Det kan ha varit jag. Sök på sågspån och köttbullar/köttbulle!
 
ok då är det kanske lika bra att satsa på en bra / lätt / smidig såg istället...
och springa ut och in
har en av de första dewalterna nu den funkar ju bra men jag har inga slangar får kanske kolla om jag ska köpa sånna istället (jag som hade hoppats på en julklapp :) )
tycker min flex dammsugare är suverän iaf så suget är det nog ingen fara med
 
Min Makita gersåg samlar upp ganska mkt spån bara genom att koppla på den där lilla spånsäcken som medföljde )

Om jag vill vara säker på att få bort allt damm så skulle jag prova att sätta en 100 m slang med spåntratt bakom kapen, och sedan ansluta till spånsugen. Då kan det inte gärna damma mer!
 
Fast om du har en enklare liten spånsug så är det ändå väldigt stor att ha inomhus och så dammar den som f_n.

Pär H
 
Men han föreslog ju att man skulle ha en hundra meters slang inkopplad.... ;)
 
Nimajneb skrev:
Men han föreslog ju att man skulle ha en hundra meters slang inkopplad.... ;)
Precis:D
 
Daniel_N skrev:
Håller med om allt förutom att den ger bäst resultat. Har aldrig varit med om att en Nobex eller ens Ulmian vi hade i skolan ger bättre snitt än en bra elektrisk kap/gersåg. Detta blir extra tydligt när man vill ta bort ytterligare 0,5mm eller mindre från en bit.
Jag håller också på Nobex för inomhusjobb som listning. Tillsammans med en handhyvel är det heller inga problem att ta av ytterligare 0,5 mm vilket Daniel har rätt i är nästan omöjligt med en Nobex eller annan handsåg.
 
Tog några foton ikväll när jag sågade golvlister för att ge en bild av hur det fungerar för hand:
51e11674-d980-fbb9.jpg51e11674-d9b8-4ab4.jpg
Provade även hur lite som går att såga bort och kom fram till att mindre än 2 mm är svårt:51e11674-da6f-d55b.jpg
Det får i stället tas med hyvel på ett shooting board vilket tar en halv minut:51e11674-dadd-14b3.jpg51e11674-daf6-8543.jpg
Anslutande list kroppas genom att först gera i 45 grader och sedan såga bort den "sneda" ytan:51e11674-db41-cb3d.jpg51e11674-db53-7118.jpg
Färdigt resultat utan damm :)
51e11674-db79-7174.jpg
 
För att undvika utslag och få en riktigt fin sågad kant markerar jag linjen med kniv istället för penna. Med en manuell gersåg är det sedan väldigt lätt att lägga sågsnittet precis vid linjen.
 
nanowire skrev:
För att undvika utslag och få en riktigt fin sågad kant markerar jag linjen med kniv istället för penna. Med en manuell gersåg är det sedan väldigt lätt att lägga sågsnittet precis vid linjen.
Undvika urslag skulle det vara. Utslag ska nog inte behandlas med kniv...
 
Hej! Jag söker exakt den golvlist som du sågar på bilden. Var kan jag köpa den? Bor i Örebro. mvh Berit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.