6 883 läst · 17 svar
7k läst
17 svar
Stjärnnät till övervåning.
Sida 1 av 2
Jag har idag ett knx-system i husets nedervåning. Vid renovering av övervåning ska jag nu även givetvis köra med knx där.
Jag har en mycket stor elcentral längst ner i huset som rymmer allt man kan behöva och lite till. Vidare har jag ett centralt placerat schakt som löper genom våningsplanen från källare till vind.
Jag vill dra elen stjärnformigt från centralen, där jag har plats för alla komponenter, och alltså inte ha en undercentral på övervåningen.
Hur resonerar man lämpligen vad gäller matning till resp. rum på övervåningen?
Busskabeln lever ju sitt eget liv och kan lämnas därhän. Det intressanta är ju fas/tändtrådar.
Ingenting dras ju via brytare utan allt går direkt från switchar/dimmers i centralen till resp. dosa. Eller rättare sagt, varje förbrukare ansluts till plint i central där den antingen kan byglas/grupperas med andra plintar/förbrukare eller kopplas direkt till KNX switch-/dimmerenhet.
Tanken är att ett uttag per dubbeluttag kan styras individuellt. (Drar brun, svart, blå, gul/grön till varje dubbeldosa) Lamputtag i tak och över fönster, div. spottar och annat tllkommer. Jag antar att övriga färger också är lämpliga att använda då de är styrda. (grå, orange, vit)
Det innebär att ett rum snabbt kommer upp i mer än 10 tändtrådar/fas från central. Kan alltså bli 15 tåtar inkl. nolla och jord.
Hur ska man tänka kring detta detta?
- 3x16 alt. 2x20 rör från central till kopplingsdosa i resp. rum och vidare till resp. anslutningsdosa?
- En nolla och jord per rum från central?
- Samma fas till alla förbrukare i ett rum?
- En säkring per rum.
Har ju plats för hyfsat många rör och gott om plats i central på jord- och nollskenor. Hellre några spänn extra på kabel och rör för att få ett lättöverskådligt system än att det blir rörigt.
Vidare är det rel. korta avstånd från det vertikala schaktet till de olika rummen då schaktet är mitt i huset.
Tacksam för tankar och idéer kring detta.
Jag har en mycket stor elcentral längst ner i huset som rymmer allt man kan behöva och lite till. Vidare har jag ett centralt placerat schakt som löper genom våningsplanen från källare till vind.
Jag vill dra elen stjärnformigt från centralen, där jag har plats för alla komponenter, och alltså inte ha en undercentral på övervåningen.
Hur resonerar man lämpligen vad gäller matning till resp. rum på övervåningen?
Busskabeln lever ju sitt eget liv och kan lämnas därhän. Det intressanta är ju fas/tändtrådar.
Ingenting dras ju via brytare utan allt går direkt från switchar/dimmers i centralen till resp. dosa. Eller rättare sagt, varje förbrukare ansluts till plint i central där den antingen kan byglas/grupperas med andra plintar/förbrukare eller kopplas direkt till KNX switch-/dimmerenhet.
Tanken är att ett uttag per dubbeluttag kan styras individuellt. (Drar brun, svart, blå, gul/grön till varje dubbeldosa) Lamputtag i tak och över fönster, div. spottar och annat tllkommer. Jag antar att övriga färger också är lämpliga att använda då de är styrda. (grå, orange, vit)
Det innebär att ett rum snabbt kommer upp i mer än 10 tändtrådar/fas från central. Kan alltså bli 15 tåtar inkl. nolla och jord.
Hur ska man tänka kring detta detta?
- 3x16 alt. 2x20 rör från central till kopplingsdosa i resp. rum och vidare till resp. anslutningsdosa?
- En nolla och jord per rum från central?
- Samma fas till alla förbrukare i ett rum?
- En säkring per rum.
Har ju plats för hyfsat många rör och gott om plats i central på jord- och nollskenor. Hellre några spänn extra på kabel och rör för att få ett lättöverskådligt system än att det blir rörigt.
Vidare är det rel. korta avstånd från det vertikala schaktet till de olika rummen då schaktet är mitt i huset.
