Finns det någon som tagit ledigt från jobbet och byggt sitt hus själv? Vi funderar på att köpa elementhus (trivselhus) och så bygga allt själv invändigt. Vi är inte speciellt händiga, så det lär ta tid, men funderar på att ta ledigt från jobbet en termin eller så (jag är lärare så en termin skulle antagligen gå att ta ledigt), bygga så fort det bara är möjligt och sedan ta in hantverkare till el, kakel, klinkerns, vvs osv samt bygga kvällstid efter jag återgått till jobbet. Hur långt tror ni att jag kan hinna bygga på ett halvt år? Och lönar det sig ekonimiskt? Jag tjänar brutto ca 260 000 k/år och netto ca 190 000 kr. Tar jag ledigt ett halvt år så måste jag således låna en halv netto-årslön, från banken, alltså 95 000 kr ungefär. Lönar det sig? Priserna för hantverkare är ju inte billiga direkt och det kan vi ju då spara in...
 
Hej! Mitt första inlägg här! Ja jag brukar ta obetald ledighet från jobbet för att renovera hemma.. Ja vi har haft hantverkare hemma för att renovera men det blir orimligt dyrt.
några erfarenheter;
*Köp riktiga verktyg, dvs det du behöver, byggsåg mm.
*Köp fordon, dvs pickup eller släp(billigt som du kan sälja igen om du vill)
*Ha bestämda tider, typ 7-16.00,
*Åk iväg och ät dagens som en hantverkare, annars står du o diskar efter maten...på arbetstid och kanske passar på att plocka ur tvättmaskin, kolla mailen mm
*Ge tydliga direktiv till familjen, dvs se till att hämtningar/länmningar mm ordnas, ingen kan få hjälp med ditt eller datt under dagen.

Det är viktigt att det finns en tydlig gräns mellan bygget och fritid typ

Ja så försöker jag jobba och då blir det mycket gjort. Synpunkter?
 
Ja, det låter som kloka regler! Har det lönat sig ekonomiskt för dig att ta ledigt utan lön istället för att använda dig av dyra hantverkare? Jag är lärare och kan inte ta ledigt en dag här och en dag där utan måste i så fall ta ledigt en hel termin...låter det vettigt? Min sambo har i så fall tänkt jobba heltid och hjälpa till med huset kvällar och helger.
 
Det har skett i 2 omgångar, stora bygget,(med lite hjälp) och sen i mindre utsträckning. Det är klart att det blir mkt billigare så har man möjlighet att ta tjänstledigt så.. Men man måste som sagt ha allt i verktyg mm, räkna in sånt. Ta hjälp med tunga svåra jobb om det behövs. All info finns ju även på nätet hur man gör olika jobb.

Beställ gärna hem material i stället för att alltid åka och jaga minipris, nu är du hantverkare och din tid kostar pengar. Gå till jobbet och tjäna 150:- timman och sen betala ut 400-500:- tim av dina redan beskattade kronor till nån annan, hur går det ihop? det funkar inte för oss i allafall.
Är man någorlunda händig så klarar man det mesta inom bygg.

Lycka till!
 
Maverick skrev:
Finns det någon som tagit ledigt från jobbet och byggt sitt hus själv?
Lönar det sig?
* Japp, håller fortfarande på även om jag nu jobbar också.
* Självklart!

Övriga funderingar så PM:a/maila direkt!
 
aka skrev:
Det har skett i 2 omgångar, stora bygget,(med lite hjälp) och sen i mindre utsträckning. Det är klart att det blir mkt billigare så har man möjlighet att ta tjänstledigt så..  Men man måste som sagt  ha allt i verktyg mm, räkna in sånt. Ta hjälp med tunga svåra jobb om det behövs. All info finns ju även på nätet hur man gör olika jobb.

Beställ gärna hem material i stället för att alltid åka och jaga minipris, nu är du hantverkare och din tid kostar pengar. Gå till jobbet och tjäna 150:- timman och sen betala ut 400-500:- tim  av dina redan beskattade kronor till nån annan, hur går det ihop? det funkar inte för oss i allafall.  
Är man någorlunda händig så klarar man det mesta inom bygg.

Lycka till!
Vad för verktyg behöver jag köpa? Hur mycket måste jag räkna med att det kostar?
 
Det bästa jag köpt är en rejäl byggsåg, (Elu) , heter Dewalt i sverige.Riktig skruvdragare av känt märke. Laserpass ska jag köpa nu, klarade mig utan förr men det underlättar.
 
