Hej

Bor i ett äldre hus där vi håller på att renoverar och samtidigt byter ut den äldre elen. Har satt in en ny stor central som fungerar som "huvudcentral". Den sitter på en annan plats än den tidigare "huvudcentralen" som nu fungerar som en slav då hela pannrummet ligger på den.

Tanken var att dra om pannrummet till den nya huvudcentralen, men börjar fundera om det är bättre att sätta in en ny mindre "pannrums-central"?

Det som finns i pannrummet är:
Värmepump 3+1-fas (16A och 10A)
VV-beredare 2-fas (?) (10A)
2 cirkulationspumpar 1-fas (10A)
Hydrofor plus pump 3-fas (?) (16A)
1 el-utag för några småförbrukare 1-fas (10A)

Vill ha även en mätare för att kunna läsa av "pannrumms-förbrukning" samt en egen jordfelsbrytare(?). (Kanske onödigt där?)

För att komma till den nya centralen från pannrummet måste jag igenom husets hjärtvägg i källaren som är en 25 cm tjock betongvägg fylld med stenar... Tog lång tid med hyrd diamantborr att göra andra hål på andra ställen i grunden.. :( Så vill minimera antalet genomföringar.. Finns ett hål nu där ett gammalt värmerör satt tidigare..

Har en tjock svart el-kabel dragen till ett extra hus där vi dragit om elen från den nya centralen med en ny annan tjock el-kabel en annan väg.. :) , så den skulle man kanske kunna använda som en matare mellan den nya och pannrummet. Om den går att använda, är det inte smartare att bara dra den mellan centralerna och ha en egen mindre central för pannrummet?

Det är givetvis en kostnadsfråga oxå, men 6 eller 7 kablar av olika sorter 15-20m kostar ju med . Kablarna inne i pannrummet finns ju redan då den gamla centralen ligger i närheten, så kostnaden skulle bli för centralen.

Vad skulle Ni göra? För- och nackdelar?
 
Sparar det mycket arbete så är det väl ingen dum idé. Du får även möjligheten att sätta värmen på en eller flera separata jordfelsbrytare, vilket absolut är en fördel.

Mellan centralerna behöver du en kabel med antingen 5 st 6 mm2 ledare eller eventuellt 4 st 10 mm2. Om kabeln du fått över är i gott skick och har rätt dimension så kan du använda den.
 
Tack för snabbt svar!

Ska kolla kabeln vilken storlek, sedan får någon kunnig kolla om den är felfri...

Med det ovan i satt i centralen, räcker en enradig, eller måste det vara en större central? (För att kunna räkna på kostnader..)
Antar också att el-räknaren skall vara en 3-fasräknare? Hur många jordfelsbrytare föreslår du man skall ha?
 
I undercentralen behöver du ungefär detta (den första siffran antal moduler)

2 HB
4 JFB
3 VVP
1 VVP ?
2 VVB
3 Hydrofor
1 Cirkpump
1 Uttag
1 Belysning?
3-8 Elmätare

Det blir minst 21 moduler, så en tvåradig (2x13) borde räcka även om det kanske är på gränsen.
1 JFB borde räcka. Det är dock inte säkert att den går att sätta för alla dessa värme- och pumpapparater - kolla med tillverkaren.
 
Tack igen för svaret..

Återkommer garanterat med frågor.. :)
 
Jag hade skippat JFB på allt förutom belysning och vägguttag.
Inte bra om JFB löser ut värme mm mitt i vintern...
 
Jag föredrar 18-moduls centraler. Man kan ha fler säkringar på en rad (mindre koppla, bara smälla upp en fasskena) och tycker att de smala centralerna ser konstiga ut. :)

//Patrik
 
I det här fallet skulle du kunna välja en jordfelsbrytare som inte löser ut förrän vid lite större fel, som bara skyddar mot brand men inte skyddar mot beröring. Låt alla värmegrejer matas av den jordfelsbrytaren, och sätt en separat vanlig jordfelsbrytare (eller personskyddsautomat = ihopbyggd jordfelsbrytare+säkring) till belysning + vägguttag.
 
