Hej!

Är helt ny på detta forum, har dock spenderat många timmar med att läsa här!

Har nu en fråga som jag inte hittat svar på.

Jag skall bygga ett fritidshus ca 50-60 kvm i Blekinge, en byggsats med väggblock. Har funderat fram och tillbaka på grund och det lutar åt plintar, dels pga relativt fuktig mark där huset skall stå.

Idag finns på tomten ett äldre litet hus på 30 kvm byggt på torpargrund med granitstenmur. Min tanke är att få plintarna till nya huset att passa in dvs vara i granitsten. Huset som skall byggas är en röd stuga med vita knutar...

Frågan:

Går det att använda granitstolpar 2100x350x350 som plintar? Klart det går men fungerar det, hållbarhet, lämplighet etc?

Tanken var 1400 mm plint i marken ca 700 mm ovanför som syns.

Tänk arbetsgång:

1. Gräva hål (tjälfritt är 1,2 m)
2. I med grus och packa hårt, mäta noga så höjden blir rätt på plintens ovankant.
3. I med betong ca 500x500x200
4. Ställa graniten i betongen
5. Betongen härdar...
5. Isolera runt med lämplig isolering, och fylla med grus.


Är detta ens möjligt eller är jag helt fel ute, kom gärna med synpunkter eller andra förslag!

Med vänlig hälsning

Affe2
 
Jag skulle nog gjuta betongpelare hela vägen fast klä in dessa med granitskivor av tunnare material ovan mark. Bör gå att beställa från stensliperi, tillskurna granitbitar av lagom tjocklek som kan muras eller skruvas fast i betongplintarna. Då får du en armerad betongplint hela vägen som du kan fästa huset i.

Alternativt gjuta betongplintar upp till marknivå och montera granitstenar ovan mark. För att de inte ska flytta sig i sidled bör ett borrat hål i stenen kunna passas in mot en motsvarande pigg som sticker upp ur betongen.

Väljer du att göra som du tänkt skulle jag nog byta plats på steg 3 och 4. Placera först plinten på rätt plats och i rätt höjd och fyll sedan med betong runt om. Annars kommer du inte få ner plinten i betongen och få rätt höjd på det hela.

Ett annat sätt är att gjuta fast en rejäl betongklump på den del av plintarna som ska hamna under mark. Gör gjutningen i lösa formar ovan mark. Sen gräver du hållen, jämnar av botten med stenmjöl och packar. Efter det lyfter du i dina plintar och ställer på rätt ställe i sidled innan du återfyller runt plintarna.
 
Jag skulle gissa att det är bra att borra in några armeringsjärn i stenen, som sticker ut i betongklumpen i botten....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.