Jag planerar för vilket värmesystem jag ska ha och är intresserad av markvärme. Jag har en sutterängtomt med huset längst upp. Min fråga är hur viktigt det är att markvärmeslangen stiger konstant upp mot huset? Som det ser ut kommer markvärmeröret gå över en liten kulle i mitten av trädgården som är ca 0,5m hög. Finns det någon risk att luftbubblor fastnar där? Pannan kommer oavsett att vara den högsta punkten ifall det påverkar.
 
Den luften spolar du ut ganska snabbt. När du fyller systemet går brinen mot någon tank för att blanda sig ordentligt ofta med en pump för ändamålet. Den får gå ett par timmar, vilket med ganska stor sannolikhet skickar tillbaka all luft till tanken i fråga.
 
Tack för svaret!

Så det är bara under installationen som man ser till att få bort luften i systemet? Får man bort den då så bör sedan inga luftbubblor fastna på lokala markhöjdtoppar?
 
Är det mycket stora höjdskillnader sätter man ibland en "avluftningsbrunn" där det är som högst.
 
Du kan ju alltid låta gräva lite djupare under kullen.
 
Då verkar det som om jag kan köra på markvärmealternativet. Kan kanske få det konstant stigande oavsett men ville kolla hur petigt det var. Verkar tråkigt att behöva köra med laser men då ska det inte vara någon fara.

Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.