>:(
Har haft braninspektion idag i vår villa.
Han ville att jag skulle brandsäkra dörrarna in till pannrummet.
En av dörrarna har jag iallafall tänkt tabort så det är inget problem (den som ligger närmast vedpannan).
Men hur kan jag enklast (och billigast) brandsäkra den andra dörren som ligger 2,5 meter från pannan?
Är det någon som har nå fina tips?
 
Kolla om du hittar några renoveringar av kontorsbyggnader eller liknande i området där du bor och hör med dom om det går att få lös en dörr...

Jag fick en dörr som var brandklassad från mitt jobb vid ombyggnad,,,

Sen låg det en metalldörr utanför ett bra tag innan den försvann..
 
Räcker det inte med att skruva upp gips? på dörren alltså.. alternativ är väll fibercement skiva.... :-?
 
Jag tror att det enklaste (men kanske inte billigaste) alternativet är att köpa en brandklassad dörr. Du kan alltid lusläsa Boverkets regler för brandklassning av dörrar, men jag tror att det blir svårt att bygga något snyggt/enkelt/säkert själv. Dörrarna måste följa standard för att vara brandklassade, och frågan är vad brandinspektören säger om ett hemmabygge? Ring och fråga brandinspektören innan du bestämmer dig för ett hemmabygge, det kan ju bli så att du lägger ned X timmar i onödan ifall inspektören inte godkänner det egna alstret. Å andra sidan (om du har tur) kan inspektören komma med bra förslag på hemmabygge, man vet aldrig förrän man frågat!

/ama
 
sotaren sa till mig att det räckte med två skivor gips elelr en skiva minerit på min dörr. Fattar inte ritkigt hur du löser det genom att ta bort en dörr. Menar en dörröppning måste ju vara änu sämre brandklassning på
 
En brandklassad dörr är något som är typgodkänt och klassat redan från fabrik, inte något man pular ihop själv hemma........
Den skall vara märkt i karm och/eller dörrblad.
Det är ju inte bara dörren som skall vaar brandsäker. Karmen och montaget måste också klara av att stå emot brand.

Det handlar trots allt om din och din familjs personskydd samt att minska skador på er egendom om olyckan är framme.
Låter lite snålt att kompromissa om sådant om en kostnad som rör sig om några tusenlappar.
 
Det räcker med 2 gipsskivor på dörren eller en mineritskiva!!
I karmen fräser man in en sväll list.

 
I denna kommunen åläggs vid brandinspektion var å varannan att skruva minerit på sina pannrumsdörrar, inga övriga krav på sväll-list e.t.c nämns.

Nr 2 och 3 att anmärka på är nog:

"Takstege ej fastsatt med genomgående skruv"

samt:

"Askhink med lock saknas"
 
Haagbard skrev:
I denna kommunen åläggs vid brandinspektion var å varannan att skruva minerit på sina pannrumsdörrar, inga övriga krav på sväll-list e.t.c nämns.

Nr 2 och 3 att anmärka på är nog:

"Takstege ej fastsatt med genomgående skruv"

samt:

"Askhink med lock saknas"

Det låter märkligt. Brandskyddskontroll utförs enlig Statens Räddningsverks Författningssamling 2005:9 (finns att ladda ner på Räddningsverkets hemsida) och där framgår klart och tydligt att kontrollen utför mot de regler som gällde när anläggningen togs i bruk, oftast samtidigt som huset byggdes.
Har man tex ett hus från 30-talet är det 1928 (eller var det -23?) års brandskyddsstadga som gäller, och där står inget om mineritdörrar...
Svensk byggnadslagstiftning är inte retroaktiv!
Knepiga fall kan vara om skorstenen inte använts en period och sedan ska användas igen, eller ombyggnader.
Dessutom, det är fullt tillåtet att bygga ett nytt hus utan några speciella brandväggar el dyl mellan pannan och resten av huset om pannan har en effekt under 60 kW! BBR, Boverkets Byggregler, säger att panna över 60 kW ska placeras i pannrum, pannrum ska hålla brandklass EI30 dvs stå emot brandspridning i 30 minuter. Mindre panna=inget pannrum! Det är inte säkert att ett rum är ett pannrum bara för att det står en panna där...
Att det sedan är en bra idé att bygga ett pannrum ändå, för ens egen nattsömns skull, är ju en annan sak (som sotarn inte har med att göra!)!
 
Ja föräldrarnas hus är i.a.f byggt -38, och dom tillsammans med många andra blev tillsagda att skruva minerit på dörrarna.
Men jag tänker efter så var det nog fel att skriva ordet "ålaggda", kan hända att sotaren bara säger det för deras eget bästa, det kanske inte alls var tvingande på samma sätt som t.ex genomgående skruv till takstege.

Och angående det du skriver så är det ju t.ex inte ovanligt att vedpannor står i köket.
 
Fotografen skrev:
Det låter märkligt. Brandskyddskontroll utförs enlig Statens Räddningsverks Författningssamling 2005:9 (finns att ladda ner på Räddningsverkets hemsida) och där framgår klart och tydligt att kontrollen utför mot de regler som gällde när anläggningen togs i bruk, oftast samtidigt som huset byggdes.
Har man tex ett hus från 30-talet är det 1928 (eller var det -23?) års brandskyddsstadga som gäller, och där står inget om mineritdörrar...
Svensk byggnadslagstiftning är inte retroaktiv!
Knepiga fall kan vara om skorstenen inte använts en period och sedan ska användas igen, eller ombyggnader.
Dessutom, det är fullt tillåtet att bygga ett nytt hus utan några speciella brandväggar el dyl mellan pannan och resten av huset om pannan har en effekt under 60 kW! BBR, Boverkets Byggregler, säger att panna över 60 kW ska placeras i pannrum, pannrum ska hålla brandklass EI30 dvs stå emot brandspridning i 30 minuter. Mindre panna=inget pannrum! Det är inte säkert att ett rum är ett pannrum bara för att det står en panna där...
Att det sedan är en bra idé att bygga ett pannrum ändå, för ens egen nattsömns skull, är ju en annan sak (som sotarn inte har med att göra!)!
Hej!
Var kan man hitta äldre brandskyddsstadgor? Har ett hotell från 1940-talet och vi har fått anmärkning på att vi inte har brandklassade dörrar in till varje rum. Vill därför kolla upp vad som gällde vid den tiden. Nån som har tips på var man kan hitta regler etc på nätet?
Såg att det kanske fanns och läsa (ej låna) på nåt bibliotek i södra sverige.
Mvh Magnus
 
Verkar vara poppis att lyfta gamla trådar. Den här var i och för sig bara tre år. :)
Hur som helst tror jag att det som Fotografen en gång i tiden skrev går att applicera på ditt hotell då det är en kommersiell fastighet. Dubbelkolla med MSB för säkerhets skull.
 
magnus@hornstrom.net skrev:
Hej!
Var kan man hitta äldre brandskyddsstadgor? Har ett hotell från 1940-talet och vi har fått anmärkning på att vi inte har brandklassade dörrar in till varje rum. Vill därför kolla upp vad som gällde vid den tiden. Nån som har tips på var man kan hitta regler etc på nätet?
Såg att det kanske fanns och läsa (ej låna) på nåt bibliotek i södra sverige.
Mvh Magnus
Minns inte var jag hittade brandskyddstagdan från 1923, har för mig det var ågon brandmuseiförening som lagt ut den.
Däremot, driver du hotell blir det troligen knepigare, det är då verksamheten som kräver ett högre brandskydd, inte byggnaden och dess installationer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.