Har länge haft funderingar på jordning av datorer, signaljordning osv. (bl a eftersom jag sabbat en tv x2 på grund av just detta...)

En dator består ju som bekant av ett nätaggregat och en drös elektronik. Den är dessutom kopplad till diverse apparater, som ibland drivs av datorns nätagg (usb), ibland batteri etc, och ibland ett eget nätagg (inbyggt eller otherwise).

Exempel på det sistnämnda är väl då kanske tv, bildskärm eller förstärkare.

Nu kommer mina funderingar.

I nätagget sitter det någon slags jordning till chassit, det är t ex så moderkortet är jordat på vissa punkter. Detta är också det som är kopplat till jorden på stickproppen?

Om nu uttaget som man kopplar in datorn i inte har någon jordning, så kan det gå läckströmmar. Right?

Så om jag kopplar in en signalkabel mellan datorn och en extern apparat så kommer "nollan" på signalkabeln att ha samma potential som jorden i datorn (chassit), och då kan det i princip vara vad som helst mellan 0 och 230 växelspänning? (helst exakt ena av dem?)
Sen kommer "plus" på signalkabeln (om vi antar att det bara är två ledare) att vara samma spänning men med signaler på ytterligare 5v, exempelvis?

Och när man då kopplar in denna i ex en tv så kommer bara potentialskillnaden "användas" och därmed oftast bete sig normalt?

Har tvn en annan jordpotential (vilket den har om de inte delar jord) så kan det bli en ljusbåge under tiden man kopplar ihop dem, tills dess att de sitter ihop och jorden blir "delad".

Den praktiska lösningen är alltså att se till att de får samma jord. Ungefär så har jag fått det förklarat, gissat och listat ut.


Men detta får jag inte riktigt ihop - om jordpotentialen skulle kunna vara vad som helst mellan 0 och 230, beroende på hur kontakten är vänd, så borde proppen gå på hälften av sätten?

Annars måste det ju sitta ett ordentligt motstånd mellan det som nätagget ser som noll och chassit?

Vad har jag missförstått? Kan någon ge en (gärna lite grundlig) förklaring på hur det fungerar.


Jag har också förstått att upplägget som det är nu, är ganska kasst. Hur borde man lösa det istället från tv/datortillverkare?
 
Kör ojordat på allt eller jordat på allt.
 
Ja, men nu var det inte råd jag var ute efter främst, utan att förstå.

Och hur som helst så uppstår ju problemet ovan om jag kör "allt ojordat", det är det jag har nu.
Har bränt en tv två gånger som sagt... 230V i HDMI-porten
 
Niklas_x skrev:
Den praktiska lösningen är alltså att se till att de får samma jord. Ungefär så har jag fått det förklarat, gissat och listat ut.
Enkelt ja, samma jord ELLER så kallad ground lift, dvs att man bryter jordförbindelsen i signalöverföringen. http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_lift
 
Ja, det där har du missförstått.

Datorns chassie är isolerat från matningsspänningen via en fulltransformator. Det finns alltså ingen möjlighet för ström at flyta från nollan eller fasen i vägguttaget till skyddsjorden.

I vissa TV-mottagare har det varit (är?) så, men då är signalkontakterna anslutna via transformatorer så att man inte får ut nätpotential på kontaktstiften.

God design innebär för övrigt att man separerar signaljord och skyddsjord, annars kan man få alla möjliga störningsproblem.
 
En enklare lösning (om man har problem med jordloopar, brum osv) är att se till så alla enheter är anslutna i en och samma grendosa med jordstift, även fast du inte har jord i vägguttaget. Enheterna blir inte jordade men de får iallafall en utjämnad potential mellan varandra.
 
Har du mätt spänningsskillnaden mellan jordarna med en multimeter?

Den kan mycket väl rapportera 230V, men den har 10 MOhm i inre resistans.

