Jag hyr ut ett rum i mitt radhus till en student, förutom rummet så ingår tillgång till kök, badrum, tvätt/tork, TV etc i uthyrningen.

Jag bor själv i huset och har naturligtvis villahemförsäkring. Mitt försäkringsbolag rekommenderar att inneboenden ska teckna egen hemförsäkring, (klart de vill sälja en försäkring till, jag är inte förvånad).

Jag undrar:
Har jag som fastighetsägare någon fördel av att inneboenden har egen hemförsäkring?

Om det finns några bra argument, för min del, så kommer jag att kräva att han tecknar en försäkring. Han är inte skriven på min adress i nuläget, det hela började som ett tillfälligt boende, men som så ofta, när allt fungerar så förlänger man hyrestiden och månaderna går...
 
Hej, tar det här ur minnet och det var några år sedan, men om studenten är skriven hos sina föräldrar så täcks studentboendet av föräldrarnas hemförsäkring. Men det kan säkert vara olika för olika bolag så be studenten kolla upp det.
 
Tack för snabbt svar, men nu gäller det en utländsk student, från ett annat EU-land, försäkring saknas.
 
Intressant fråga, spontant ser jag inga fördelar för dig och för studenten så kanske det mer handlar om hans/hennes lösöre då detta befinner sig utanför fastigheten.
Däremot bör studenten skriva sig hos dig.
 
Oavsett var han skriver sig så kommer han juridiskt inte ingå i din försäkring då han inte tillhör ditt hushåll. Sen är det upp till försäkringsbolaget att välja om de vill ersätta ändå men möjlighet att undanta ändå finns.

Gällande student och hemförsäkring från föräldrarna så är det faktiskt egentligen inte en juridiskt korrekt lösning men vissa bolag tillåter det. För att det ska finnas en viss juridisk trygghet så bör det vara en gymnasiestudent som är skriven hemma hos föräldrarna. Då är det rimligt att inte ha egen hemförsäkring annars finns risken att studenten räknas som eget hushåll med egen ekonomi mm

För TS del finns fördelen att studenten då har en ansvarsförsäkring som kan bli en viss trygghet om denne på något sätt blir skadeståndsskyldig gentemot fastighetsägare.

Oavsett vilket så kommer TS hemförsäkring ej gälla för stöld eller skadegörelse utförd av hyresgästen då man genom att ge tillträde till fastigheten tagit ansvar för dennes handlingar
 
Men jag tror det vore intressant att belysa hemförsäkringsfrågan ur studentens aspekt. Min erfarenhet av helförsäkringar i olika länder är att den svenska är generellt ganska vältäckande jämfört med andra länder och detta kan vara intressant att veta för studenten.
Att skriva sig var mer en legal aspekt inte direkt kopplat till frågeställningen i tråden.
 
Nimajneb skrev:
Men jag tror det vore intressant att belysa hemförsäkringsfrågan ur studentens aspekt. Min erfarenhet av helförsäkringar i olika länder är att den svenska är generellt ganska vältäckande jämfört med andra länder och detta kan vara intressant att veta för studenten.
Att skriva sig var mer en legal aspekt inte direkt kopplat till frågeställningen i tråden.
Problemet är att begreppet student är ganska brett. Om jag förstår Kingolle rätt så är den logiska kopplingen att gymnasieelever som har eget boende för att studera på annan ort rekommenderas att vara skrivna hemma på föräldrarnas adress. Vissa försäkringsföretag verkar då göra en generös tolkning och anser det ändå vara så att det är samma hushåll.

I min värld kallas man också student om man pluggar på universitet/högskola. Har man eget boende för att studera på den nivån finns absolut ingen rekommendation att vara skriven hos föräldrarna; det är tvärt om i strid med de regler som styr folkbokföringen.

Så att belysa denna fråga ur en students aspekt blir nog inte meningsfullt utan att först definiera om det är fråga om gymnasiestudent eller högre studier.
 
Redigerat:
I min värld betyder student att man pluggar på högskola/universitet. Om vi dessutom vet att denne inte är svensk så ser jag det som ytterst osannolikt att det kommer en grund/gymnasieelev till Sverige själv i bosätter sig i en lägenhet.
 
Nimajneb,

Jag missförstod ditt tidigare inlägg om "studentens aspekt". Du menade antagligen specifikt trådstartarens inneboende och jag trodde att du menade studenter generellt.
 
Okej, det verkar inte finnas någon uppenbar fördel för mig att han skaffar en hemförsäkring, (förutom ansvarsförsäkringen som Kinglolle nämnde). Jag bryr mig inte om att kräva hemförsäkring, men kommer ändå att föreslå det för hans egen skull.

Tack för svar!
 
Eftersändning kostar däremot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.