Hej!
Jag har, som säkert många andra, sett Timell måla köksgolvet av linolium till en mer trevlig yta och färg. Jag tyckte också att detta verkar vara en bra idé till vår trapp (som så många andra).

Trappan är från -78 och det inget gjort med den sedan dess, så det ligger en kolossalt ful plast/linolium matta (eller vad det nu är) infälld i den, brun färg som lätt associeras med läskigheter.

Men hur får jag reda på att det är linolium matta, eller har det egentligen någon större betydelse vad det är för matta som ligger där? går det att måla på vilken sådan matta som helst med bra resultat?
 
Jag visste inte vilken typ av plastmatta jag hade i badrummet och ingen kunde svara på det (Hus byggt -83). Så jag tog lite vattenbaserad färg och duttade på i en hörna.

Enl. utsago så ska färgen bubbla upp och aldrig torka om det är "fel" typ av plastmatta. Färgen torkade dock som den skulle så jag körde på med beckers grundfärg för golv och sedan golvfärg på det.

Ett år har gått och färgen har varken släppt eller blivit "repad".

Så mitt tips är att "dutta" i en hörna, med rätt färg kan man ju alltid skrubba bort det.
 
Underbart, tack för ditt svar!!

Nu blir det iväg till färgaffär och diskutera/köpa färg och sedan börja förvandla det mörka till ljust och fint.
 
I badrum är det ju aldrig Linoleum.
Men om man känner på en Linolium så är den ju lite "korkaktig" inte lika slät som en plastmatta.
 
Jag funderar om jag kan måla om mitt köksgolv. Det är plastmatta. Går det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.