Vi planerar att bygga hus i Rimforsa (söder om Linköping) och har fram till nu mest tittat på prefab. Men efter att ha läst en del på forumet, så känner jag att det är värt att kolla upp möjligheten att dra till med ett lösvirkeshus istället. Med tanke på den rådande konjukturen, så borde det vara ett ganska bra läge att förhandla med byggfirmor etc. Dock så känns det extra viktigt att hitta en byggare man kan lita på (med bra referenser) och som kan fungera som spindeln i nätet under byggtiden.

Därför undrar vi om det finns någon som har nån god erfarenhet av någon byggfirma i Kinda-trakten (eller Linköping)? En lokal firma borde vara mer mån om att upprätthålla sitt goda rykte på hemorten, så det skulle kännas bäst att hitta nån i närheten.

Ytterligare en fråga: Måste man (är det värt att) anlita en arkitekt för att bygga lösvirke eller räcker det med att be en byggfirma renrita en skiss?

Vi tänker oss ett klassiskt trähus på - exempelvis: http://www.savsjotrahus.se/Hustyp.asp?Category=0&Page=11&SelectedId=7781&Parent=7781
 
Vi kommer att bygga lösvirkeshus inte så långt från dig, gå lite söderöver och in i Kalmar Län istället. Vi valde att gå till arkitekt med ett par hus som vi gillade och vi har fått ihop det till ett hus. Jag skulle aldrig fått till huset som han har lyckats med och det har varit givande med hans kommentarer kring planlösning mm. Ytterligare en fördel som vi ser det är att man inte är i händerna på en hustillverkare, utan sedan när vi ritat klart har vi gått ut till husfabriker och snickare och tagit in offerter. Vi håller som bäst på med att få in dessa och beräknar byggstart till våren. Ytterligare tips, gå in i hus typ det ni funderar på, Är det så ni tänker er det hela? Vi var inne på 1½ plans tills vi var och gick i ett, då insåg vi att det inte var vad vi ville ha. Husexpo i Stockholm är jättebra där man kan gå in i husen och kolla hur stora ytorna verkligen är och få en bättre uppfattning om hur man vill ha det.
 
Det låter spännande. Återkom gärna med resultaten av era offertsvar. Det där med att åka och titta på exempelvis Husexpo låter som en god idé. Vi är inne på att bygga ett 1 3/4-planshus eller ett 2-plans. Då blir rummen på övervåningen luftigare och man får ljusinsläpp från fler håll. Jag tycker att 1 3/4-planshusen ofta blir ganska snygga om bygger i lantlig stil, vilket vi tänker göra. Vi har kollat på Fiskarhedens Tranan eller Spoven, Mellangården hos Eksjöhus och även på Karlsonhus och Sävsjö trähus.
 
Mitt tips är att gå in i båda typer av hus, vi har också tittat på Fiskarheden och jag har varit inne i ett 1 3/4 men blev besviken över att takkupan hamnade så högt upp i rummet, ser bra ut utifrån men du fick minst stå på tå för att se ut genom fönstret inifrån. Som sagt, det är en bra grej att åka till Husexpo för att se husen i verkligheten. Speciellt sambon har jättesvårt att tänka sig hur det blir på ritningen han vill "se" istället. Lycka till! Du har heller inte långt till Vimmerbyhus som kan anpassa huset efter dina önskemål. Kolla in hemsidan för lite förslag.
 
Hej!

Jag försöker ånyo att få fler svar på min ursprungsfråga; Är det någon som har bra (eller dålig) erfarenhet av någon byggfirma i Linköping-Kinda-trakten som har anlitats för nyproduktion av ett lösvirkeshus, eller kanske ett Fiskarheden-hus (nästan som lösvirke)?

Alla svar tas tacksamt emot. Om ni inte vill skriva svar direkt i tråden, så PMa gärna mig.

Vi håller på att undersöka marknaden och det skulle vara värdefullt (och tidsbesparande) att få tips på bra byggfirmor.

Tack på förhand!

/Claes
 
Gammal tråd men jag är nyfiken på om ni hittade någon bra byggfirma? :)
 
Hej! Vi valde att bygga med JK Byggteknik i Rimforsa, eftersom vi fick en del bra referenser. Vi är väldigt nöjda med resultatet, men som vanligt gäller det att ligga på och ha en bra relation med hantverkaren. Vi skrev ett kontrakt för bygg, el och vvs med firman vilket kändes tryggt. Några bilder på exteriören finns på https://www.dropbox.com/gallery/1072471/2/hus/september-2011?h=6f8200. PMa om du/ni vill veta mer.
 
Fint! :)
Vi funderar på en tomt mot Fornåsa och bygga lösvirke. Inte kommit så långt i planerna nu, men kikar runt lite.
 
Inte intresserad av en byggnad som ser ut som en triangel från alla sidor ungefär? (60graders lutande tak in i mitten på en kvadratiskt grund)

Suttit och planerat vad man vill bygga som hus längre fram i livet och började leta info som man bygger ihop det i SketchUp.
Blev inspirerad av norska stavkyrkor. Blev problem med att man inte hittar något på 60graders taklutning. Blir ungefär 1 & 2/3 & 1/3 hus...
lösvirke och bygga själv sedan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.