Kollar runt lite och såg att Älvsbyhus har VÄLDIGT bra priser. Är det någon som har erfarenhet av tex TYR. Är det bra standard på grejerna eller?

Jag pratade nyss med försäljaren, han sa att de inte la golvvärme pga att de hade så "varma golv" och utan golvvärme blir det 20% billigare uppvärmning. Kan det stämma? ???
 
låter som rena skitsnacket.bor själv i ett ä-hus och golven känns inte varmare än i något annat hus.
annars tycker jag att huset är helt ok.
 
Vi har också funderat på Älvsbyhus just för att de är så billiga men vi har uteslutit dem. Det går inte att få golvvärme ens som tillval, vill man flytta en vägg så går det absolut inte. Det exklusiva vitvaruutbudet, var inte så exklusivt. Vi kollade vad mellanskillnaden var mellan standardutbudet och det exklusiva, tillägget de tog var inte skäligt för fem öre.
Sedan så har de plastmattor i alla rum förutom vardagsrummet.
Köket, standardluckan tyckte vi såg ut som i en lägenhet.

Nu säger inte jag att de bygger dåligt eller att Älvsbyhus är fula hus, inte alls. Jag menar att Älvsbyhus inte har den standarden vi sökte.
 
Lägg dock märke till att deras prislista är lite lurig. På dom priser som står i listan så saknas b.l.a rasskydd till grund samt markarbeten. Du får lägga på närmare 100 000 kr på prislistan (givetvis även tomt, anslutningar samt byggherrekostnader, men dessa tillkommer ju alltid). Jämför man standarden med vad man får för pengarna samt det faktum att du får en torpargrund som har skapat en välldans massa problem för Älvsbyhus med fukt och mögel problem som lett till stämmningar så framstår inte priset som så välldigt billigt. Tycker i alla fall inte jag.

Engelholm skrev:
Kollar runt lite och såg att Älvsbyhus har VÄLDIGT bra priser. Är det någon som har erfarenhet av tex TYR. Är det bra standard på grejerna eller?

Jag pratade nyss med försäljaren, han sa att de inte la golvvärme pga att de hade så "varma golv" och utan golvvärme blir det 20% billigare uppvärmning. Kan det stämma? ???
 
Vi har haft ett samarbete med Älvsbyhus i snart 2 år. Vi har för 2 veckor sedan skrivit kontrakt på byggnation. Under dom här två åren har Älvsbyhus varit otroligt serviceminded och ställt upp i ur och skur för att hjälpa till med olika problem vi har haft längs vägen.

Äntligen är vi vid målet med en tomt som är helt underbar. :D

Så över till det andra.
När man väljer hus så är det som med kläder, man betalar otroligt mycket för "märket". Visst kan man inte jämföra ett Älvsbyhus med tex Eksjöhus, eller Onsalavillan. Det beror på vilka krav man har. Du kan få ett kök i EK i detta hus också (24.000kr) osv. Jag vet flera som byggt älvsbyhus och som vid husleverans bett snickarna ta bort väggar eller flytta väggar, och det har aldrig varit några problem. Men Älvsbyhus byggs i moduler i fabrik, därav priset och begränsningen av förändring från början.

Vi har lagt till parkett i hela undervåningen, ca 2kvadrat klinker innanför ytterdörren, en riktig spis med häll, en balkongdörr och fönster i vardagsrum, andra köksluckor och lite annat.

Detta uppfyller våra krav och förväntningar. Eftersom vi hela tiden har varit inne på att bygga Älvsbyhus har haft möjligheten att titta på tomter i lite attraktivare områden (dyrare tomter). Missförstå mig rätt, men nu kan vi bo 1km från havet och ett naturreservat i ett älvsbyhus än i ett Eksjöhus på vischan. Och vi kan fortfarande bo med en god ekonomi. :D

Eftersom jag är ganska händig ser vi möjligheterna med ett älvsbyhus. Vi får ett jättefint hus som man med åren kan förändra efter eget tycke.

Vi har tex valt Lodur, bla eftersom där finns en klädkammare vägg i vägg med badrummet. Så när vi har anlagt trädgård och lite sånt ska vi slå ut väggen och bygga ett stort badrum med jaccuzzi etc.