Rent spontant så tror jag inte du kommer att tjäna speciellt mycket på att bara göra så lite själv. Ta reda på innan hur mycket extra det skulle kosta att få dessa saker fördiga mot att du själv gör dem.
Sedan så tar saker alltid längre tid än man tror och det är ännu svårare att tidsuppskatta om man inte har erfarenhet.
 
Ja, jag har tagit ett "friår" under ett halvår och byggt. Det lönar sig. För dina 95000 kan du hålla en hantverkare i kanske 1½ månad. Även om hantverkaren jobbar snabbare än du så är han nog inte fyra gånger snabbare. Sen vet du att det blir riktigt gjort också, och det är värt en hel del.
Det är inte så väldigt mycket du tänker göra, så det borde du nog hinna på ett halvår. Jag har gjort praktiskt taget allt själv, men man hinner naturligtvis inte bygga ett helt hus på ett halvår.
Skicka mig gärna ett PM om det är något speciellt du undrar över.
 
Du skriver att ni inte är särkilt händiga! Är själv snickare och har byggt fler hus. Vill säga attt bygga ett hus även om det enbart ska byggas invändigt inte är så lätt som många tror. har sett ett flertal som försökt göra allt utan erfarenhet dom ser ut som dom inte har sovit på ett halvår och har tappat 15kg, leder och kroppsdelar som värker sjukskrivning kommer som ett brev från posten.efter 6 månader kommer ni att förbanna er att ni inte tog in hantverkare.

sedan ska det göras fackmässiga förberedelser för vvs ,el, kakel etc. Tror du får svårt att få entrepenörer som ens vill ge dig fast pris om dom får veta att du ska göra jobbet själv. Har själv bara dåliga erfarenheter med kunder som blandar sig i bygget.

det ni gör på 6 månader gör hantverkarn på 2.5 månad.

Lycka till för det är skoj att bygga sitt egna hus.
 
Vad är friåret egentligen till för?
 
Vad friåret är till för? Det beror på hur du menar. Själva idén är att den som har ett fast arbete tar ledigt och någon arbetslös vikarierar för honom under tiden. Helst ska det vara någon långtidsarbetslös. Man behöver inte vara ledig just ett år, utan det kan vara kortare tid. Den ledige får ersättning från försäkringskassan motsvarande (om jag minns rätt) 75% av vad man skulle fått i a-kassa. Man få alltså ut ungefär hälften av vad man har i vanlig lön.
Vad man sedan gör på sitt friår spelar ingen roll. Du får resa jorden runt, ligga på soffan, skriva en bok, bygga ett hus, starta en företag, jobba på något annat jobb eller för den delen göra ingenting.
 
  • Gilla
Niklasloow
  • Laddar…
Hade idag min första arbetsdag efter 8 månaders föräldraledighet då även vårt hus byggdes. Var förbi kort varje dag med 1,5 åringen på armen. Och var även med vid vissa delmoment. Men skulle jag bygga igen skulle jag bygga lösvirkeshus och ha en vettig snickare med mig! Så skulle jag i alla fall göra. Leja en BRA snickare som är där heltid, i perioder eller vissa dagar eller vid vissa moment. Då kan han stå för tänkandet, planerandet och se till att alla moment utförs i rätt ordning. Då skulle jag själv kunna antingen jobba som ren hantlangare ller hjälpa till med alla omfattande och lätta moment. Men det här kräver att du hittar en snickare som tycker det är ok att ägna tid på att lära upp dig.... Kanske någon pensionerad snickare med erfarenhet som inte orkar hålla full fart fysiskt längre men som tycker det är roligt att bygga hus ändå???


Har tyvärr fått ägna massor av tid och ork att reda upp fel som uppstått efter halvtaskiga hantverkare som inte kan läsa en enkel instruktion eller ritning.


Under ett helt husbygge är det MASSOR av delbeslut som måste tas dagligen. Allt ifrån komplicerade/kostsamma tekniska lösningar till rena estetiska småsaker.




 
Min flickvän sa upp sig från jobbet för 3-4 år sedan för att bygga lösvirkeshus. Sedan dess har hon inte haft ett "hederligt" jobb utan fortsatt att bygga hus efter hus och jag var tvungen att sluta förra året för att hjälpa till så gott jag kan.

Tror dock inte att de stora besparingarna ligger i att ta på sig blåstället utan i projektledning och inköp.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.