Hej,

Är nyinflyttad i en villa byggd 1991 som saknar jord (utom kök, badrum och tvättstuga). Nu när vi renoverat rum för rum så har vi dragit fram jord (där det inte var draget, i många fall fans det) och bytt till jordade uttag (gjort av elektriker). Övervåningen är inte renoverad och inte jordad (ännu).

Jag tänker ta hit en elektriker som får sätt in en jordfelsbrytare i centralen och jag har börjat undersöka vad man ska ha. Jag har 3x16 A huvudsäkring, så en 25 A (4 polig) tänkte jag sätta in, eller ska man sätta in 40A, om jag säkrar upp till 3x25 någon gång i framtiden, är det bra med "marginal"?

När jag kollat runt (på t.ex elbutik.se) så kan man köpa dem för 199 kr eller 1500 kr, vad är kvalitetsskillnaden? Är det någon som har någon ide/åsikt om en "bra" model/märke? När jag tar hit en elektriker kan det vara bra att veta vad en vettig JFB bör kosta, samtidigt vill jag inte snåla och sätta in skräp på här, man vill ju gärna att den av alla grejor fungerar . Tänker sätta in separata för kyl och frys (300 mA) på en gång så det rör sig om tre stycken. Utebelysning och kontakter utomhus har jag satt bakom tvåpoliga brytare (som sitter innomhus) så jag tänkte inte sätte JFB separat för dem, de ligger på flera olika grupper så det blir rätt många JFBs om man ska göra det....

Tacksam för förslag och tips.

/R
 
Tex E-2163660 till huset och kanske några E-2163741 till kyl/frys och motorvärmare.....
 
Tack för svaret. 2163660 (4 pol 25A) verkar vettig till huset. För kyl/frs hade jag tänkt köra med en 300 mA, som skydd för brand i första hand, men det kanske är vettigare att köra med 30 mA på dem också. En billig JFB för någon hudralapp är inget att hålla på med eller? Någon som har erfarenhet av de automatsäkringar som har inbyggd JFB (så dem på Jula eller CO, minns inte) för att säkra en grupp sepparat, något att ha?

(Motorvärmaren sitter på garaget med eget skåp, den elen är ett sorgligt kapitel för sig, för tillfället har jag lösa JFBs som jag pluggar in i de uttag jag använder, när det blir en permanet lösning så är kan nog ett par 2163741 vara vettiga).

/R
 
Jag reagera på att du skriver att huset är byggt 1991 och saknar jord. kan ha fel, men jag tror att det vara obligatoriskt med skyddsjord sedan länge redan då. Låter som hempul.

Du skriver även att det är jordat i badrummet, om du menar uttag i badrummet så är det totalförbjudet utan jordfelsbrytare, och det har aldrig varit tillåtet. Undantaget var rakapparatsuttag som brukar ge 115V och några 100 milliA. De har en inbyggd isolertransformator så att man inte kan få en stöt även om man är jordad.
 
Dom "billiga är sämmre, inte minst pga att man har sämre kvalitet på alla "plastdelar" som ingår i mekaniken. Säkerhetsmässigt är det mindre skillnad än skillnaden på hållbarheten.
 
E-2163660 = 4 polig JFB
E-2163741 = PSA 10A = JFB + 10A säkring i samma....
 
Ja, satsa på bra kvalite. Men en 300 mA JFB till kyl/frys går inte då uttag måste ha en JFB med max 30 mA märkutlösningsström.
Krav på jordade uttag kom 1994 så det kan vara korrekt utfört i huset.
 
Kan man verkligen hitta en trefasjordfelsbrytare för 199:-?

Om man ska tro vad andra skriver, och det verkar vettigt, så är väl tipset just nu att handla på CO ifall du tänker köpa något billigt, eftersom de kör med AEG som trots allt verkar vara ett hyggligt märke.

De kombinerade jordfelsbrytare+säkringarna kallas personskyddsautomat ifall du undrar.

Hur många ampere jordfelsbrytaren klarar spelar nog ingen roll så länge det är tillräckligt mycket.
 
Tack igen för svaren.

Billig JFB: http://www.elbutik.se/product.html/jordfelsbrytare-rogy?category_id=1812

4 pol, 40 A, 199 kr, iof ex moms. Märket är Chint, tror jag satsar på något annat.

