Någon som vet hur den fungerar?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Jag antar att energin som återvinns när fukten kondenseras används för att värma maskinen.

Frågan är dock om det blir så mycket bättre än en kondenstumlare med värmeväxlare.
 
Göran.W
Lite enkelt förklarat så har man byggt in en avfuktare i maskinen´.
 
Funderar. Jag trodde att tortumlaren med luftvärmepumpen tar värme från inne temp och torkar kläderna på d sättet. Men bara en gissning. Sen kan man ju diskutera om det är energisnålt eller inte.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Göran.W
Det finns nog bägge varianterna.
Dom större pjäserna har i regel inbyggd av fuktare och torkar det i ett slutet system.
 
alla kondenstumlare har avfuktning till skillnad från frånluftstumlare, en värmepumpstumlare använder värmepumpsdelen för att värma upp luften i tumlaren.
En stor fördel som många (alla mig vetligen) a-klasstumlare har är självrengörande kondensor, just för att de ska dra så lite ström som möjligt gång efter gång.

/Richard
 
En torktumlare med luftvärmepump är skonsamare mot kläderna då temperaturen är mycket lägre. Den avfuktar luften.
 
Jaha avfuktare minsann. Menne värmer den inte luften då? Tänkte den drar mycket mindre energi men d måste ju vara någon hake?. Tar det längre tid för det att torka eller? Eller är det just kombinationen av låg värme och effektiv avfuktning som gör att den står sig bättre mot traditionel torktumlare.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Den fungerar enligt följande enkelt förklarat. Värmepumpsdelen består av kompressor, evaporator och kondensor. När köldmediet pumpas runt så blir kondensorn varm och evaporatorn kall, minus grader.

När då luften cirkuleras i tumlaren så passerar den kondensorn som värmer upp luften, luften går in i trumman värmer kläderna så vattnet börjar förångas. Luften med det förångade vattnet passerar evaporatorn där vattenångan fryser fast på slingorna, sen går luften vidare till kondensorn som värmer upp luften igen och så håller det på. Det finns alltså inget elektriskt element som drar massa ström. Ett elektriskt element brukar ligga på ca 2000 W medans kompressor drar en bråkdel av det.

Nackdelar är väl att priset är högre dock så har priset gått ner ganska mycket de sista åren. Att det tar längre tid.

Fördelar är ju energiförbrukning är lägre. Att det är mycket skosamare för kläderna och att omgivningtemperaturen blir lägre
 
Redigerat:
En vanlig kondenstumlare måste ha en rengjord kondensor annars går det åt 2ggr så mycket energi (mot när den var ny) - och vem kommer ihåg att rengöra den ?
Så den stora fördelen med kondenstumlare med värmepump är att den rengör kondensorn automatiskt flera gånger per torkning/körning. Vi mätte mot våran gamla kondenstorktumlare (2004) och den gamla drog 4x mer än våran nya med "värmepump". Den går ungefär 2ggr per dag så jag tror nästan vi får tillbaka pengarna, men nu bytte vi p.g.a. regeln att jag bara får laga vitvaror 3 gånger innan vi byter ut dem ...
 
Jaha låter ju som en smart uppfinning. Mindre energi åtgång å så.
Själv så gick jag i motsatt riktning å kastade ut torktumlaren. Iof en från slutet av 90talet. Vill inte veta vad den tog i ström för tidigare ägaren.
mer plats i badrummet å sen blev d tork ställning.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Men en torkställning tar väl mer plats än en tumlare...?
Att tumla en tvätt går väl på 1-2kr brutto i elkostnader. Vad nettoeffekten blir beror ju på hur man tar tillvara på värmen och vilket uppvärmningssystem man har.
Vidare så blir en tvättställning dyr i drift om man måste ventilera ut den fuktiga luften.
 
tallmilan skrev:
men nu bytte vi p.g.a. regeln att jag bara får laga vitvaror 3 gånger innan vi byter ut dem ...
d^_^bd^_^b
 
Nimajneb skrev:
Men en torkställning tar väl mer plats än en tumlare...?
Att tumla en tvätt går väl på 1-2kr brutto i elkostnader. Vad nettoeffekten blir beror ju på hur man tar tillvara på värmen och vilket uppvärmningssystem man har.
Vidare så blir en tvättställning dyr i drift om man måste ventilera ut den fuktiga luften.
Jo men d blev mer plats i badrummet å torkställninhen går placera där den inte syns och fungerar bäst, ventilerar bäst. blev bästa lösningen för oss.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Nu blir jag nyfiken.... :) Var har du ställt torkställningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.