Funderar på att antingen återanvända de gamla tegelpannorna från -47 eller köpa nya, antingen tegel eller betongpannor vilket rekommenderas?
Samt mellan tummen & pekfingret vad ligger priserna på för tegelpannor vs betongpannor? Vilka är för&nackdelar med dessa bägge? Taket är ca. 100 kvm.
 
:)

Har själv betongpannor från Benders! Tror att Du kan få bra info ang skillnaden samt prisuppgifter på hemsidorna som fabrikanterna har.

Att jag valde Benders berodde på att de hade flera färger att välja emellan samt ett bra tillbehörsprogram.

Har hos några grannar sett deras Vittinge tegel, som har väldigt snygga nockpannor. Annars kanske Jönåkerspannan är den vanligaste

;)
Men har Du gamla fina och hela pannor, så går de ju att komplettera med nya också

Helena med
Sverige Stugan
 
Jag röstar på att återanvända tegelpannorna, dom blir ju bara att se bättre och bättre ut med åren !

Mor och far har betongpannor som är 18 år, ser hur tråkiga ut som helst........

En granne har betong som är 30-35 år, ser ännu tråkigare ut, plus att det släpper massa grus som fyller hängrännorna, ger grogrund för mossa som dessutom binder massa vatten.......

Tegel från -47 är ju rejält frosttestat dessutom !
 
,,,en fördel med tegelpannor - du får ingen påväxt av mössa som tyvärr trivs på betongen....
gaia
 
gaia skrev:
,,,en fördel med tegelpannor - du får ingen påväxt av mössa som tyvärr trivs på betongen....
gaia

Öhhh.....

Vill du göra ett studiebesök på mitt tak?

Några mössor lär det inte växa på taket men mossa eller vad vi nu vill kalla den gröna beläggning som finns på taket, det växer minsann.

Mitt råd: Tegel är mycket snyggare. Kör på tegel. Tegel från -46 ligger på mitt tak (vittinge orginal) och det skall dock sägas att dom pannorna har sett sina bästa dagar. Jag kommer inte behålla dessa pannor utan lägga på nyare tegelpannor.
 
Hej MathiasS!
No ja, svensk gramatik är inte min starkaste sida (uttalet är ännu värre) . Jag har problem med dom prickiga bokstäver och dubbla konsonanter- ungefär som dom flesta utläningar. Det blir roligt ibland! Det var mossa jag menade... och på tegel är det mest gröna alger som frödas. Jag skulle vara glad om det var bara alger men på min betongtak växer mossa i tuvor och det är inte så vackert. Dom små tuvor brukar släppa taget när dom når en viss storlek ( men ej så stora som mössor) och fyller stuprännan och är till allmän besvär. Jag håller med Dej att tegel är snyggare och jag tror att den är också mer praktisk att ha på taket.
gaia
 
gaia skrev:
Hej MathiasS!
No ja, svensk gramatik är inte min starkaste sida (uttalet är ännu värre) . Jag har problem med dom prickiga bokstäver och dubbla konsonanter-  ungefär som dom flesta utläningar. Det  blir roligt ibland! Det var mossa jag menade... och på tegel är det mest gröna alger som frödas. Jag skulle vara glad om det var bara alger men på min betongtak växer mossa i tuvor och det är inte så vackert. Dom små tuvor brukar släppa  taget när dom når en viss storlek ( men ej så stora som mössor) och fyller stuprännan och är till allmän besvär. Jag håller med Dej att tegel är snyggare och jag tror att den är också mer praktisk att ha på taket.
gaia
Jorå jag förstod nog vad du menade och ville bara skoja till det lite.... ;)

Det är fullt möjligt att det är olika gröna saker på våra tak - växer gör det iaf. Och nog fasen har jag "riktig" mossa också på sina ställen! :'(
 
En liten nackdel med tegelpannor är väl att de är betydligt dyrare än betongpannor.... Har inga exakta priser, men betongpannor ligger väl någonstans kring 55 kr/m2 och tegel en bra bit över 100.
 
