Å andra sidan är det ju ganska sunda regler från bankernas sida... Att befintlig bostad måste vara såld (åtminstone i form av att kontrakt är skrivet) är väl en självklarhet för att undvika en alltför hög belåning.

Att tajma in sin försäljning och eventuellt nyttja ett "mellanboende" kan jag inte förstå att det skulle vara ett problem för den som vill bygga hus. (Jag befinner mig i den situationen själv.)
 
Hur lätt är det att hitta ett mellanboende om kötiden till en lägenhet är 5 år?

Och hur många som köper ett hus är villig att vänta 12-18 månader från de att de skriver på kontraktet tills dess att de får flytta in i huset. (De 10 månader som det talas om i artikeln är från det att du skickar in begäran om påbörjande till LB-hus). Då skall finansieringen redan varit klar sedan länge....

Reglerna må vara jättebra för att skydda banksystemet och den enskilda låntagaren från risker, men det slår helt undan fötterna på vår svenska byggindustri. Byggindustrin har det redan tufft med konkurrensen från Baltikum och höga kostnader på grund av svenska normer, att dessutom motverka efterfrågan på deras produkter ger dessa effekter vi kan läsa om ovan.
 
Många väljer att hyra en sommarstuga som mellanboende.
 
Har en släkting som i våras inför försäljning fick sitt hus värderat långt över realistiskt värde. Därutöver kom den s.k. krisen. En glad bank hade beviljat dem höga lån för att förvärva ett nytt dyrare boende. Jag kan bara säga att de haft en sommar/höst med en del sömnlösa nätter. Deras gamla bostad såldes efter många månader till en 30% sänkning på värderingspriset.. Så, som ni säger, i dessa dagar skulle jag inte våga köpa nytt innan försäljning av det gamla.

En säljare från ett husföretag erbjöd vänner ett boende i lägenhet medan huset färdigställdes. En annan säljare hade ett hus som han hyrde ut. Kan ju vara viktigt för mäklare/säljare i dessa dagar kunna erbjuda detta..?
 
Vi skall om ett par veckor lämna vårt hyrda hus där vi bott 6 månader bland flyttkartonger! Vi har sovit gott på nätterna tack vare att vi inte började bygga innan gamla huset var sålt! Vi hade dock köpt tomten dessförinnan och bygglovet var klart - behövde alltså inte dra ut på tiden med byggstarten.
Vi lade ut en annons på Blocket att vi behövde hyra ett hus och fick en hel del svar, många uthyrare hade också själva lagt in annonser.
Hade ingen aning om att privatuthyresmarknaden är så pass stor! Detta är i Skåne - inte kan det väl skilja sig så väldigt mycket i resten av landet?!
Tycker det är bra att bankerna ställer högre krav på låntagarna - så kanske färre behöver gå från hus och hem när ekonomin inte håller!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.