Många här som har råkat ut för riktiga klåpare till rörmokare, men har ni frågat om dom har VVS-certifikat? och om inte, varför?

Jag frågade min, och han hade aldrig fått frågan.
Litar folk blint på en person i arbetskläder?
 
Litar du på personer som kan uppvisa certifikat? Tror att många med mig har uppfattningen att certifierade yrkesmän gömmer sig bakom certifikatet för det borgar inte ett enda dugg för seriositet ofta tvärtom.Nej referenser är det som gäller och att man verkligen kollar på dessa inte bara nöjer sig med några adresser eller tel nr.Framför allt så finns det i vvs branschen så många som i stort sett bara kan byta blandare på rätt sätt och dem finns även på större vvs företag.
 
cecar33 skrev:
Litar du på personer som kan uppvisa certifikat? Tror att många med mig har uppfattningen att certifierade yrkesmän gömmer sig bakom certifikatet för det borgar inte ett enda dugg för seriositet ofta tvärtom.Nej referenser är det som gäller och att man verkligen kollar på dessa inte bara nöjer sig med några adresser eller tel nr.Framför allt så finns det i vvs branschen så många som i stort sett bara kan byta blandare på rätt sätt och dem finns även på större vvs företag.
Nej jag frågar varken om certifikat eller f skatt. Istället ringer jag säker vatten och kollar upp det direkt hos källan. Samma med skatteverket - ring o dubbelkolla f skattesedeln.

Be att få veta vilket försäkringsbolag företaget har o ring denna. Var tydlig med att du inte vill bryta sekretess utan bara veta att det finns ett ansvarsskydd för firman i rätt orgnr

Be om referenser men nöj dig inte med detta utan besök 2-3 av dessa inte bara ringa utan det är ovärderligt att se det fysiska arbetet.

Kan tänka mig att anlita rätt snickare o plattsättare som inte är medlem i BKR eller GVK men däremot hade jag inte anlitat rörmokare som inte är ansluten till säker vatten
 
Redigerat:
På mina 7år som egen så har jag EN enda gång fått förfrågan av en kund som ville se min F-skatt.
Ingen har någonsin frågat om jag är försäkrad...

Men å andra sidan får jag 98% av mina jobb genom munmotmun-metoden så folk litar väl på sina vänner och bekanta ;)
 
Hemmakatten
På vårt förra hus behövde putsen lappas o lagas och dessutom målas. Jag frågade muraren efter f-skattesedel och ansvarsförsäkring, vilket han hade. Men det var första gången i hela hans nästan 40-åriga yrkesliv som någon frågat efter detta.:O

Han gjorde också om vårt badrum som hade fått en läcka precis innan vi skulle sälja. Han hade ett VVS-certifikat från någon branschorganisation (kommer inte ihåg vilken). Enligt hans erfarenhet så krävde i princip alla kunder ett sådant intyg. Själv tyckte han att ett intyg inte betydde något eftersom intyget i princip handlade om att betala en årsavgift och gå på några timmars föreläsning varje år. Duktig var han i alla fall. I vårt nya hus murade han två öppna spisar.

En annan hantverkare, vår byggare och snickare, gjorde (förutom att han byggde hela huset i lösvirke) alla våra badrum, tvättstuga mm i vårt nya hus. Han har inget Säkert Vatten-intyg eller liknande och tänkte inte skaffa heller, men kunde definitivt göra badrum enligt konstens alla regler. Riktig duktig var han. Inte en endaste anmärkning på husbesiktningarna blev det.
 
Hemmakatten skrev:
På vårt förra hus behövde putsen lappas o lagas och dessutom målas. Jag frågade muraren efter f-skattesedel och ansvarsförsäkring, vilket han hade. Men det var första gången i hela hans nästan 40-åriga yrkesliv som någon frågat efter detta.:O

Han gjorde också om vårt badrum som hade fått en läcka precis innan vi skulle sälja. Han hade ett VVS-certifikat från någon branschorganisation (kommer inte ihåg vilken). Enligt hans erfarenhet så krävde i princip alla kunder ett sådant intyg. Själv tyckte han att ett intyg inte betydde något eftersom intyget i princip handlade om att betala en årsavgift och gå på några timmars föreläsning varje år. Duktig var han i alla fall. I vårt nya hus murade han två öppna spisar.

En annan hantverkare, vår byggare och snickare, gjorde (förutom att han byggde hela huset i lösvirke) alla våra badrum, tvättstuga mm i vårt nya hus. Han har inget Säkert Vatten-intyg eller liknande och tänkte inte skaffa heller, men kunde definitivt göra badrum enligt konstens alla regler. Riktig duktig var han. Inte en endaste anmärkning på husbesiktningarna blev det.
Fast blanda inte ihop begreppen här.

Jag har inte krav när jag anlitar någon på BKR, GVK eller MVK men säker vatten är alltså inte en utbildning för våtrumsbyggare som du får det att låta utan certifikat för rörmokare. I mina ögon är dessa yrkesgrupper skilda även om några få utför båda arbeten.

Innan "Säker vatten" utarbetades var rörläckage pga felaktig installation den utan konkurrens högsta skadeposten för våtrum. Sen certifikatet tillkom är dessa skador nästintill obefintliga....
 
Det skulle jag inte behöva fråga för det skulle stå i offerten jag baserar min beställning på.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Men å andra sidan får jag 98% av mina jobb genom munmotmun-metoden så folk litar väl på sina vänner och bekanta ;)
Du menar inte "mun till mun"?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mun_till_mun

Jag får konstiga bilder i huvudet när du säger att du får jobb genom mun-mot-mun-metoden (som används vid hjärt-lungräddning). :p

(sorry... kunde inte hålla mig)
 
I mina kontrakt står alltid också att yrkesbevis skall finnas. Dock har jag blivit lurad av hantverkare på ett sätt som inte är rimligt att kontrollera - förfalskade intyg o certifieringar tex.......så jag vet inte om jag tror det spelar roll......de stora bedragarna förfalskar....
 
Paul-Staffanstorp skrev:
På mina 7år som egen så har jag EN enda gång fått förfrågan av en kund som ville se min F-skatt. ;)
Det innebär ju inte att dina kunder inte kollar dig. man kan ju hitta infon via www.allabolag.se eller att ringa till skatteverket etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.