Ok. Jag plockade ihop denna lista, för att se vart det hamnade. Kommentera gärna om det är något som saknas eller är onödigt.. :)

1: Garo Normkapsling NUP2-26 moduler 370x300x125mm (De nya centralerna är Garo, tänkte köra samma överallt.)
2: Garo Brytare HB 40A 3 modul. 3 pol inkl kabel (Huvudbrytare kan väl inte vara konstigt.. Tog Garo's.)
3: Garo JFB G-RCD 25A/30mA 4-pol 6kA (JFB, samma där Garo's, antar att 6kA är korrekt? För maskinerna.)
4: Garo JFB G-RCD 25A/30mA 2-pol 6kA (JFB till uttag.)
5: Motorskydd 0,25-0,40A Termomag eller liknande (För vattenpumpen. Tänkte att det vore bra att ha den i centralen? Har en äldre på väggen, men har fått göra "en fulkoppling" då vi fick en maskin till som startar på tryckbrytaren. Vill ha det rätt från början.)
6: BA 16 Strömställare (1930005) utan lampa (varför har man lampa?) (Strömställare till enheterna. Har olika sorter på alla möjliga ställen, 40-tals till 80-tals, vill ha enhetligt på samma "plats".)
7: "Säkringar" finns extra i de andra centralerna så de borde jag kunna använda därifrån.
8: Kablar finns ju redan.
9: KWh-mätare, 3-fas (Är ju hiskeligt dyrt, så det får komma lite senare)

Så frågan är väl ang Yxis kommentar om JFB på rad3 är en sådan som menas? Eller är det någon specialare? Kanske denna? (Garo JFB RCCB GS 40A/300mA 4-pol 10kA)
 
Redigerat:
3: Det är inte säkert att en 30 mA JFB fungerar för alla pumpar och värmeapparater då dessa tillsammans kan ha naturliga läckströmmar som överstiger 30 mA. Det behöver du nog stämma av med varje tillverkare om det går, eller mäta upp. Då allt detta är fast inkopplat så är det då tillåtet att använda en 300 mA JFB.

3,4: För övrigt fungerar dessa JFBer map max belastningsström och max kortslutningsström så länge som du har DII-gänga (max 25 A) för huvudsäkringarna.

5. 0.4 A? Drar inte pumpen mer?

7: Du behöver minst 10 st ! Har du så många över med rätt märkström?

9: Kolla på http://www.elnu.se - dom har haft en billig mätare.
 
Lampa på strömbrytare är rätt bra för att veta att strömmen verkligen kommer fram. Många aparater hör/ser man att de är igång, men det ska t.ex. vara rätt tyst för att höra att cirkpumpen verkligen snurrar.

(Jag är nästan helt säker på att man ska ha motorskydd även till cirkpumpen. Nån annan kanske vet bättre? Jag har det till min pump i stugan men det kan ju vara rest från nån äldre pump som behövde det).

Om jag fattat rätt så är det annars en bra idé att behålla gamla motorskydd ifall de fungerar bra, fast helst bör man väl egentligen provköra dem för att se att de löser ut efter en stund vid överlast. (Om du ändå ska koppla i grejerna så är det ju rätt lätt att göra nån provisorisk koppling som belastar ett motorskydd med lagom många lampor för att dra lite mer än inställd ström, och se hur lång tid det tar för skyddet att lösa ut).

För värmegrejerna kan det nog vara bra att välja en 300mA-jordfelsbrytare. Det beror förstås på hur ofta ni tänkt åka bort mer än nån dag från huset på vintern. Om ni tänkt lämna det tomt nån vecka på vintern så kan det kanske vara en bra idé att ha separat jordfelsbrytare till elpatrondelen och värmepumpdelen av värmepumpen, åtminstone ifall den är konstruerad så att varje del är körbar separat från den andra. Likaså kan kanske en personskyddsautomat (kombinerad jordfelsbrytare+säkring) till varje cirkpump vara bra. Kanske overkill men om du verkar sugen på att kosta på nya motorskydd så kanske du är sugen på att kosta på detta också ;)

Eller så kör ni allt på samma jordfelsbrytare och ser till att försäkringen är bra. Risken är nog trots allt rätt liten.
Om det är en luft-vatten-värmepump med utomhusdel så kan det kanske vara bra med separat JFB till utomhusdelen?
 
Bo.Siltberg skrev:
3: Det är inte säkert att en 30 mA JFB fungerar för alla pumpar och värmeapparater då dessa tillsammans kan ha naturliga läckströmmar som överstiger 30 mA. Det behöver du nog stämma av med varje tillverkare om det går, eller mäta upp. Då allt detta är fast inkopplat så är det då tillåtet att använda en 300 mA JFB.

3,4: För övrigt fungerar dessa JFBer map max belastningsström och max kortslutningsström så länge som du har DII-gänga (max 25 A) för huvudsäkringarna.

5. 0.4 A? Drar inte pumpen mer?

7: Du behöver minst 10 st ! Har du så många över med rätt märkström?

9: Kolla på [länk] - dom har haft en billig mätare.
3-4: Får kolla ordentligt vad som behövs och går att använda.. Får hitta någon balans med vad som behövs och hur mycket det kostar.. Jag vill bara ha ett säkert hus. Som det är nu, är det inte bra..

5: Nä, det tror jag inte, skall kolla ordentligt vad som finns nu. (tog en på måfå, då det var ungefär samma pris..) Eller om man kan använda befintlig..

