Hejsan

Jag håller på och lägger ett nåtat golv, några av brädorna är bågformade och jag funderar på hur jag ska lösa det. En variant är att jag sågar dem raka, men då får jag såga alla brädor till samma bredd, och det blir ganska mycket på många brädor. Brädorna är drygt 2m långa. Ett alternativ är att såga dem med handcirkelsåg och skena, men

Fråga 1. Finns det något knep för att såga en så lång bräda rak på bordcirkelsågen med ett anhåll som bara är knappet en meter?

En annan variant är att jag tar två bågformade brädor och kexar ihop så dom blir raka, med plats för nåten mellan.

Fråga 2. Tror ni det är en lösning som funkar, eller kommer det att gå illa av någon anledning?

Ett tredje alternativ skulle så klart vara att tvinga in dom direkt i golvet, men det känns inte ok. Golvet varken skruvas eller spikas, utan hel-limmas.

Brädorna är 100m breda och 13mm tjocka.
 
Att såga en bågformad bräda mot anhållet på bordssågen är farligt (potentiellt livsfarligt om jag förstått saken rätt). Brädan riskerar att ta i klingans bakkant och kastas tillbaka mot operatören med våldsamkraft. Det är jag ganska säker på utan att ens äga en bordssåg (men jag blir nog rättad om jag har fel). Skall du räta upp dem får du göra det med handcirkel/sänksåg och skena eller bandsåg (alternativt rikthyvel).

Jag skulle heller inte försäka tvinga eller på annat sätt pressa ihop brädorna (såvida inte felet är väldigt litet). Det är som gjort för framtida problem.

Personligen skulle jag skaffa några nya raka brädor hellre än att såga alla brädor smalare, men det kanske inte är ett alternativ. Kan du reklamera de krokiga brädorna, eller be ett likalt snickeri räta upp dem åt dig?

/Woodchuck
 
Angående lokalt snickeri, så är ju just kärnan i frågan hur dom skulle gjort ;)

Hyvel skulle kunna vara ett alternativ, jag förmodar att man i alla fall kan köra den konkava sidan ganska enkelt, klurigare med den konvexa. Kruxet är att det är teak vi pratar om, och jag har inget hårdmetallstål i hyveln.

En kort bågformad är inget problem på bordcirkelsågen, man lägger den konkava sidan mot anhållet först. Hmmm, lösningen är nog helt enkelt att tillverka ett långt anhåll att köra emot, så klart, slog det mig nu. Så får det nog bli, om jag inte limmar ihop dom. Testade lite och det kändes rätt bra. Kom på att jag kan limma ihop hela sektioner då underlättar det läggningen också. Frågan här är bara vad som händer när träet rör lite på sig, och de två meter långa brädorna är ihopsatta med 6-7 kex med 6mm spalt där dom är nåtade. Rörelsemånen i nåten försvinner ju liksom. Fast sätter jag ihop dom bara två och två bör det inte vara några problem på just den punkten.
 
thomasx skrev:
En kort bågformad är inget problem på bordcirkelsågen, man lägger den konkava sidan mot anhållet först. Hmmm, lösningen är nog helt enkelt att tillverka ett långt anhåll att köra emot, så klart, slog det mig nu. Så får det nog bli, om jag inte limmar ihop dom. Testade lite och det kändes rätt bra. Kom på att jag kan limma ihop hela sektioner då underlättar det läggningen också. Frågan här är bara vad som händer när träet rör lite på sig, och de två meter långa brädorna är ihopsatta med 6-7 kex med 6mm spalt där dom är nåtade. Rörelsemånen i nåten försvinner ju liksom. Fast sätter jag ihop dom bara två och två bör det inte vara några problem på just den punkten.
På youtube såg jag för några år sedan ett långt klipp med en kille som sågade långa brädor raka på cirkelsågen. Nummer ett var att han hade en lång rak bräda som han fäste dem mot, och som i sin tur följde anhållet.

Nummer två var att en bräda som böjt sig i sidled har en inbygd späning så han sågade bara så mycket att han fick en rak sida, och sågade sedan andra sidan och alternerade tills de förblev raka.

Om jag förstod det rätt lägger du golvet flytande? Om det inte är för brett behöver du inte/vill inte ta upp svällningen i noten, utan det räcker med att det finns marginal på yttersta sidorna.