Tacksam för tankar och idéer kring detta.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag skulle nog fundera på att beställa slang fördragen med det antal ledare du behöver. Har själv inte gjort någon anläggning med KNX ännu men vad jag förstått så är "standard" att dra en 20 slang 7G1,5 till takdosa i varje rum - då får man 4 tändningar som troligen täcker det mesta. Vill man ha mer eller möjlighet till mer kan man ju dra dit en extra tom 16 eller 20, men en 16 borde räcka eftersom L N och PE redan finns där.
Ett annat alternativ är väl att bygga en KNX-central på övervåningen också, om man vill få ner ledningslängden
Ett annat alternativ är väl att bygga en KNX-central på övervåningen också, om man vill få ner ledningslängden
Hej, tack för input.Rikard Ågren skrev:
Det där med fördragen slang är nog en god idé. En 7G1,5 är ju en bra start, dock kommer vissa rum kräva fler ledare.
Går det, till rimligt pris, att beställa slang (som komplement) med färgmärkt FK utan N och PE? T.ex. 5G1,5 där N och PE är ersatt av andra färger.
Fördragna slangar (7G1,5 och komplementerande xG1,5) reducerar väl timpriset för elektriker en del vilket gör det där med fördraget till en bra variant
Jag vill undvika en central på övervåningen då det dels blir lättare att optimera användandet av de olika KNX-modulerna samt att man slipper ljudet från klickande reläer.
Min tanke är att ha alla frågetecken uträtade innan elektikern kommer, till viss del baserat på ej helt optimerad installation på nedervåning.
Sammanfattningsvis kan man väl säga att separat dragning från central till resp. utrymme ger god överskådlighet och stor flexibilitet för ev. kompletteringar.
En liten notis bara, en kabel med en grön/gul skyddsledare i benämns t.ex. 3G1,5, medan en utan grön/gul benämns 3X1,5, kan vara bra att veta ifall du letar i kataloger.jbr skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 086 inlägg
Inte vad jag vet, men det finns slät och räfflad FK (olika fabrikat).
Inne i maskiner kan man hitta ledningar som är färgkodade på samma sätt som gul/grön fast andra färger, men de lär väl klassas som MK eller RK i bästa fall, i värsta fall klassade som kabel som inte får installeras fast i rör/slang alls...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Räfflad och slät går ju bra att skilja på.
Jag skulle satsa på en 7G1,5 och ett tomrör till de rum som behöver fler tändningar. Då kan man den andra sorten i tomröret
Jag skulle satsa på en 7G1,5 och ett tomrör till de rum som behöver fler tändningar. Då kan man den andra sorten i tomröret
Låter som att man:
- matar varje utrymme individuellt
- drar ett rör 7G1,5
- kompletterar med ett 16 alt. 20 rör
- kör med slät och räfflad FK eller märker upp dubblerade färger i extraröret
Hur mycket får man plats med i en takdosa förresten? Det kan ju bli en del kabel att fördela ut i vissa utrymmen... Vilka kopplingsklämmor är mest kompakta?
- matar varje utrymme individuellt
- drar ett rör 7G1,5
- kompletterar med ett 16 alt. 20 rör
- kör med slät och räfflad FK eller märker upp dubblerade färger i extraröret
Hur mycket får man plats med i en takdosa förresten? Det kan ju bli en del kabel att fördela ut i vissa utrymmen... Vilka kopplingsklämmor är mest kompakta?
Om du inte väljer färdigdragen tråd i rör/slang, eller kostar på dig att skära av och kasta bort ett antal meter rör/slang uppe i varje rum, så kan du trä vidare alla tändtrådarna utan att behöva skarva med Wago eller liknande i takdosan.
Om du bara låter trådarna passera förbi utan skarvar i dosan så borde det väl rymmas så många ledningar som du kan trycka in i rören som går in i dosan.
Med andra ord är det nog en bra idé att försöka fixa 7G1,5-"härvan" separat utan att vara färdigträdd i slang/rör. Trä den från central till takdosa, dra ut så många meter extra som behövs för att nå den apparat som ligger längst från takdosan, linda av tändtrådarna från "härvan". I teorin kan det verka bra att låta en tändtråd hänga med fas-nolla-jord till den apparat som ligger längst bort, men du vill nog ha lite mer slack på fas-nolla-jord än den tändtråden i takdosan så det kan vara bra om de är isärlindade.
