Vad ska man egentligen betala? Vi har fått hjälp att rita vårt drömhus. Det är två plan + vind som delvis kommer att inredas. Bottenplanet och andra våningen är totalt på ca 250 m2. Den del av vinden som kommer att inredas är ca 50 kvm. Utöver detta finns det ca 50 kvm förråd på vinden. Huset kommer att byggas i ett mkt attraktivt område i Sthlm.

Allt är av högsta kvalitet: golv, vitvaror, bergvärme, vatteburen golvvärme på samtliga våningar, etc. Plåttak istf takpannor. Fina golv i hela huset.

Offerten är på 6,5 mkr. Dock ingår inte utvändig målning eller byggel. Offerten motsvarar ett kvm-pris på ca 21 tkr.

Vi tycker det är lite dyrt och funderar på att göra olika saker för att får ner kostnaden. Vad tycker ni om priset? Vad tycker ni man ska göra om man vill ha ned kostnaden?
 
Hej!
Svårt att veta om det är dyrt eller ej, då det finns många parametrar att ta hänsyn till Är det ett stenhus? Putsfasad? Hur fina golv, är det natursten eller något exklusivt trägolv? Hur ser stommen ut? Är bjälklagen förstärkta/stegljudsisolerade? m.m, m.m...

Detta kvm-pris låter i mina öron som Willa Nordic eller kanske Ross? (Är själv mycket förtjust i Ross). Vad jag förstår ligger de normalt i denna prisklass. Vårt Götenehus hamnar på ca 16000 kr/kvm och är hyfsat påkostat, men kan givetvis inte mäta sig med ett Ross-hus i utförande.

:)

P.S Var bygger ni i Danderyd (såg i en annan tråd). Jag är uppvuxen där...
 
Specifisera lite mer vad ni menar med "högsta kvalitet". Ange lite märken osv... Kankse är det ett siematic kök med gaggenau vitvaror mm mm... Så svårt att avgöra. Samt vilken husleverantör...

Vi har valt mycket exlusiva saker i vårt hus som är på 350 kvm och vi hamnar inte på 21 000:- /kvm. Och då har bla en komplicerad takkonstruktion då vi har rest tak i hela huset utan bärande pelare osv...
 
Hej, allt är av bra kvalitet men inget superduper extraordinärt. Blanding av Miele och Siemens när det är vitvaror. Ingen sjösten och liknande. Det är ett trähus utan putsad fasad. Vi kommer inte att ha en väldigt avancerad byggkonstruktion utan en del bärande balkar kommer att vara delvis synliga.

Vet ni varför Willa Nordic och Ross är så mkt dyrare än andra? är det värt pengarna?
 
Jag tycker det låter lite dyrt på det du beskriver. Som sagt, vi hamnar själva inte i den prisklassen och vi har ändå några ganska påkostade tillval (jämfört med många), exempelvis; förstärkt golvbjälklag/stegljudsisolering, granitgolv om 110 kvm, VilleroyBosch WC+bidè i alla badrum (3 st), Miele/Bosch vitvaror, golvvärme i båda plan, 270 i takhöjd, putsad fasad, stor entrèdel med plåttak, stora perspektivfönster, stora balkonger med svart smide och härdat glas, groventrè med hunddusch, bergvärme, tvättstuga inredd med Vedum, Svedbergs och Vedum badrumsmöbler, bastu m.m.

Att Ross kostar lite mer är inte så konstigt. För det första är det stenhus, sedan platsgjuter han en del. Runda och organiska former är dyrare än vanliga räta. Sedan har han givetvis bara det bästa i vitvaror, golv och annan utrustning.

Willa Nordic tycker jag inte är prisvärt, de bygger trots allt trähus på samma sätt som många andra husleverantörer, men tar mer betalt. Visst, de är säkert piggare på en mer exklusiv utforming, och ritar alltid upp ett nytt hus till just dig, men det går alldeles utmärkt även hos andra utan att de tar extra betalt.

Hade jag 5.5 milj i budget till huset, skulle jag välja några av Sävsjöhus, Classic hus, Götenehus, Sjödalshus, KarlsonhusHus, Trivselhus, Gripsholmshus samt Willa Nordic (beroende på vilken typ av arkitektur jag var ute efter) och låta de rita upp ett hus. Vore det ett stenhus jag ville ha så skulle jag definitivt ta in offert även från Ross! Det finns förstås andra stenhusleverantörer att titta närmare på också.

Ett annat råd är att hålla sig till de lite större aktörerna på marknaden, men det gäller alla som bygger, oavsett prislapp, tycker jag. Totalentreprenad är även något jag rekommenderar, då har du EN part att diskutera med om det skulle krångla. Totalentreprenad betyder dock INTE att det måste vara nyckelfärdigt, du väljer även själv hur mycket du vill engagera dig i bygget, oavsett entreprenad.

