Hej!

Jag är ny på forumet. Har läste en hel del inlägg tidigare men har först nu registreat mig och kan nu göra egna inlägg.
Vi bor i ett -30 tals hus som vi håller på och renoverar för fullt. Det mesta försöker vi klara av själva. Dels för att det oftast är kul, lärorikt men framför allt så sparar man pengar.  Hantverkare är nämligen inte så billiga men vad värre är så kostar dom alltid mer än vad man själv lyckas beräkna i huvudet.

Vi ska byta ut våra avloppsstammar nere i källare och försöker få oss en prisuppgift från div. rörfirmor men det är inte det enklaste. Källaren är på 40kvm och det är endast rören i marken som behöver bytas. Allt uppåt är bytt.

Vad jag har kommit fram till är att "stora" firmor tar 1000:- i timmen!! för en rörkille, hur ska man annars tolka dom svar jag fått via mail!?

Enligt firman kostar en rörkille 395:- + moms i timmen. Det blir ca 20.000:- för en veckas jobb och sedan tillkommer naturligtvis kostnader för material som i det här fallet inte borde bli så värst mycket. Men fel ändå... plaströr och div. kopplingar och sist men inte mist bensinen måste kosta en väldigt massa pengar. Hur ska man annars kunna komma fram till 20.000 kr?
Personligen tycker inte jag det är rimligt.


Svar från en rörfirma!!
---------------------------------
Hejsan!

går omöjligt att beräkna kostnad för ett sådant projekt.
Avloppsrören i källaren, beräkna kanske 1 vecka, 1 gubbe. Då hamnar vi på ca. 40.000:- för arbete och div. material. Men svårt att veta hur långt han hinner på en vecka och hur mycket skall bytas. Löpande går iaf en montör på 395:-/timme + moms , det är vad som gäller vid avlopsbyte.
-------------------------------------------------------------------

Mail från mig
-----------------------------------
Hej!

395+24% moms = 494 kr * 8 timmars arbetesdag = 3952 * 5 dagars arbetsvecka 19760:- Vad mer ska räknas in? Hur blir det 40.000 på en veckas jobb?


Hejsan,

Div. material avlopp, kopplingar osv. jag skrev ca. pris så allt från 30.000 - 50.000 i nuläget, svårt att sitta här utan ritningar och göra en bedömmning på arbetet.
Men om jobbet tar en vecka så blir sluträkningen ca.40.000:- , erfarenheten av ett dussin snarlika arbeten säger så. En gubbe kostar inkl. material, arbete, bil ca. 1000:- timmen - så har jag räknat.

 
395 är standard för rörisar.. Materialet kostar slantar och vid dessa typer av arbeten är material och timkostnad ungefär 50/50 beror på lite hur det ser ut och vilken tillgänglighet du har. Skall du få en bra prisuppskattning så skall du helst skicka en ritning med befintlig avlopp samt det nya inritat med dimensioner och dyl samt åberopa VVS-AMA... Jag tror att priset du fått är inom ramen för vad det kostar kan ta 3 dagar eller 10. Går firman på löpande så får man skriva in i kontrakt att samtliga kostnader skall verifieras med faktura underlag. Rör/Vent och El firmor gillar att köra sina a-pris listor och dessa är rätt ok men vissa detaljer gör de nästan 200% på. Så det kan bli problem att få nån att göra det då. Man kan ju iofs höja timpenningen en aning och släppa på material påslaget men i ditt fall så rekommenderar jag att försöka få ett fastpris av en entreprenör jämföra detta med de 40000 som du fått som kostnadsuppskattning. Får du då ett fast pris för säg 45000 så ligger det hyffsat rätt. Då kan det vara värt att ta det fasta för 45... Nu tror jag iofs inte att du får något fastpris på denna typ av jobb och får du ett så skulle jag inte vara förvånad om det kommer med ett antal reservationer mot det mesta...
 
Helt sjukt!!! 1000 spänn i timmen, löjligt. Inte konstigt att folk betalar svart eller tar in polacker.
 
