Hej ni kunniga därute!

Jag kan absolut ingenting om bergvärme men har precis köpt ett hus med just bergvärme.
Det är så att jag hör när i nästan hela huset när kompressorn går. Det låter som om en bil står och går på tomgång.
Själva pumpen står på betonggolv utan några gummifötter eller dyligt. Tror inte att det är det som är boven till ljuden utan från några rör som går från pumpen (kompressorn).
Blir galen då ljudet sprider sig från källaren och två våningar upp till sovrummet. Vad kan man göra åt detta tror ni?

Tacksam för svar!

Jennie
 
D
Kontrollera att det är flexibla slangar som helst går i 90 graders vinkel mellan vpn och radiatorsystemet.
 
Hej jennie Det bästa kanske är att ta dit någon som kan värmepump/rörfirma som kan kontrollera om flexslangar (om det finns några) och kolla om rören behövs justeras så att dom inte ligger an så ljudet fotplantas vidare från kompressorn.Det här med ljud är inte lätt men det man kan göra är att minska ljudet med flexslangar och kolla rörupphängningen men lite ljud får man nog räkna med.Vad är det för märke på värmepumpen och hur gammal är den.
 
Redigerat:
Hej igen...
Tack för svar. Det sitter sk flexislangar men vet inte om det ärjust mellan vpn och radiatorsystemet. Det jag kan läsa från fakturan från 2002 är att det är monterat 2 st flexislangar för eventuella missljud. Värmepumpen är en Thermia classic villa 90 från 2002 eller 2003. Jag ser att rören som går från överdelen av skåpet är till först till några decimeter isolerade med ngt grått material och sedan resterande del av rören är gipsade. Ska det vara så? Det går fyra st rör från skåpets överdel och två av rören vibrerar och verkar kunna vara orsaken till att ljudet sprider sig vidare via väggen där de går in. Ja jag får nog ringa hit dem som installera från början. Tror ni att det kostar mycket? Det är ju bara att ringa iofs men jag tycker mig kunna läsa mellan raderna på många ställen att de som en gång installerat vp inte alltid är så glada i att komma ut och göra ev justeringar. Så det är ju alltidf bra att ha lite kött på benen innan man ringer eftersom jag är helt novis på området.
 
Hej jennie Ett tips kan vara att du beställer service på din classic och samtidigt förklarar att din classic låter och du undrar om allt är ok och om man kan göra något åt ljudet.Vi brukar ta ca 2000kr för en service och då brukar vi göra rent filter och kolla växelventilen och det brukar ta ca 1tim.
 
Redigerat:
Tack! Det låter som ett bra förslag och en rimlig summa att betala... Då har jag ngt att gå på...

Jennie
 
Hej igen..
Det skiljer sig verkligen ljudmässigt mellan bergvärmepumparna. Var precis hemma hos en kompis som har en Nibe och när kompressorn gick på den lät det inte speciellt mycket och absolut inga ljud som spred sig till andra rum i huset. Det räckte med att stänga dörren om den så hördes absolut ingenting.
Vet inte nu om ljudet på vår bergvärmepump beror på felinstallation av rör och dyligt, dålig och utsliten scrollkompressor eller om det faktiskt skiljer sig så mellan de olika modellerna... Jag får ringa hit ngn kunnig person att kolla vidare på detta för det verkar ju som att nuförtiden går det att minimera ljudet så att man inte ska behöva störa sig och höra det på flera våningsplan i huset.

Jennie
 
Tror inte Nibe vp är speciellt tyst i alla fall inte i jämförelse med andra nyare vp men en felaktig installation kan göra så att ljudet sprids i hela huset.
 
Troligen har det stått en gammal panna där tidigare. Därav gipsinlindad isolering på de gamla rören. Sen har värmepumpen sats in och den del av rören som behövts skarvas har fått ny "modern" isolering.

Kanske sitter dessa rör nu "lösa" och hänger på pumpen. Förut kanske där satt en oljepanna eller elpanna som inte hade några vibrationer?. 2 av rören bör väl vara värmerör och 2 för varmvatten? Om rören sitter löst och vibrera så bör det gå att fästa fast dessa så de inte kan skaka så mycket.
 
Redigerat:
Hej

Det stämmer bergvärmepumpen är insatt och ihopkopplad med tidigare befintligt rörsystem. Jag vet inte exakt vad som stod där innan. Jag tycker inte att rören sitter särskilt löst men kanske det räcker att de sitter lite, lite löst för att vibrationsljud ska uppstå. Rören är ganska långa så kanske några fler upphängningsanordningar (hmm konstigt ord men ni fattar) än de som sitter nu vore bra för att ge rören lite mer stabilitet? Kanske också nyare isolering på de gamla rören? Eller är isoleringen endast till för att det inte ska bli kondens??

Jennie
 
<<<<<<föreststen kan man begära en ominstallation ifall man kan påvisa att det är just installationen som ger ljudet. Jag menar att det är så många som påpekar att en felinstallation är orsaken till störande ljud från bergvärmepumpar och då tycker ju jag att det borde åtgärdas. Nu är det visserligen så längesedan vår installerades 2002 och då på uppdrag av de tidigare ägarna. Men vi har en försäkring som ska gälla om den går sönder. Kanske även kan gälla mot ljudet??
 
Vår Thermia Classic Villa 90 från 2000 låter inte särskilt mycket när den går, inte ens om man står brevid den, i resten av huset hör man den inte alls. Så borde vara nåt fel med antingen pumpen eller installationen. Så du bör nog börja med att göra en service på den som växelventil säger.
 
Att kolla filtrena kan man ju lätt göra själv om man är intresserad men att kolla om den är rätt installerad är lite mer komplicerat nån fri ominstallation lär det inte bli fråga om på en snart 10 år gammal installation.
 
Ibland kan det bero på spänningar i chassit. Försök se om pannan står horisontellt på alla håll. Ta en polygriptång med stort gap och justera försiktigt varje fotstöd (brukar gå att vrida) lite upp resp ner och lyssna om vibrationsljudet från rören minskar. Sedan börjar kompressorn bli lite sliten efter dessa år och då ökar ljudet från den. Om den går sönder inom 10år brukar vanliga försäkringar ge viss ersättning som minskar med tiden.
 
Stomljud kan även komma via uppställningen. Värmepumpen kan i så fall placeras på vibrationsisolerande fötter. Dessa ska vara så veka att det går att vaja hela maskinen lite grann. Ibland ser man att man ställt värmepumpar på en gummimatta som är hård. Den hjälper intre mot stomljud, eftersom det ofta är lågfrekvent ljud som kräver en vek uppställning.

Dessutom ska som sagt alla anslutningar vara av flexislang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.