/Jonas


 
Opkad skrev:
Vi har haft ett samarbete med Älvsbyhus i snart 2 år. Vi har för 2 veckor sedan skrivit kontrakt på byggnation. Under dom här två åren har Älvsbyhus varit otroligt serviceminded och ställt upp i ur och skur för att hjälpa till med olika problem vi har haft längs vägen.
JO men det blir nog skillnad nu ska du se... Nu har dom ju fått kontraktet.... Tyvärr så är det ett vanligt fenomen...
 
Nu när bygget med Ä-hus är klart och vi vill ha åtgärdat div saker så är dom inte så hjälpsamma.Det blir mycket tjat och telefonsamtal från min sida.
 
Det är inte säljaren jag gnäller på utan dom som jobbar uppe i älvsbyn och kommer ner för inspektion och vägrar åtgärda fel.
 
Ska träffa säljaren i dag. Spännande.
Men kontigt är att i Skåne ingår parkett i hela huset och spegeldörrar på alla dörrar... Konsigt att det kan skilja så?

Var inne i två Älvsbyhus nu i helgen och de var jättefina och köparna var helnöjda. Listerna var väl inte de snyggaste jag sett men annars var standarden helt ok.
 
Alla Ä-hus representanter ute i landet är egna företag, så de kan erbjuda utrustning utöver Ä-hus standard och egna tillvalsmöjligheter. Det är därför det skiljer sig åt var i Sverige man bygger.
 
Engelholm, vi bygger oxå med Älvsbyhus i Skåne, och standarden som du säger ingår tex parkett och spegeldörrar samt varmluftsugn och lite annat, det är dom vanligaste tillvalen som Ä-hus i Helsingborg satt ihopa till ett "standardpaket", vi blev oxå lite smålurade, för det plusas på i kalkylen om man jämför med Ä-hus prislista på nätet

www.rich.nu
 
Har nu träffat försäljaren.
På nätet är priset på hus + garage ca 970 000. Men då TILLKOMMER nästan 400 000 för markarbete, rasskydd, platta till garage, lyftkranar mm mm. Så med den standarden är det inte jättebilligt längre. Golvet går inte att slipa och fönsterkarmar och lister är sådär.
Så så hysteriskt billigt som jag trodde det var var det inte. Och han hade lagt på extra för golv och dörrar, så det ingick inte i priset på nätet :(
Men det är bara att inse, man får inget gratis :'(
 
Vi tittade också på Älvsbyhus men tyckte att det var för mycket kostnader som tillkom i kalkylen (grund ingår i priset?) och att standarden var dålig samt att ingen planlösning stämde. Dessutom gick det inte att göra ändringar än att slå ut någon vägg i efterhand.

De flesta hustillverkaren har dock budgethus som är billigare men har högre standard än Älvsbyhus, titta på dem istället!
 
Vad medvetna om att nästan inget som ni kommer överens om som går att ordna kommer att ordnas när kontraktet är skrivet så är det bara att betala och se glad ut och kontakt personerna är hala som ålar går knappt att få tag i ens.Men husen är trivsamma så de är det inget fel på.Ta skriftligt på ALLT.
 
bjursing skrev:
Vad medvetna om att nästan inget som ni kommer överens om som går att ordna kommer att ordnas när kontraktet är skrivet så är det bara att betala och se glad ut och kontakt personerna är hala som ålar går knappt att få tag i ens.Men husen är trivsamma så de är det inget fel på.Ta skriftligt på ALLT.
Naturligtvis måste man ha skriftligt på allt man kommer överens om. Vilket jag för övrigt anser att man måste ha vilken husbyggare man än anlitar.

För övrigt så är både Älvsbyhus och säljaren fortfarande trevliga och serviceinriktade trots att kontraktet är påskrivet. Vi har inte heller (ännu så länge) råkat ut för några kostnader som vi inte kalkylerat med. Däremot har vi fått pengar tillbaka då vi bestämt oss för att ta plastmatta i köket istället för det trägolv som var inlagt i vår kalkyl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.