Finns ingen som endast för arbetet tar 1000 spänn i timmen... EL runt 400, tele 500, rör 400, bygg 350, btg 350, måleri, golv, platt runt 330 allt förståss beroende på företag och dylikt men i dem regionerna ligger timtaxan exkl. moms
 
Byggarebert skrev:
Helt sjukt!!! 1000 spänn i timmen, löjligt. Inte konstigt att folk betalar svart eller tar in polacker.
Läs vad mr Z skriver, 50/50 är en parameter man räknar efter inom de flesta hantverken. Tänk att en Advokat debiterar ca 1.500 kronor/timmen= för vad då?
Moms och arbetsgivaravgift, skatt på drivmedel o s v, är inget du kan lasta företagaren för.
Det verkar som att du går omkring och tror att en höftledsoperation kostar 300kronor ;D
 
Självklart måste hantverkare debitera för en vettig tim-penning samt utlägg i samband med arbetet. Dock måste jag säga att de väldigt lätt lägger på extra. Låt mig exemplifiera detta med den röris jag hade hemma förra året. Jag hade en rad småjobb inkl sätta kulventiler, ta bort ett element etc vilket beskrevs i telefonen. jag var tvungen att betala 700SKr för "bilen", surt men OK. Döm till min förvåning när han efter att ha gått runt och tittat en halvtimme att han måste åka tillbaka till "lagret" för att hämta några rörkopplingar och kulventiler!! Jag trodde det var grejen att ha med "firmabilen". Dessutom visade det sig att han debiterade timpenning (ca 500/tim) under lunchen. Själv har jag löneavdrag under min lunchtimme.........
 
Dyrt dyrt dyrt!

Vi anlitade en rörfirma tidigare som är den äldsta och största firman på orten. Det var 4 meter avlopp från övre våningen ner till källaren som skulle bytas. Plus avloppet från köket ner till källaren. Dessutom bytte han en kallvattenledning som var kallförzinkad mot koppar. Sedan kopplade han också in köksblandaren. Anledningen till stambytet var att vi höll på och renovera köket och behövde få det gjort. Och lite bråttom var det.
Jag demonterade själv alla skåp och köksluckor. Flyttade på elkablar sam stod i vägen (längs rören) samt demonterade panelen i källaren som dolde rören. Dessutom fick jag själv göra det nya hålet för köksavloppet. Annars hade han varit tvungen att anlita en "håltagare" som fixade jobbet. (kostar extra) Så allt var klart för rörmockaren. "Bara att plocka ner det gamla och sätta dit nya plaströr.

Jag är hemma tidigt om dagarna så jag såg när han fixade med rören, skitade ner hela köket och entren. smårepade den nymålade trappan upp till övervåningen när han gick inne med steniga avloppssmutsiga skor.

Han jobbade med rören i en och en halv dag. Dock inte full tid. För han var på ett annat "akutjobb" under en 4 timmar första dagen. Så kanske 8 timmar sammanlagt.

Pris: 16.000:-

Får väl skylla mig själv för det var en offert som jag hade accepterat.
Men hade ingen aning om att det skulle ta en dag.
Plus att jag hade tröttnat på rörisar som har för mycket att göra.
Som inte orkar höra av sig och verkar ointresserade av "småjobb" hos privatpersoner.
Men "småjobb" kan tydligen ge STORA pengar.

Ska kolla in nynäsfirman. Så har jag pratat med en annan röris som uppskattade att
stambytet i källaren skulle gå på en ca 15.000:- (blev något paff) så billigt!!!??
Skiter i om det är svart eller vitt. Bara man inte blir ruinerad. Det är plaströr jag ska skita ner i. Inte guld eller silverrör.... Timpriset kan jag acceptera men inte materialpriserna.



