Jag blir så trött! :(

Hur tar man bort ett ASSA 2000 lås? Jag har köpt 2000 EVO låskista och slutbleck för att uppgrader mitt vanliga 2000 lås. Hur får jag bort "dekorhylsan" runt cylindrarna? handtag m.m får jag bort men inte de runda hylsorna man trär på de runda cylindrarna. Skulle bli glad om nån vet hur man gör.
 
Har för mig det sitter nån liten skruv på undersidan...
 
På cylindern på insidan av dörren så sitter ett litet stift längst ut på cylindern, som låser hylsan i sitt läge. Den måste du trycka in med något litet verktyg och sen dra ut hylsan så blottas två "halvmånar" som blockerar skruvarna. Dessa måste du ha nyckeln för att ta bort.
Först så vrider du nyckeln så att den pekar på en av "månarna" och plockar sedan ut den andra "månen".
När det är gjort vrider du nyckeln till den du precis plockade bort och tar då ut den andra.
Sedan är det bara att skruva loss som vanligt.
På den yttre Cylindern så sitter stiftet längst in, vilket gör att den får man inte bort förrän man skruvat bort cylindern.
De har verkligen lyckats med att göra det krångligt, men bra ur säkerhets synpunkt.

Lycka till
 
  • Gilla
Mord_olofsson och 1 till
  • Laddar…
Kanonsvar! Det var detta jag var ute efter. Enda problemet för mig är att det är ännu värre :). Jag "borde" ha använt en cylinderförlängare när jag monterade mitt ASSA 2000 förrut men det gjorde jag inte. Detta resulterade i att cylinder och cylinderkoppen på insidan i princip sitter i linje med dörren. Jag har alltså ingen möjlighet att sätt på den sk. dekorringen som sitter på utsidan och som även ska sitta på insidan. Detta borde i sin tur resultera i att jag knappast kommer åt det lilla stift innifrån som du pratar om ???.

Det blir till att ta fram kobenet :). Eller har nån något annat tips??

NordiCs skrev:
På cylindern på insidan av dörren så sitter ett litet stift längst ut på cylindern, som låser hylsan i sitt läge. Den måste du trycka in med något litet verktyg och sen dra ut hylsan så blottas två "halvmånar" som blockerar skruvarna. Dessa måste du ha nyckeln för att ta bort.
Först så vrider du nyckeln så att den pekar på en av "månarna" och plockar sedan ut den andra "månen".
När det är gjort vrider du nyckeln till den du precis plockade bort och tar då ut den andra.
Sedan är det bara att skruva loss som vanligt.
På den yttre Cylindern så sitter stiftet längst in, vilket gör att den får man inte bort förrän man skruvat bort cylindern.
De har verkligen lyckats med att göra det krångligt, men bra ur säkerhets synpunkt.

Lycka till
 
  • Gilla
david.johannesson och 1 till
  • Laddar…
Stiftet sitter max ca. 5 mm in från kanten och med typ en tång och en böjd nål eller något liknande borde det kanske gå om du har 3 mm ledigt runt om.
 
Tack för svaren. Det löste sig genom att borra ett litet 3mm hål precis under den inre cylinder. Nu har jag bytt till ASSA 2000 EVO och även satt dit en ASSA borrskyddsplatta.
 
Med tanke på vad som nu visat sig angående ASSA 2000 EVO var det nog ett riktigt dåligt byte att ta bort ASSA 2000 och istället montera ASSA 2000 EVO. Har du kvar det gamla borde du nog byta tillbaks
 
  • Gilla
Civikiwi
  • Laddar…
4 år gammal tråd....
 
Det såg jag redan innan jag postade kommentaren men dessvärre var bytet till ASSA 2000 EVO lika dåligt för fyra år sedan som det är idag och jag skämtar inte när jag säger att det är bättre att montera tillbaks ASSA 2000.
 
NordiCs skrev:
På cylindern på insidan av dörren så sitter ett litet stift längst ut på cylindern, som låser hylsan i sitt läge. Den måste du trycka in med något litet verktyg och sen dra ut hylsan så blottas två "halvmånar" som blockerar skruvarna. Dessa måste du ha nyckeln för att ta bort.
Först så vrider du nyckeln så att den pekar på en av "månarna" och plockar sedan ut den andra "månen".
När det är gjort vrider du nyckeln till den du precis plockade bort och tar då ut den andra.
Sedan är det bara att skruva loss som vanligt.
På den yttre Cylindern så sitter stiftet längst in, vilket gör att den får man inte bort förrän man skruvat bort cylindern.
De har verkligen lyckats med att göra det krångligt, men bra ur säkerhets synpunkt.

Lycka till
Väljer att låna från denna tråd då mitt behov är ganska likartat. Jag har ett sommarhus där jag har nyckel in, men inte till alla dörrar. Ett par dörrar med vred på insidan saknar jag nyckel till.

Frågan är om den beskrvnina metoden (vrid några grader åt höger, ta bort plugg, och några grader åt vänster, ta bort plugg) fungerar om det är vredet man vrider på istället för en nyckel i cylindern?

Mitt behov är att byta låscylinder så jag har nyckel till dörrarna. Om metoden ovan fungerar kan jag köpa en ny låscylinder och byta den på plats enligt anvisningen.

Om det inte fungerar måste jag kanske anlita en låssmed för att byta ut cylindern?

--- Mats ---
 
Nej inlägget beskriver hur man tar loss en dubbel rund assacylinder dvs cylinder på in och utsida. Har man vred är det vara att skruva loss de skruvar man ser. Har man en rund vredcylinder på insidan, utan några synliga skruvar behöver man en liten index för att lossa vredet, sen trycker man in spärren på undersidan den kromade koppen som döljs av dekorringen , den ring som är fasad. Den sitter men en liten spårskruv . Bakom sitter det 4å skruvar. Har man ett vanligt vred med synliga skruvar är det vara att lossa dessa
 
Redigerat:
frohike skrev:
Nej inlägget beskriver hur man tar loss en dubbel rund assacylinder dvs cylinder på in och utsida. Har man vred är det vara att skruva loss de skruvar man ser. Har man en rund vredcylinder på insidan, utan några synliga skruvar behöver man en liten index för att lossa vredet, sen trycker man in spärren på undersidan den kromade koppen som döljs av dekorringen , den ring som är fasad. Den sitter men en liten spårskruv . Bakom sitter det 4å skruvar. Har man ett vanligt vred med synliga skruvar är det vara att lossa dessa
Tack, nästa gång jag åker dit blir det med hög förväntan och ett nytt lås.

--- Mats ---
 
  • Gilla
Pehu1004
  • Laddar…
B brevik skrev:
Jag blir så trött! :(

Hur tar man bort ett ASSA 2000 lås? Jag har köpt 2000 EVO låskista och slutbleck för att uppgrader mitt vanliga 2000 lås. Hur får jag bort "dekorhylsan" runt cylindrarna? handtag m.m får jag bort men inte de runda hylsorna man trär på de runda cylindrarna. Skulle bli glad om nån vet hur man gör.
Hej!
På insidans cylinder på undersidan finns ett litet fjädrande stift som ska tryckas in,sedan är det bara vrida lite på hylsan och dra ut den.
Skruvskyddet på höger sida tas bort med nyckeln i kl 10 läge.Den vänstra ska nyckeln vara kl 2 läge.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.