Slå ut kostnaden över ett större antal år. Mina tegelpannor är från 20-talet ... nedplockade och tillbakalagda för 25 år sedan ... enstaka kompletteringar har gjorts under dessa år (men jag har ett reservparti i garaget). Ingen mossa men däremot en hel del patina 8).
 
Hej igen!
Nu har jag läst mej till att påväxt på tegeltakpannor påverkar faktisk inte takets funktion och bara utseende=patina som är faktisk fint på tegel. Men det finns olika kvaliteer av tegel som av betong. Så länge ytan är kompakt och glatt och inte smulats sönder så ska man inte fundera på att byta. En bekant börstade alla sina tegelpannor försiktig för hand och det blev en fantastisk resultat. Man ska undvika all annan behandling (f.ex. tryckspolning)som kan förstöra den slätta ytan, fick jag höra.....
Kanske moderna betongpannor har bättre ytbehandling än mina och kan jämställas med en tegelpanna av god kvalitet. Jag kan gissa att på MathiasS tack finns mossa i mycket mindre skala (bara i springor mellan pannor) än på min betong (där växer den på alla möjliga ytor). Det måste finnas en förklaring varför tegel är dyrare än betong? Bäst och nästan bäst ?
gaia
 
Hela tegelpannor ska man definitivt borsta av och lägga tillbaka. De kommer hålla längre och vara vackrare än nya betongpannor. De håller i praktiken till och med bättre än nya tegelpannor eftersom pannor med tillverkningsfel redan gallrats ut. Betongpannor är lite tätare i skarvarna men det har ingen praktisk betydelse om man är noga med underlagspappen.

Det enda problemet i sammanhanget kan vara att det finns lika många former och mått på tegelpannor som det funnits tillverkare. (Och det är många!) Det betyder att det är svårt att köpa till och komplettera med ett riktigt bra resultat. Ett sätt att lösa detta problem är att Lägga tillbaka teglet på ena sidan av taket och köpa begagnat tegel till andra sidan. (Om man har ett vanligt sadeltak.) Ingen kommer någonsin lägga märke till skillnaden även om pannornas mått skulle skilja sig flera centimeter. Eftersom begagnat tegel är mycket billigare än nytt så kommer man på detta sätt få ett mycket vackrare, hållbarare och billigare tak än om man köper nya betongpannor.

Har man riktig flax så kan man få tag i rätt sorts tegelpannor att komplettera med. Om det tex ligger Vittingetegel på taket så är det inget problem. Både nytt och begagnat tegel passar.
 
När jag byggde garage köpte jag begagnat, redan nedplockat tegel, 127 m2 för en krona pannan !

Vart otroligt snyggt och billigt tak, väl frosttestat innan........inte en panna har frusit sönder heller !
Är man dessutom beredd att plocka ner tegel själv så brukar det ju dessutom vara gratis :D

I mitt fall var det ju ett garage som skulle passa in tillsammans med väldigt gamla hus, däremot i villakvarter på en mexitegelvilla skulle väl inte ett alg och lavbevuxet tegeltak passa så bra.........
 
Tack för alla bra tips! Blir nog att jag tar ner en panna och kör iväg till återvinnaren och ser om han har likadana så jag kan komplettera de gamla.
 
wertok skrev:
Tack för alla bra tips! Blir nog att jag tar ner en panna och kör iväg till återvinnaren och ser om han har likadana så jag kan komplettera de gamla.
Tycker jag låter som en utmärkt idé, om du inte hittar exakt lika så kanske det finns någon skymd yta där du kan lägga en eller flera rader avvikande pannor avseende "patina" eller mått........
 
Är inte betongpannor (mycket?) tyngre än tegelpannor?

Dvs håller takstolarna för betongpannor, på ett gammalt hus som från början är dimensionerat för tegelpannor?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.