Första posten på forumet så jag ber om ursäkt för ev klavertramp redan på förhand.

Har nyss blivit med timmerhus (1898) och påbörjar så smått både invändig och utvändig renovering. Det kommer att komma ett drös frågor på vägen, men denna såg jag ingenstans, och jag kan inte vara ensam om den.

De gamla ägarna skulle "fräscha" till på 80-talet och har slipat ned och lackat ett antal av de gamla brädgolven. Ngt som inte är helt i min smak. Min fråga är dock om ngn har testat att måla lackade golv, och vilken färg typ som ni då använt.

Kan man t ex måla linoljefärg på annat än en trären yta eller måste jag gå på moderna färger om jag inte vill slipa om alla golven (ca 120 m2)

hur hade ni gjort?

Tack för alla tips på vägen!
 
Hej o välkommen!

Vi flyttade in i vårt 17/1800-talshus för ett drygt år sedan. Som tur är är våra skurgolv orörda, men vi fick också en trappa "på köpet" modell 80-tal (gulnat furu med tjock blank klarlack) som milt sagt skar sig mot resten av huset.

Efter lite rådgivning här på sidan slipade vi ner lacken o målade hela trappan med ljusgrå linoljefärg (Gysinges). Det blev kanon! Räkna dock med lång torktid.

 
Hej

Vi slipade också vårt lackade trägolv innan vi målade det. Känns som färgen inte suger in riktigt annars. Men vem vet, vore spännande att höra nån som provat för det vore ju verkligen mycket enklare :p
 
Sara_B skrev:
Hej o välkommen!

Vi flyttade in i vårt 17/1800-talshus för ett drygt år sedan. Som tur är är våra skurgolv orörda, men vi fick också en trappa "på köpet" modell 80-tal (gulnat furu med tjock blank klarlack) som milt sagt skar sig mot resten av huset.

Efter lite rådgivning här på sidan slipade vi ner lacken o målade hela trappan med ljusgrå linoljefärg (Gysinges). Det blev kanon! Räkna dock med lång torktid.
Det låter ursnyggt och ett arbete som borde utföras med vår trappa men exakt HUR slipade ni bort lacken? Låter som ett hästjobb??
 
Inte ett dugg - det var nämligen sambon som fixade det  ;D

Jodå, det skulle jag tro att det var, särskilt eftersom han slipade med en liten handslip, och gick över alltihop 3 ggr. Sen visade det ju sig att det nog var en del kvar ändå, för när vi målade första gången sög färgen in väldigt ojämnt. Men det syntes inte när vi målat två lager till.

Skulle jag göra om det skulle jag kanske våga chansa på att låta lacken sitta kvar, och bara rugga upp den lite i ytan...Eller i alla fall testa först på något undnskymt ställe, o om det verkar gå bra sedan måla det på resten också. Men som sagt, det är antagligen en chansning...
 
Sara_B skrev:
Inte ett dugg - det var nämligen sambon som fixade det  ;D
Du vill inte byta man under de veckor renoveringen av trappan kan ta? Min man skulle aldrig ta på sig ett sådant projekt! Så ska det bli gjort får jag göra det själv! Målade ni halva trappsteg åt gången eler hur löste ni det med lång torktid?
 
Ha, ha, min sambo har ett valspråk: "Ska man vara envis kan man lika gärna ha nån nytta av det". Mao han är suverän på såna där projekt som tar tid för han ger sig aldrig! :)

Vi passade på att måla under semestern i somras; var hemma en sväng och målade på ett lager, åkte ut till stugan en vecka, kom hem igen och målade på ett nytt o.s.v. Annars var vi inne på det där tricket att måla varannat, men jag vet inte riktigt hur det är tänkt att funka i "vända 2", d.v.s. när alla steg är målade men varannat har inte hunnit torka än? Hur håller man reda på det om man ska ner till köket en sväng mitt i natten? Och att måla halva vet jag inte heller hur det funkar, blir det inte någon skarv tro? Hm...

 
Vi har dessutom barn och katter och hund och man undrar ju hur man får dem att bara gå på ena sidan trappen? Och skrarv kanske det blir men det kanske man får leva med? För oss verkar det vara enda alternativet eftersom vi tillbringar sommarsemestern 60 mil hemifrån och vintersemestern 40 mil hemifrån - blir lite tufft att åka fram och tebax bara för att måla trappstegen!
 
co skrev:
För oss verkar det vara enda alternativet eftersom vi tillbringar sommarsemestern 60 mil hemifrån och vintersemestern 40 mil hemifrån - blir lite tufft att åka fram och tebax bara för att måla trappstegen!
Nej, det är ju då ni ska passa på! Måla rubbet i ordning så att du tar dig ut ur huset och utrym för en vecka. Det är ju perfekt, du slipper skarvar och att måla i flera omgångar. Vi målade hallgolvet (centralt och svårhanterligt) backade ut genom dörren, tog våra väskor och åkte till Egypten. När vi återvände var golvet klart att beträda.
 
Jag mattade bara ner lacken och tvättade med såpa innan jag målade med linoljefärg (grönumbra+ vitt). Målade 3 ggr. Det jobbiga är ju torktiden, vi kunde inte gå på det på ca 2 veckor och under tiden hade vi planka till toan! Och barnet och katten bortlämnade och maten fick bli pizza...minst sagt jobbigt, inte själva jobbet men allt runt det. Nu är det iallafall jättefint, och det var trots allt värt det!  ;)
 
Är det ingen som testat metoden med att måla halva trappsteg som kan meddela vad den tycker om det? Blev det streck? Norrbottenstorpet; den metoden förutsätter att du bara behöver måla en gång - oftast brukar dock linojefärg kräva flera styrkningar!
 
co skrev:
Är det ingen som testat metoden med att måla halva trappsteg som kan meddela vad den tycker om det? Blev det streck? Norrbottenstorpet; den metoden förutsätter att du bara behöver måla en gång - oftast brukar dock linojefärg kräva flera styrkningar!
Inga problem, du tar ju nästa styrkning vid nästa semester  ;)
 
norrbottenstorpet skrev:
Inga problem, du tar ju nästa styrkning vid nästa semester  ;)
Jag har tillbringat hela sommaren med ändlösa strykningar av ett par tidigare omålade fönster och en tidigare målad utemöbel med vit linoljefärg. Fyra strykningar innan det täckte på det omålade fönstret! Fyra strykningar med mellanliggande slipningar och rengöringar -det skulle ta mig två år innan trappen var målad och dessutom skulle den se bedrövlig ut däremellan!
 
Det är i sådana fall som man frångår sina principer och använder anan färg än linoljefärg, färg som torkar betydligt fortare.

Det kan faktiskt bli bra, mycket bättre än att inte kunna få det gjort alls. ;)

/EB
 
Det där med att bara måla halva trappen åt gången ... så är det väl varannat trappsteg som menas, inte halva steget ... ?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.