--- Mats ---
 
Aha, att spänna fast en rak bräda på den böjda är så klart en variant också, lite samma sak som att göra ett långt annhåll. Jag förmodar att spänningen i brädan är sådan att den fortsätter att böja sig åt samma håll som den börjat. Annars kan man eventuellt vinna lite bredd på att såga lite grann på varje sida om vartannat. Finns det någon tumregel om hur mycket spänning som är inbyggt i brädan, hur mycket mer den böjer sig när man sågar den rak? Baserat på dimension och hur mycket den redan böjt sig. Hmmm, man kanske skulle experimentera fram en sån formel och vinna Nobelpriset i ekonomi, det kan ju inte vara så svårt ;-)

Golvet är hel-limmat, så det får väl knappast samma egenskaper som ett flytande golv.

Jag tror att jag satsar på att limma ihop brädorna två och två, och sedan sätter jag lösa kex som not mellan paren och omkringliggande för att styra upp lite till.
 
thomasx skrev:
Aha, att spänna fast en rak bräda på den böjda är så klart en variant också, lite samma sak som att göra ett långt annhåll.
Kan tyvärr inte besvara nobelprisfrågan. :)

Båda metoderna är likartade. Men om du har en tre meter lång bräda och spänner fast den mot en tre meter lång rak bräda, så är det tillräckligt för att såga de tre metrarna, förutsatt att sågen duger för att såga tre meter.

Om du gör en förlängt anhåll med en rak bräda som du lägger fast mot sågen istället för fast mot den böjda brädan blir det annorlunda. När brädan du skall såga kröker sig måste du egentligen ha tre meter anhåll framför sågen (så du har stöd när du börjar) och tre meter bakom (så du har stöd när du slutar). Det vill säga dubbelt så mycket rak bräda som det som skall sågas.

--- Mats ---
 
När jag gick på trätekniskt gymnasium hade vi en lösning som liknar det ni diskuterar ovan för att kanta snickarfura som vi oftast fick okantad.
Det var en rak bräda med en list på undersidan som löpte i det spår i bordet som finns till vänster om klingan på många klyvsågar/bordssågar med gjutet bord, brädan hade även en trälist på tvären i bakkant på översidan som man la arbetsstycket emot.
Ett mycket snabbt sätt att kanta brädor/plankor då man slipper rita innan man sågar.
 
larsbj skrev:
När jag gick på trätekniskt gymnasium hade vi en lösning som liknar det ni diskuterar ovan för att kanta snickarfura som vi oftast fick okantad.
Det var en rak bräda med en list på undersidan som löpte i det spår i bordet som finns till vänster om klingan på många klyvsågar/bordssågar med gjutet bord, brädan hade även en trälist på tvären i bakkant på översidan som man la arbetsstycket emot.
Ett mycket snabbt sätt att kanta brädor/plankor då man slipper rita innan man sågar.
Det var också ett knep ja, vill till att avståndet är tillräckligt stort mellan spår och klinga för att få plats med rak bräda plus den som ska kantas, men för min del räcker skulle det nog räcka. Det är lite som att köra med vinkelanhållet satt på 90 grader ;)
 
thomasx skrev:
Det var också ett knep ja, vill till att avståndet är tillräckligt stort mellan spår och klinga för att få plats med rak bräda plus den som ska kantas, men för min del räcker skulle det nog räcka. Det är lite som att köra med vinkelanhållet satt på 90 grader ;)
Vet inte om det framgick att brädan man ska kanta ligger uppepå den andra, så avståndet mellan spår och klinga spelar ingen roll.
 
Vet inte om det blir tydligare av den här skissen
såg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
larsbj skrev:
Vet inte om det framgick att brädan man ska kanta ligger uppepå den andra, så avståndet mellan spår och klinga spelar ingen roll.
Ok, det förklarar varför biten i bakkant skall ligga uppepå också, jag förstod inte riktigt den detaljen, förrän nu. Ja så där blir det ju inge begränsningar.
 
Sådär gjorde man förr innan justerborden var uppfunna.
Man måste inte ha en list på plankan som går i spåret utan som avhandlats ovan kan man köra mot annhållet.

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Sådär gjorde man förr innan justerborden var uppfunna.
Man måste inte ha en list på plankan som går i spåret utan som avhandlats ovan kan man köra mot annhållet.

Mvh Pär H
Och för oss med sågar där justerbordet inte har en slaglängd på 4m plus funkar det ju fortfarande alldeles utmärkt. :) Det fina med att köra i spåret är att det styr åt båda hållen, så att säga.
 
Det går alldeles utmärkt att använda samma metod på justerbordet om det är för kort.
Ja metoden i sig är det verkligen inget fel på. Självklart så är en planka med list ett alternativ med större precision.

Pär
 
I tråden tips o trix finns en you tube video om hur man gör en egen skena till sin crkelsåg på
5 min. Gör en skena, lägg på plankan och såga rak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.