 
I mitt nästa liv skall jag bli rörmokare. Jag håller på med en totalrenovering och eftersom alla golven ändå skulle tas upp bestämde jag mig för vattenburen golvvärme i stället för takvärmen som fanns i huset. Pratade med rörmokaren som jag engagerat för andra jobb som hänvisar till konsult för effektbehovsberäkning. Ringer golvvärmeleverantören för prisuppgift, men dom hänvisar till rörmokaren ("all försäljning sker via entreprenören"). Så jag ger ritningen på huset + effektbehovsberäkningen till rörmokaren som skickar det vidare till golvvärmeleverantören för projektering, materialspec + prisuppgift (bruttopris). Får tillbaka en materialspec och ett pris på ca 150.000 för materielen (ca 200 kvm golvyta). Wheelar och dealar med rörmokaren och lyckas utverka en rabatt på det hela, ("du vet, där är inte så stora rabatter på det här för oss"). Så jag säger OK, och ber rörmokararen beställa hos grossisten. Så får jag leverans och av misstag har grossisten råkat skicka med en fakturakopia i stället för följesedel. Kan du tänka dig vad rörmokaren har för avans på den här materialleveransen ? 45 % !!! Nu snodde jag ju en del av det här i förhandlingen med honom , men ändå.  Det innebär att han skulle tjänat 67.500:- på att posta 2 brev och ringa ett telefonsamtal samt hänvisa mig till andra som kunde effektbehovsberäkna och projektera. Utöver detta kommer ju all annan material i form av kopparrör, rörkrökar, isolering och ventiler hit och dit där marginalerna vad jag förstår är ännu högre, Ändå kostar rörmokaren 400 spänn i timmen ! Med dom avanserna dom har på material skulle dom kunna jobba gratis och ändå bli förmögna.
Jmfr med t.ex en målare eller golvläggare som jobbar för betydligt lägre timpenning, och ofta jobbar med material som kunden själv varit och handlat till konkurrensuttsatta priser hos t.ex. Bauhaus eller Beijer bygg.

Det är inte konstigt att vi har dom priserna vi har med den ålderdomliga konstruktionen med kund - entreprenör - grossist - leverantör. Jag utgår från att grossisten i exemplet jag relaterat har ytterligare 15 % hos leverantören. det innebär att jag skulle kunnat köpa materielen minst 50 % billigare om jag kunnat köpa den direkt hos leverantören.

Att sedan min rörmokare inte hade tid att instellera det han sålt med god förtjänst är en helt annan sak.

 
Ja, Fnutte, och skulle man komma med eget material, som en kompis köpt ut som har konto hos grossisten, och som man då köpt för "hantverkarpris", då är det tamigfan omöjligt att få en hantverkare att göra jobbet med de köpta grejorna.....så de vet var vinsten ligger om man säger så..
 
fnutte skrev:
Jag utgår från att grossisten i exemplet jag relaterat har ytterligare 15 % hos leverantören. det innebär att jag skulle kunnat köpa materielen minst 50 % billigare om jag kunnat köpa den direkt hos leverantören.

Grossisten har betydligt mer än 15% påslag, säkert 30-50% . . .
 
nu har jag på kort tid råkat ut för en kund som köpt eluttag själv, dessa är av undermålig kvalite samt tar betydligt längre att koppla in än dom jag använder eftersom dom har skruvanslutningar av fkn som bara tar en fk under varje skruv, vilket innebär att jag först och främst ska skruva isär uttaget, tex eljos och merten är bara ihoptryckta. sen ska det skruvas och pillas in fk på 3 eller 6 ställen per uttag jämfört med eljo o merten som har snabbanslutningar. om nu "mina" uttag är någon krona dyrare så går det betydligt snabbare att montera dom och dom håller högre kvalite' så i slutändan blir det inge dyrare för kunden och han får även garanti på materialet.
 
Du har så rätt pellefant! Tyvärr är detta ett tilltagande "problem" då det kommer mer och mer biltema och harald nyborg i landet.. Nu ska man inte tolka detta som att dom säljer skit men som du säger tar det kanske tio min längre per uttag att montera och det motsvarar ju faktiskt nästan en hundring i arbetstid för kunden.
Och när det gäller materialvinsten så är det lätt att man bara ser vinsten dom gångerna man faktist får jobbet men dom hundratals timmar man lägger på att räkna på, projektera, och kundbesök/resor är det sällan någon som tänker på, för inte kan jag tänka mig att någon anställd på tex volvo skulle kunna tänka sig att göra tre timmar arbete om dagen utan ersättning åt dom?
När det gäller att fakturera lunchen som arbtid är det däremot helt förkastligt om han inte tex hämtade material under tiden? är faktiskt många hantverkare som anväder lunchen till att göra ärenden åt kunden och äter medans han kör.
 
Snailman
Synd att han inte hade köpt dem på byggmax för 25kr styck istället då , de har två snabbanslutningar per anslutning, samma finns på biltema för dubbla byggmaxpriset. ;)
 
Är dom av samma kvalitè som märkesprylarna i övrigt då?
 
Snailman
Jag bytte väl ett dussin eller så i somras, har inte märkt några problem....
Det man kan säga är väl att de inte är så värst snygga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.