Jag trodde man kunde köra med en som inte löser lika lätt (300 mA) på kyl och frys, men då de sitter i vanliga uutag så får är det inte OK alltså, tack, det visste jag inte. Jag har letat själv när det blev obligatoriskt med skyddsjord, och hittat flera uppgifter (1989, 1992 och 1994), skönt att få det utrett. I badrummen har vi 110v uttag och 220v jordade taklampor, jag antar att det var OK då, om lamporna är issolerade på rätt sätt? Huset är ett Älvsjö hus byggt på helantrepenad, så hemmapulat är det nog inte, men det kan ju vara klantskallar ändå ...

/R
 
En annan intresant grej med huset är att det är jord draget nästan överallt. Det gick åt ungefär 6m FK för att få jord på hela bottenvåningen, tror det var ett väggutag och en fönsterlampa som inte hade jórd. Allt ordentligt kopplat i centralen dessutom. Men istället för jordade uttag sitter det ojordade med en u-båt snyggt och prydligt påskruvad på jordtråden bakom, bara skala och koppla in jordade uttag. Elektrikern tyckte det var rätt märkligt, det måsta ha sparat pengar vid bygget .....

/R
 
Bo:
Om huset redan har en laglig installation med jordade uttag för kyl/frys, utan jordfelsbrytare, är det verkligen förbjudet att installera en 300mA-brytare? (Givetvis med lämplig märkning)

R_F:
Det kan kanske vara så att huset är byggt för att ha jordade uttag överallt, och den som skulle flytta in ville ha ojordat för att slippa göra ful-adaptrar eller göra ful-byten av stickproppar på sina gamla ojordade prylar?
 
"ChintRogy jordfelsbrytare av högsta kvalitet till ett bra pris." *Ler*

//Patrik
 
Yxis: Ja så skulle det såklart kunna vara, även om inte jag hellre skulle bytt stickproppar eller gjort adaptrar. Men på den tiden kanske de flesta prylar var ojordade .....
 
Ja, även om nya elprylar ofta hade platt stickpropp för 20 år sen (och även 30 år sen om man tittar på hemelektronik) så räcker det att gå till mitten av 70-talet för att hitta t.ex. en klockradio med ojordad stickpropp.

(Ämnesglidning++:
Jag har två sånahär och två med samma elektronik men annat skal, de är bästa klockradion jag stött på för rimligt pris. Radio med helt okej ljud som man kan lyssna på i timmar utan att bli lyssningstrött, snabbval på radion, och dessutom den fantastiska funktionen att den slår på radion på inställd väckningstid och bara ifall man inte vaknat så börjar den 10 min senare surra var 10:e min så länge man snoozar, och dessutom med en rejält hörbar men inte särskilt skärande ton som dessutom tonar upp den första halvsekunden. Dessutom stegar man upp önskad insomningstimertid med 10 min i taget, istället för att börja på 59 min och gå nedåt. Väckning och insomning kan pågå max knappt 3 timmar. När insomningen stänger av ljudet blir det inte heller nåt "plopp"-ljud man riskerar att vakna av...
http://www.radiomuseum.org/r/grundig_sono_clock_31a.html
) :)

Kolla för övrigt på lamphyllorna på t.ex. myrorna så lär du se en hel del lampor med rund ojordad stickpropp som ändå inte är helt uråldriga.
 
R_F skrev:
Tack för svaret. 2163660 (4 pol 25A) verkar vettig till huset. För kyl/frs hade jag tänkt köra med en 300 mA, som skydd för brand i första hand, men det kanske är vettigare att köra med 30 mA på dem också.
Ja, det är det. De är ju bland den enda utrustning du har med ledande hölje som vid ett (iofs komplicerat) felfall kan bli strömförande så det är klart du skall ha JFB på dem. För det första; att kylar/frysar löser jfb var sant för sådär 30 år sedan. Nya kylar/frysar (och nya JFBer) löser inte vid normal drift. För det andra; om du sätter dem på en separat brytare så ändras bara felfallet "komma hem till en stinkande frys" (som om det skulle vara så farligt) till "vakna upp en vacker dag till en stinkande frys" eftersom du enligt lagen om allt tings djävlighet inte kommer att märka att de är strömlösa förrän det är för sent.

Om du är rädd för sönderfrusen värme vid ev. resor så är det *övervakning* du behöver. Manuell eller automatiskt. Och denna blir paradoxalt nog enklare du färre JFBer du har.

Jag har kört ett hus från 48 på en JFB i 5 år utan minsta problem. Mina grannar och vänner har liknande erfarenheter. (Men visst, vill man separera utomhusuttag eller liknande så är jag inte fanatisk motståndare mot det).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.