7: De har satt in två nya centraler och det sitter väldigt många oanvända. Om de passar får jag se, men känns onödigt att de bara ligger där om de går att användas.. Så köper jag nya dit när det är dax att bygga vidare där..

9: Ska kolla det, det är ju en bra sak att kunna se förbrukning (är det inte tom lag på att man ska kunna se förbrukning osv?)

Yxis skrev:
Lampa på strömbrytare är rätt bra för att veta att strömmen verkligen kommer fram. Många aparater hör/ser man att de är igång, men det ska t.ex. vara rätt tyst för att höra att cirkpumpen verkligen snurrar.
Ok, det låter logiskt. Men tycker du man skall ha nya brytare, eller använda gamla 40-tals?

Yxis skrev:
(Jag är nästan helt säker på att man ska ha motorskydd även till cirkpumpen. Nån annan kanske vet bättre? Jag har det till min pump i stugan men det kan ju vara rest från nån äldre pump som behövde det).
Har två nyare Grundfoss, sitter inga motorskydd nu utan enklare strömbrytare till dem..

Yxis skrev:
Om jag fattat rätt så är det annars en bra idé att behålla gamla motorskydd ifall de fungerar bra, fast helst bör man väl egentligen provköra dem för att se att de löser ut efter en stund vid överlast. (Om du ändå ska koppla i grejerna så är det ju rätt lätt att göra nån provisorisk koppling som belastar ett motorskydd med lagom många lampor för att dra lite mer än inställd ström, och se hur lång tid det tar för skyddet att lösa ut).
Jag kanske kan flytta över det gamla till centralen så det blir enhetligt, då vet jag ju att det blir rätt. Vad jag märkte för någon månad sedan är att det funkar, tappade en fas ute vid mätarskåpet och innan jag tittade där försökte jag få igång pumpen, men det stängde av sig ganska omgående vid varje försök..

Yxis skrev:
För värmegrejerna kan det nog vara bra att välja en 300mA-jordfelsbrytare. Det beror förstås på hur ofta ni tänkt åka bort mer än nån dag från huset på vintern. Om ni tänkt lämna det tomt nån vecka på vintern så kan det kanske vara en bra idé att ha separat jordfelsbrytare till elpatrondelen och värmepumpdelen av värmepumpen, åtminstone ifall den är konstruerad så att varje del är körbar separat från den andra. Likaså kan kanske en personskyddsautomat (kombinerad jordfelsbrytare+säkring) till varje cirkpump vara bra. Kanske overkill men om du verkar sugen på att kosta på nya motorskydd så kanske du är sugen på att kosta på detta också

Eller så kör ni allt på samma jordfelsbrytare och ser till att försäkringen är bra. Risken är nog trots allt rätt liten.
Om det är en luft-vatten-värmepump med utomhusdel så kan det kanske vara bra med separat JFB till utomhusdelen?
:p Nä, jag är nog inte så sugen på alla dessa grejer, men om det behövs så behövs det.. :D

Som det är nu i huset finns ingen JFB alls, förutom bara på de hyffsat nya dragningarna till ett badrum och en tvättstuga, men då funkar de bara åt de rummen, resten av husen är "osäkrade"..

Får tacka igen för all feedback.
 
Ett tips när det gäller säkringar är att man bör (om jag förstått rätt) ha samma sorts säkring hela vägen när de monteras med en gemensam fasskena (ihopkopplingsgrej för att mata in de tre faserna till en hel rad säkringar). Om du då tar oanvända säkringar från befintlig central så kanske det blir svårt att få tag på rätt fabrikat/modell om du senare vill utöka i befintlig central. Smaksak.

Jag bara gissade att du hade modernare brytare och motorskydd. Om det är från 40-talet så är det nog en bra idé att byta. Det stämmer nog att en modern cirkpump inte behöver separat motorskydd och när det räcker med bara ett enda nytt så kan det kanske vara lika bra att byta till ett nytt.

För cirkpumparna kan du om du vill använda vanliga "lampströmbrytare", antar jag.
Nån som har koll på krav på säkerhetsbrytare o.s.v. får gärna fylla i nåt bra här.

Vad som "behövs" för att separera värmen på flera jordfelsbrytare får du avgöra själv. Jag är mer paranoid för frysskador än elfara, fast det beror nog på att jag har vattenburen värme i stugan och det kan ibland gå över en månad mellan gångerna jag är i den på vintern, och det är också så långt bort från lägenheten att jag riskerar att inte hinna göra något ifall jag skulle ha nån slags fjärrlarm.

Märkligt om man bytt central utan att installera jordfelsbrytare för alla de nya delarna. Kan det vara så att man försökt och det varit nåt jordfel som gjort att man avstått?