Det ska inte vara någon galvanisk koppling till chassit. Däremot sitter det oftast kondensatorer från nätspänningsdelarna till signaljord, för att klara EMC.
 
När en jordad apparat är ansluten till ett ojordat uttag är det kondensatorer i nätdelen som gör att det blir spänning på apparatens jord, normalt ungefär halva nätspänningen.

När man kopplar ihop två sådana apparater så utjämnas en eventuell skillnad med en liten "blixt". Det är dumt att göra det med en signalkabel, framför allt om inte kontaktdonen garanterar att jord ansluts först.

Man ska alltså se till att de har samma jordpotential innan man kopplar signalkabeln.
Det enklaste är att göra som it-snubben skriver, att koppla båda till samma jordade grendosa. Det hjälper även om grendosan är ansluten till ett ojordat vägguttag.

/Hasse
 
Jag håller med it-snubben ++++

Samma jordade grendosa/grendosor för alla prylar med jordad stickpropp som du också tänker koppla ihop signalkablar mellan eller bara ställa på/vid varandra.

Enda nackdelen är att läckströmmarna i nätfiltren samverkar så att om du tar i äkta jord (t.ex. vattenburen värme) och den sammankopplade "fuskjorden" så känner du större kittling än om det bara vore en enstaka apparat. Den sammankopplingen sker å andra sidan ändåså via signalkablarna så elsäkerhetsmässigt kvittar det i stort sett hur du gör.

Det här problemet beror egentligen på att en massa korkskallar i standardiseringsorgan och bland beslutsfattare i allmänhet valt kontakttyper där signaljord inte garanterat får kontakt före signalerna.

Om vi hade t.ex. de tyska DIN-kontakterna till allt så skulle det här inte vara nåt problem, eftersom chassiejorden/skärmen på de kontakterna i stort sett garanterat ger kontakt före signalstiften. Nu har vi idiotiska kontakter som RCA/phonopluggarna där mittstiftet är längre än jordringen, telepluggar där toppen får kontakt med uttagets jord först, och alla scartkontakter jag sett har varit så dumt gjorda att det bara är en enkel klämma i uttaget som får kontakt med "ramen", om man inte lutar kontakten åt rätt håll så får man kontakt med signalerna (ljud in/ut främst) före jord.

Jag ger en överkorsad rattmuff indränkt i bajs i betyg för alla dessa konsumentelektronikkontakter.

I datorvärlden är det lite bättre, moderna kontakter som USB och Firewire är gjorda så att man får kontakt med jorden först. Om man lyckas träffa exakt rätt med dsub'ar så tror jag man får kontakt med jorden först, men där är det busenkelt att komma åt hanens stift med jordskalet på honan. (Det är bl.a. därför de 9-poliga honorna på de gamla Atarikompatibla digitala joystickarna (som användes av nästan "allt" utom PC på 80-talet) är gjorda helt av plast utan nån metallring). Nätverk är normalt galvaniskt skiljt, tyvärr gör de flesta fel när det gäller val av kontaktdon eller kontaktering för skärmad kabel, man ska egentligen bara ha skärmen ansluten i ena änden eftersom den radioskärmar precis lika bra som om den är ansluten i båda ändarna och man slipper jordströmmar om den bara är ansluten i en ände.
HDMI verkar också vara vettigt konstruerat, så att jorden får kontakt först.

Det här är för övrigt inget nytt problem, en 80-tals-klassiker var att ha en C64 kopplad till en TV (antingen med videosignal eller via antennomkopplare), TV'n kopplad till centralantenn som var jordad, och C64'an kopplad till en 1541-diskdrive med jordad stickpropp och läckande nätfilter. Om man gjorde fel med signalkabeln mellan diskdrive och dator så kunde i/o-kretsar brännas... Det intressanta är att det var DIN-kontakter mellan dator och diskdrive på C64:n, men honorna var av plast så skärmringen fick inte garanterat kontakt först...
Det är märkligt att branschen inte lärde sig snabbare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.