Om du bara låter trådarna passera förbi utan skarvar i dosan så borde det väl rymmas så många ledningar som du kan trycka in i rören som går in i dosan.
Med andra ord är det nog en bra idé att försöka fixa 7G1,5-"härvan" separat utan att vara färdigträdd i slang/rör. Trä den från central till takdosa, dra ut så många meter extra som behövs för att nå den apparat som ligger längst från takdosan, linda av tändtrådarna från "härvan". I teorin kan det verka bra att låta en tändtråd hänga med fas-nolla-jord till den apparat som ligger längst bort, men du vill nog ha lite mer slack på fas-nolla-jord än den tändtråden i takdosan så det kan vara bra om de är isärlindade.
Någonstans måste man ju ha en samlingspunkt för matningen från elcentral...och för det känns ju en takdosa naturlig i t.ex. sovrum.Smile.75 skrev:
Ett sovrum kan ha 6-7 tändtrådar, lite beroende på ambition att kontrollera...
Några rum får fler där jag tänkt komplettera med bl.a. fast väggbelysning, markis utanör fönster i söderläge, individuell styrning av uttag över fönster m.m.
Jag har gjort så att jag gör många uttag i huset strömlösa när man larmar i samband med att man lämnar huset. Det är väldigt skönt att veta att kaffebryggare, strykjärn, laddare etc. alltid är strömlösa när ingen är hemma.
Det är ju så att möjligheterna med KNX till viss del står i proportion till antalet tändtrådar man drar.
Därför har samtliga uttag har egen tändtråd. De flesta dubbelutag har då ett uttag som är styrt och ett som alltid är strömsatt. I vissa dubbeluttag är båda uttagen styrda och i några är båda strömsatta. Detta reglerar jag genom byglingar av plintar i centralen. (Alla fas-/tändtrådar är anslutna till individuella plintar)
Det räcker att möblera om ett rum så kan behoven av styrning förändras.
Jo, hade faktiskt funderat i de banorna också. Men N och PE måste ju ändå grenas ut m.h.a. kopplingsklämmor till resp.dosa. Givetvis blir det betydligt färre punkter så det är nog kanske en smakligare lösning.yxis skrev:Om du inte väljer färdigdragen tråd i rör/slang, eller kostar på dig att skära av och kasta bort ett antal meter rör/slang uppe i varje rum, så kan du trä vidare alla tändtrådarna utan att behöva skarva med Wago eller liknande i takdosan.
Om du bara låter trådarna passera förbi utan skarvar i dosan så borde det väl rymmas så många ledningar som du kan trycka in i rören som går in i dosan.
Med andra ord är det nog en bra idé att försöka fixa 7G1,5-"härvan" separat utan att vara färdigträdd i slang/rör. Trä den från central till takdosa, dra ut så många meter extra som behövs för att nå den apparat som ligger längst från takdosan, linda av tändtrådarna från "härvan".
I teorin kan det verka bra att låta en tändtråd hänga med fas-nolla-jord till den apparat som ligger längst bort, men du vill nog ha lite mer slack på fas-nolla-jord än den tändtråden i takdosan så det kan vara bra om de är isärlindade.
Man skulle även kunna kosta på sig en extra "knorr" i takdosan på varje tändtråd som passerar dosan obruten... för alla eventualiteters skull.
Jag skulle valt att dra 7-ledare till takdosan som man förgrenar ut till belysning mm. Sen skulle jag dragit en 5-ledare direkt till tre uttag så får du en tändning till varje uttag. Då slipper du problemet med att ha ett getingbo i takdosan.
Olika fabrikat på FK har lite olika nyans, tex orange och grå kan skillja sig rätt mycket beroende på fabrikat. Sen läste jag någon stans att det finns lila FK ;-)
Edit:
http://www.byggahus.se/forum/el/180053-var-kopa-fk-med-udda-farger.html
Edit:
http://www.byggahus.se/forum/el/180053-var-kopa-fk-med-udda-farger.html
Redigerat: