna igen.
Du nämner även fukt från tvätt o matlagning, tvivlar på att det sistnämnda skulle vara ett problem och när det gäller tvätt så är det väl bara om ni låter tvätten lufttorka alt kör med en gammal frånluftstorktumlare rätt ut i huset.
 
Om problemet inte fanns innan ni stängde av radiatorerna så sätt på dem först på låg temp och sedan öka successivt tills ni upplever att fukten är borta.För skall ni spara till nya fönster med tillhörande material och ev hantverkare så kan det ta ett tag, och om det rinner så mycket kondensvatten som du säger så kan du få följdskador i väggen under fönstren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.