hejsan en snabb fråga.

Får man lov att bygga ett garage på en tomt utan hus ?
 
normalt inte, då garaget är en komplementbyggnad och då måste det finnas ett hus oxå på tomten. Men det kanske finns vissa undantag.
 
frågan är vilka undantag det är då ? tack för svaret =)
 
Utanför detaljplanerat område brukar det inte vara några problem.
 
Med tanke på hur många bodar, skjul och vagnslider som finns överallt bara man kommer utanför tätbebyggt område, så kan det inte vara ngot problem alls.
 
Grejen e ju den att jag trodde mitt bygglov skulle gå igenom men nu verkar det som även länsstyrelsen säger nej då det ligger nära flygplatsen och är bullerzon!
Och det är ju inte detalljplanerat område så då tänkte jag att då kanske man kan bygga garage med en lägenhet på istället för hus! Var väll lite dum när jag frågade kommunen när dom hade öppet hus om man inte kunde få bygga en maskinhall istället och då menade han på att det måste finnas ett hus på tomten och som jag inte får bygga hus sa han, då får jag automatiskt inte bygga garage !

Gjorde jag fel och frågade om maskinhall eller vad ska jag säga att jag ska uppföra ? :)
 
maskinhall låter väl bättre än garage i så fall. Om du bygger en komersiell lokal istället för bostad så borde flygbuller vara ett minfre problem. Nu kan det iofs finnas områdesbestämmelser som hindrar ex. verkstadslokaler.
 
Sinner skrev:
Och det är ju inte detalljplanerat område så då tänkte jag att då kanske man kan bygga garage med en lägenhet på istället för hus!
Får du inte bygga hus får du garanterad inte bygga garage med lägenhet.
Det är boende de vill förhindra, om det är hus eller lägenhet spelar ingen roll.
 
RoTe
På en industrifastighet får du ju bygga garage/verkstad/maskinhall utan bostadshus.
 
Det är klart att man får bygga bara ett garage om det inte strider mot detaljplanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.