Jag har en Nibe bergvärmepump och till denna har jag en 200 liters varmvattenackumulator. Enligt Nibe ska man kunna få ut cirka 260 liter 40 gradigt vatten om man har 50 gradigt i ackumulatorn. Detta borde enligt mina beräkningar räcka för minst en timmes dusch.

Nu är det så att det blir kallt i duschen efter bara 20 minuter. Ska familjen (4 pers) duscha så får sista halvan duscha kallt.
Vad säger ni om detta? Någon som har någon idé om vad som kan vara fel (kanske någon som kan Nibes 1215 och 1110 utan och innan...)?
 
Det verkar väl stämma rätt bra.....

Man brukar ju schablonmässigt säga att duschning tar 12 liter vv per minut och då tar vattnet slut efter ca 20 minuter. Dina empiriska tester verkar stämma så långt... :)

Jag skulle kunna gissa att du har en rätt liten pump? En större pump skulle antagligen hinna värma lite extra vatten medans du duschar.

En sak du borde kunna göra, det är att ändra startvärdet för varmvattenproduktion till ett högre värde. Det är meny 3a på en 1215.

Det är lite konstigt att det inte räcker bättre för er - jag vet flera som klarar sig utmärkt med de 160liter som finns i en 1215, dessa har 7kw pumpar.

Det går ju också att hissa tempen med elpatron, men det känns kanske lite knasigt när det bara handlar om att kunna duscha.
 
Man bör ha minst 65 grader iallafall pga legionella.

Jag kör med 160 liters vvb och dusch räcker i 30 min. Har ej 20 bar tryck ut på dusch.. Kanske 1 bar då trycket är 3 bar i rören.
 
Coolman skrev:
Man bör ha minst 65 grader iallafall pga legionella.
Detta hanteras i bergvärmepumpar mha regelbunden sanering genom ökning av temperaturen på vattnet till en säker nivå.
 
Jaså. Fiffig konstruktion. Då spar man en del cash på det istf hålla 65 grader jämt ;)
 
Coolman skrev:
Jaså. Fiffig konstruktion. Då spar man en del cash på det istf hålla 65 grader jämt ;)
Japp. Dock blir inte Nisse gladare av detta för han skulle ju verkligen behöva lite hetare vatten i tanken.....
 
Japp, MathiasS - mer varmt vatten är vad jag vill ha.

Jag hade Nibe här i dag. Han kollade så att allt stog rätt till på pumpen och givaren i ackumulatorn. Inga fel som han såg. Han mätte även tempen på vattnet över tiden samtidigt som det tappades ut i kranen. Allt verkade vara ok. Han menade att jag fick ut 260 liter 40 gradigt och det skulle räcka cirka en halvtimme. Låter väl inte helt fel. Problemet är ju om man har barn som tar ut cirka 20 minuter innan en annan ska in i duschen. Då är det ju slut.

Han föreslog att jag skulle sätta in en 55 liters el-värmare efter vattenackumulatorn som skulle skicka upp vattnet til cirka 65-70 grader. Han menade att detta + min vanliga 200 liters ack skulle räcka (jag har 50 grader i min egna.
Var säger ni om detta?
 
Låter som en vanlig felavhjälpning på en dåligt dimensionerad anläggning....
 
Ja, kanske hade det i detta fall varit bättre med en större acktank från början. Detta borde ju inte komma som en överaskning.

Å andra sidan är inte lösningen med en elvb i serie med befintlig tank speciellt mycket dyrare, varken i installation eller drift. Antagligen billiager i installation och aaaningen dyrare i drift.

Vi gjorde ju på detta sätt medvetet pga vi prioriterade komfort (att alltid ha vatten) före optimalt låg driftkostnad. Dessutom var det så att de dubbelmantlade tankarna på 450liter (ungefär) kostade både skjortan och slipsen. En 1210-7 + 200l rostfri elvb var tusenlappar billigare att köpa än en 110 + stor dubbelmantlad tank.

Är detta en helt ny installation tycker jag du skall ställa installatören mot väggen och ifrågasätta dimensioneringen. I sämsta fall får du ett bättre pris på din elvb. I annat fall tror jag det är en ok lösning som föreslagits - inget att gråta blod över tycker jag.
 
Låter som om du bör ha papparådgivning ... det är självklart att du som överhetsperson duschar först ... & tränar ungarna till att vänta. Det lär annars inte bli bättre när de blir äldre ... ;D ;D ;D
 
Sätt in strypbrickor i duscharna och byt till duschmunstycken som funkar vid 6 liter/minut.

Jag har en IVT 480 med ca 170 liters vvb och varmvattnet räcker ca 60 minuter. Dessutom går det att "spetsa" vvb-tempen på FVLP vid behov.

På landet har vi en 60 liters-vvb som räcker för cirkus 25 minuters duschning med 6 liters strypbrickor. Då är det det rappa-tag som gäller i duschen och det vet alla... ;)
 
ClasseClas - vad är det för märke på dina 6-liters duschmunstycken? Jag har letat lite efter något liknande men inte hittat något bra. Det kan ju vara en sak att börja med (innan jag slänger in en extra vvb).
 
I ena duschen är det en jänkare - Teledyne Waterpik, Super Saver Shower - och i andra en no name som är specad att släppa igenom max. 10 liter/minut. Köptes på Coop Forum på den tiden de hette Obs!
 
Hej,

Jag har en familj med liknande vanor. Vi är inne på vår tredje beredare (Dock inte i samma kåk) Första 200 liter 50 grader räckte inte. Andra beredaren 135 liter 70 grader (ca 200 liter 40 gradigt) räckte inte. Nuvarande 270 liter 50 grader duger.
Det passerade några ideer under tiden.
Vad sägs om:
Plocka bort duschhållaren, dvs endast handhållen dusch. Efter tio minuter har man mjölksyra i armen.
Dra kallvattenledningen i golvet under duschen för att åstadkomma golvkyla.
En lite mer seriös idé som jag fortfarande funderar på är att värmeväxla avloppet från duschen mot inkommade kallvatten till duschen. Termostatblandaren blandar i mer kallvaten efterhand som kallvattnet blir varmare och på så sätt räcker varmavattnet längre. Om det sedan visar sig att familjen duschar med max värme så uteblev hela besparingen.

/m
 
Hemmakatten
Tycker det är lite konstigt med alla dessa besparingar och åtgärder för att familjen skall duscha kortare.
En dusch eller ett bad är en njutning och avkoppling. Det bör får ta den tid det tar! :D
Har följt debatten med intresse, och vi kommer definitivt att installera tillräckligt stor vvb så att ALLA får duscha varmt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.