Vi har just köpt oss ett hus där det finns en "bastu" i källaren.

Grejen är att den är totalt felkonstruerad och inte färdig heller så jag står lite i valet och kvalet här nu.

Förutsättningar:

Bastun är uppreglad från källargolvet med träreglar som ligger direkt mot bottenplattan. Även reglarna i väggarna är trä och ligger direkt mot yttervägg. Dessutom är den isolerad med glasull som ligger direkt mot både panel och källarvägg, altså ingen luftspalt alls. Det finns iofs. reflektorfilm mellan panel och isolering.

Ingen ventilation in i bastun under agregatet. Iofs. ett lättlöst problem.

Utventilen går rakt ut i det fria som den aldrig skall göra i en bastu om man skall tro vad folk säger.

Kort sagt: Den verkar helt uppfuckad. Samt att den behöver kompletteras med goldbeläggning och aggregat.

SKall man satsa pengar på att rätta till den eller skall man riva ut den för att komma åt utrymmet. Eller skall man riva ut den och sikta på att renovera den senare i sin husägarkarriär?

Det känns lite som att det är lika bra att få det gjort direkt eftersomurymmet aldrig lär bli tomt i framtiden ::)
 
Gör om och gör rätt är mitt tips.
Har själv precis rivit ner bastun för att bygga upp en ny på rätt sätt nästa vinter.
Den funkade visserligen men reglat med trä mot yttervägg och ingen ventilation.
Känns tryggare att basta om man vet att den är rätt byggd.
 
Håller med - "görom/gör rätt" och du har något att pusta ut i mellan alla andra jobb som kommer i ditt nya hus. Gör du det inte nu så kommer det kanske att dröja, och det vill du väl inte.....?? Lycka till!!
 
Sabai skrev:
Håller med - "görom/gör rätt" och du har något att pusta ut i mellan alla andra jobb som kommer i ditt nya hus. Gör du det inte nu så kommer det kanske att dröja, och det vill du väl inte.....?? Lycka till!!
Nä det 'r mycket som är så med. Jag skall börja dagen med att måla om alla förrådsutrymmen i källaren annars lär det aldrig bli gjort under vår tid i huset så...

Bastun är mest en fundering om jag skall låta den vara till att börja ed eller om ajg skall blåsa ut den och göra om till förråd.

Som det verkar nu så får den bli kvar så länge och så kör jag troligen bara på tillrättad ventilation då det är hyffsat enkelt att ta upp ett hål under aggregatet och ett hål brevid dörren.
 
Beppo skrev:
Vi har just köpt oss ett hus där det finns en "bastu" i källaren.

Grejen är att den är totalt felkonstruerad och inte färdig heller så jag står lite i valet och kvalet här nu.

Ingen ventilation in i bastun under agregatet. Iofs. ett lättlöst problem.

Utventilen går rakt ut i det fria som den aldrig skall göra i en bastu om man skall tro vad folk säger.
Har själv en liknande konstruktion på bastun i mitt hus -68.

Har tänkt att göra om men har inte läst på så mycket....... :-[

Men minn fråga är, vad är faran med ventilationen ? Sitt liv pga syrebrist eller skador på huset ? :-[ :-[
 
Vet inte.

Jag har ine en aning om varför ventilationen inte skall gå ut utomhus men så säger folk.

Inluften skall alltid komma in under aggregatet och utluften skall gå ut i samma utrymme som där man tar inluften. Detta är vad jag kommit fram till genom att fråga folk och läsa på olika internetsidor.

Är det någon som kan kasta lite ljus över situationen och upplysa oss mindre vetande om varför det skall vara på detta vis?

Kan det ha med att man skall recirkulera luften för bättre värme eller vad?
 
:) Det handlar om övertryck och undertryck. En bastu med hög värme suger luft via intaget, skulle man inte returnera luften till samma utrymme skulle undertryck uppstå.
Dörren skall också helst vara vänd mot det utrymmet.
 
Tja, vi hade utsläpp rätt ut genom väggen och det fungerade det också. Men det är klart, vi hade ca 18 kvm tvättstuga/grovkök utanför och dörren till köket var sällan stängd :-[ Och jösses när vi "snabbtorkade" tvätt på vintern, vilken ångkvast det var ur ventilen, den fukten hade jag inte velat haft in i huset :) Hus med självdrag förstås...
 
robbank skrev:
:) Det handlar om övertryck och undertryck. En bastu med hög värme suger luft via intaget, skulle man inte returnera luften till samma utrymme skulle undertryck uppstå.
Dörren skall också helst vara vänd mot det utrymmet.
Dörren skall vara vänd hur?

Mot det utrymmet menar du...? Att dörren är vänd mot det utrymmet eller att dörren är hängd på utsidan av bstun dvs. "mot" det utrymmet?

Bastudörrar skall väll alltid gå utåt vad jag fattat just pga. detta ev. undertryck.

Vidare så skulle man kunna säga att det kan vara lämpligt att spara den ventilen jag har ut ur grunden för att kunna belufta bastun och dra ut fukten när jag har bastat klart?

Yterligare vidare så kan det vara smart att starta bastun när man tvättar för att få detta undertryck som torkar tvätten då det är självdra i kåken men saknar ventiler i källaren?

Räta ut mina frågetecken nu ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.