Om du redan har en central med moderna automatsäkringar så vore det nog en bra idé att installera jordfelsbrytare i den. Om det går så lägg gärna all utomhusel (och det inomhus som råkar komma med på samma, i en befintlig installation kan t.ex. lampor och några uttag i hallen ofta komma med på samma grupp som utebelysning) på en egen jordfelsbrytare så slocknar inte hela huset ifall motorvärmarsladden blir full med snöslask.
 
yxis skrev:
Ett tips när det gäller säkringar är att man bör (om jag förstått rätt) ha samma sorts säkring hela vägen när de monteras med en gemensam fasskena (ihopkopplingsgrej för att mata in de tre faserna till en hel rad säkringar). Om du då tar oanvända säkringar från befintlig central så kanske det blir svårt att få tag på rätt fabrikat/modell om du senare vill utöka i befintlig central. Smaksak.
Ok. Det trodde jag inte. Men då är det kanske bäst att låta de vara kvar, de kommer ju efterhand användas där.

yxis skrev:
Jag bara gissade att du hade modernare brytare och motorskydd. Om det är från 40-talet så är det nog en bra idé att byta. Det stämmer nog att en modern cirkpump inte behöver separat motorskydd och när det räcker med bara ett enda nytt så kan det kanske vara lika bra att byta till ett nytt.
Brytarna är av skiftande ålder och modell, vissa sitter fast, andra hänger i sina sladdar, vissa används inte alls, osv.. Därav att ha en "enhetlig" serie så man vet att allt är OK och vet vilken som går till vilken maskin.. Motorskyddet är kanske inte mer än 15-år så det går kanske att använda.

yxis skrev:
Vad som "behövs" för att separera värmen på flera jordfelsbrytare får du avgöra själv. Jag är mer paranoid för frysskador än elfara, fast det beror nog på att jag har vattenburen värme i stugan och det kan ibland gå över en månad mellan gångerna jag är i den på vintern, och det är också så långt bort från lägenheten att jag riskerar att inte hinna göra något ifall jag skulle ha nån slags fjärrlarm.
Ok. Känner nog likadant. Kan tänka mig att vattenpumpen behöver en JFB mer än VVB tex. Men som många skriver att man skall ha separata JFB till tex kyl och frys osv. Vad är det som gör att man "behöver" JFB till olika maskiner? Kortslutningar å sånt, eller?

yxis skrev:
Märkligt om man bytt central utan att installera jordfelsbrytare för alla de nya delarna. Kan det vara så att man försökt och det varit nåt jordfel som gjort att man avstått?

Om du redan har en central med moderna automatsäkringar så vore det nog en bra idé att installera jordfelsbrytare i den. Om det går så lägg gärna all utomhusel (och det inomhus som råkar komma med på samma, i en befintlig installation kan t.ex. lampor och några uttag i hallen ofta komma med på samma grupp som utebelysning) på en egen jordfelsbrytare så slocknar inte hela huset ifall motorvärmarsladden blir full med snöslask.
Kan ha varit otydlig. De nyaste centralerna har JFB, men där finns knappt några brukare än, håller på och för över det gamla elsystemet allt eftersom. Det nyrenoverade köket och "pannrummet" blir de första delarna. Har två äldre centraler (40-talet) samt en medelålders (60-tal) som har byggts på fram till början av 90-talet. Ingen av dem har JFB, man har satt dit två "lösa" vid badrum och tvättstuga..

Så det som gäller är att fasa ut allt gammalt på bästa sätt.. :) Så om "pannrums-centralen" skulle bli bra, försvinner i stort sätt hela 60-tals centralen och man kommer kunna "se taket" igen, det är verkligen ett virvarv med kabel som går fram å tillbaka..

Skall visa några bilder på allt så fort jag kan ta någon bild i dagsljus, lamporna i källaren var kopplade på samma propp i en av 40-tals centralerna som även servade köket och vardagsrummet, och när den ledningen behövde kapas försvann merparten av elen i huset.. :S Det har varit mycket skarvsladdar ett tag nu..
 
En "separat" JFB sätter man normalt för riskgrupper, t.ex uttag utomhus.

Resten av huset kan ligga på den andra JFBn, där det ibland kan behövas flera av olika typer, eller att man undantar något, just pga naturliga läckströmmar. En 300 mA väljer man pga dessa naturliga läckströmmar, inte för "minska risken" för tjyvlösning eller nåt.

Dessutom är det idag bara krav på JFB för uttag (med lite undantag för t.ex badrum) med syftet att skydda personer vid ovarsam hantering av skarvsladdar och handhållna maskiner. Den gör dock kortslutning i en fast installerad apparat lite mer uthärdlig, och den upptäcker begynnande isolationsfel i värmeapparater etc innan de orsakar brand mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.