Lycka till!
:)
 
Tack, vi har en av de leverantörerna du nämner och allting är på totalentreprenad. Är det någon som är är närheten av 21 tkr per kvm - eller är vårt hus dyrast?

Husleveransen är 3,4 och entreprenaden 3,1. Sedan blir det säkert ytterligare 0,5 mkr innan det är klart.

Kanske ska man ta ritningarna/skisserna och skicka runt till de andra husföretagen?
 
Vi kommer som sagt inte ens i närheten och vi bygger i exakt samma material som Ross, dvs platsgjutet med Eps.
 
Billy_the_man skrev:
Offerten motsvarar ett kvm-pris på ca 21 tkr.
10-15 000 kr per kvadrat är väl fortfarande "normen" för nya hus? Jag menar då exkl tomtens anförskaffningsvärde...
 
Vi har också fått en offert på ett mindre Ross-hus, ca 200 kvm på 3,8 mkr. Det motsvarar 19 tkr per kvm. Då ingår Miele vitvaror. Tror dock att denna offert skulle hamna på 4,0 till slut. Dvs 20 tkr per kvm. Dock är detta platsbyggda stenhus vilka ska vara dyrare.
 
vi har en av de leverantörerna du nämner och allting är på totalentreprenad.
Att det är totalentreprenad du fått offert på måste du ha i beaktande när du jämför med andra leverantörer.

Hade jag 5.5 milj i budget till huset, skulle jag välja några av Sävsjöhus, Classic hus, Götenehus, Sjödalshus, KarlsonhusHus, Trivselhus, Gripsholmshus samt Willa Nordic
Av de leverantörer du nämner, lbg, är det väl bara Götenehus som har totalentreprenad "inbakat" i priset. De andra lägger på ganska kraftigt (10%?) för detta.
 
Hej!

Bygger med GH!

Pris ca 15,6 tkr/kvm. (vi har inte direkt snålat).

Hälsn

/Mikael//
 
Onsalavillan, 13431:- / kvadrat nästan nyckelfärdigt (vi målar och tapetserar själva) enplanshus och totalentreprenad!
 
Billy_the_man skrev:
Husleveransen är 3,4 och entreprenaden 3,1. Sedan blir det säkert ytterligare 0,5 mkr innan det är klart.

Kanske ska man ta ritningarna/skisserna och skicka runt till de andra husföretagen?
Det tycker jag verkligen att du skall göra.
 
Det är svårt att svara på när man inte vet vad ni har för ritningar och om det ingår tomten och alla kostnader i din offert?

Om vi hade byggt på totalentrepenad hade vi nog hamnat nära det priset du har fått, exlusive tomt. Däremot fick våran säljare plocka fram en del snickare efter sin egen erfarenhet som inte vi hade och så har vi själva anställt och skrivit kontrakt med de flesta. Och ändå har vi valt hög kvalitets produkter så som:

Miele/Huskvarna vitvaror
Dubbelstavig parkett(3 stavig är standard)
BOSE ljudsystem med högtalare i tak i 6 rum
Mer el än vad våran elektriker har någonsin installerat i ett bostadshus(enligt honom :))
Ballingslöv (ja visst i kök, inte såååå exklusive men även alla garderober och tvättstuga inredning)
Vi har låtit fönstren sitta längre ut i stommen för att få djupare fönster innifrån med en detaljlist runt varje fönster (sånt som plockar på pengar)
2,70 i takhöjd (3 meter i vardagsrummet)

Ja, bara några exempel på saker som drar iväg i pengar som man kan dra bort om man tycker offerten börjar springa iväg.

Jag pratar inte pengar om vårat husbygge på forumet men har inget emot att jämnföra privat så du är välkommen med ett pm om du vill.

Tror absolut du ska fortsätta att jämnföra priser på ALLT! Kakel/klinkers plockade vi bort och köpte själva, likaså badrumsinredning, vitvaror, garderober, målarfärg/tapeter, kök, tvättstuga inredning, ja egentligen allt vi trodde vi kunde förhandla ett bättre pris på själv.

Sen lät vi en helt separat firma bygga och rita vårat garage, Sävsjö är alldeles för dyra på sidobyggnader(även enligt de själva).

Lycka till!
 
Vi hamnar på runt 17 000kr/kvm med GH och en hel del schyssta tillval samt modifieringar. Men då har vi utgått från ett existernade hus och totalt ändrat det, förstorat och bytt utseende totalt. Blir mycket nöjda! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.