Efter att ha monterat in nya friskluftsventiler (pax100) i huset, blev 1 av dem inte som jag ville....... Efter ett smärre handhavande fel:), där hålsågen inte gick dit jag ville, så fick jag lite för mkt lutning i kanalen. Dock åt rätt håll, men lite mer än rekomenderat...

Jag undrar då: Behöver jag oroa mig för att friskluften inte òrkar` ta sig in i rummet, så att ventilen är oduglig??, eller kan det bli så att inomhusluften ist vill ´ta sig ut´??

Ventilation är inte min starka sida, så väldigt tacksam för snabba svar som kan lugna mina oroliga nerver:)!!
 
ingen fara.

Men man undrar hur mycket det lutar... ?
 
Ok, gradmässigt vet jag inte, men kanske 2 cm för mkt!
 
Samma sak hände mig när jag monterade upp 5 tilluftsventiler, den första blev det lite för mycket lutning. Det jag stör mig mest på är att själva ventilen sitter lite snett mot väggen.. Ser lite hafsigt ut i mitt tycke när undersidan av själva ventilkåpan eller vad det kallas sticker ut en centimeter från väggen medans ovansidan ligger an mot väggen som den ska...
 
Du kan vara lugn. Luften kommer ta sig in ändå. :)
 
OK, tack för infon, nerverna lugnade nu ner sig lite:)
 
Råkade ut för samma sak med den första av mina PAX80. Det står typ i manualen borra med lutning så kondensvatten rinner utåt.

Såg tråkigt ut inne då ventilen inte låg mot väggen 360° så jag filade till ett större hål på utsidan så hela paketet kunde riktas upp. Ser inte snyggt ut inne i väggen men man ser det inte utifrån eller inifrån huset :). Tätade med byggfog men funderar på att ta bort inneenheten upp någon gång och trycka in lite skum mot ytterfasaden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.