Hej alla.

Jag har kommit i bråk med hantverkare. Dom försöker lura oss på pengar.

Innan tankrenoveringen har vi kommit överens om ett pris. Dom började arbete. Under hela arbetes gång har dom inte sagt att det kommer kosta mer för att det tog längre tid en planerat. Däremot har vi betalt dom för extra arbete dom utfört, men än idag har vi inte sätt något kvitto på det

När fakturan kom var den ca 10,000 mer än offererat. Där emot har dom också behållit under arbetets gång alla kvitton på material dom inköpt. Vilket var omöjligt för oss att inventera. Dessa fick vi någon vecka efter utfört arbetet.

Snälla någon. Hur ska vi göra?
Jag har kontaktat konsumentverket och dom besvarade att vi ska skicka en skriftlig framställan till motparten. Är det rätt att börja så?
 
För det första. vad var det för typ av avtal ni hade?

OM det var fastpris så skall priset hållas oavsett om det blivit dyrare eller billigare än hantverkaren räknade med.

OM det var löpande räkning, men ni har fått en uppskattning av slutpriset, då får hantverkaren överskrida uppskattningen med 15%.

På det du skriver (ni har fått kvitton på materialet till slut) så låter det som ni hade löpande räkning, eller ialla fall tycker hantverkaren det. Då är frågna hur stor är totalsumman?

Extraarbetena som ni betalat för, hur är det med ROT för de sakerna, är det avdraget i det pris ni betalat?
 
Tack försvaret hempularen

För det första. vad var det för typ av avtal ni hade?
Det var ett muntligt avtal (35,000kr efter ROT) och det var det som gällde under hela arbetet.

OM det var löpande räkning, men ni har fått en uppskattning av slutpriset, då får hantverkaren överskrida uppskattningen med 15%.
Hela fakturan för utfört arbete kom efter slutfört arbete. Men på den fanns över 9,000kr extra. Alltså 44,000kr totalt, alltså ca 30% och inte 15% som du skrev. Under hela arbetet har dom inte sagt något att det kommer ta längre tid än beräknat.

På det du skriver (ni har fått kvitton på materialet till slut) så låter det som ni hade löpande räkning, eller ialla fall tycker hantverkaren det. Då är frågna hur stor är totalsumman?
Vi har fått "original faktura" (affärens) efter avslutat arbete. Under tiden har vi fått två fakturor (deras) för material + en efter avslutat arbete. Alltså sammanlagt 3 fakturor för material som låg på ca 29,000kr. För arbete vill dom ha 44,000kr. Där endast 35,000kr är betalda (som enligt avtal)

Extraarbetena som ni betalat för, hur är det med ROT för de sakerna, är det avdraget i det pris ni betalat?

Det som är konstigt är att vi inte har sätt något avdraget i någon faktura. Pengarna har typ försvunnit i luften. Det rör sig om ca 4,000. Vi betalade dessa direkt efter slutfört extra jobb för att inte påverka totalt summan som var offererad. Men tydligen så ställde det till med problem.
tack för din tid.
Mvh
 
Snälla någon. Finns det någon demokratis lösning på detta :( ?
 
En sak jag har funderat på.. Om man går på löpande räkning med uppskattat pris, vad skall man räkna de 15% som det kan överskrida på? På pris innan ROT eller efter ROT, då ROT dras av firman och inte av kund, men det finns ingen garanti att ROT blir godkänt, ex om man redan har maxat sitt tak.

Sen en annan sak, har du kollat att firman har F-skatt? så det inte är så att de inte kan dra ROT. och det pris de kräver är mer eller mindre jobbet utan ROT avdraget?
 
Som jag fattar det så har du betalat för matriel samt för arbete till den del du fått uppgift om för start. (35kkr) Har du på något sätt, helst skriftligtbestridit resterande belopp. Tex genom att skriva på fakturan att du bestrider 9kkr då det överstiger överenskommet pris.
Vad har hantverkaren sagt när du meddelat att du inte är beredd att betala 45kkr? Vad har hantverkaren för förklaring till att det tagit mer tid än beräknat?

Precis som det skrivits tidigare är det "OK" att priset blir 15% dyrare än lämnad prisindikation på ett löpande arbete, alltså ett slutpris på drygt 40kkr för din del.

Så det du i första hand kan tvista om är ca 5000:- dock tycker jag att du ska ha en bra motivering av hantverkaren varför det tagit mer tid, vad är det som han inte kunde förutse när han lämnade offerten.
/m
 
Som jag ser det så skall du i första hand ta en diskussion med firman och be dem förklara den nya faktureringen i förhållande till uppgivet pris.

Kommer ni då inte överens så skall du skriftligen bestrida fakturan till firman, det är viktigt att göra det snabbt, om man väntar för länge så har man accepterat fakturan. Du bör bestrida inom en vecka. Det är viktigare att du bestrider i tid, än att du tar den muntliga diskussionen.

Du bör också betala in det belopp du anser korrekt, så får ni ev. bråka om resten.
 
Som det ser ut nu och om vi ska betala dessa 9,000 extra, så överskrider vi ROT. Men om vi håller oss till 35kkr som offererat så klarar vi oss.
Vi har betalat precis allt som vi har kommit överens om inkl material. Men om dessa resterande 9kkr har dom nu skickat kronofogden på oss. Vi ringde dom och försökte få slut på det. Vet ni vad dom sa? Jo att dom river fakturan som var för extra arbete. Men sen några dagar senare så kommer dom med en NY FAKTURA. Där har dom sänkt priset med 1000kr. Vad F.. är det dom håller på med? Om vi redan har kronofogden på oss då kan dom väl inte bakom ryggen på dom komma med nya fakturor? Det här är en riktig cirkus.

På fakturan står det att dom har f-skatt och ROT finns med där.
 
Har du gjort en sökning på den att de faktiskt har F-skatt.. att det skriver det på fakturan behöver inte betyda att de har det.
 
Är det verklien sant att de redan lyckats få med sig kronofogden på en indrivning? Kronofogden och HA-konsult har väl inte riktigt samma metoder?
 
Du kan säkert få många goda råd om hur du ska göra. Men för att det ska fungera måste du redogöra ordentligt för vad som har hänt. Exakt vad har ni kommit överens om? Varför ska du har kvitton på deras materialinköp? Har det tillkommit något extra arbete? Hur länge sedan var det detta hände?

Man kan inte "skicka kronofogden på någon". Det är inte så det fungerar.

Rent generellt: betala in exakt det ni kommit överens om. Bestrid resten. Det räcker att du skriver "Bestrides" tvärs över fakturan och skickar tillbaka den. Då kan de inte lämna ärendet vare sig till inkasso eller kronofogde.
 
Jo vi har betalt till och med för mycket. Så vi ska kräva pengar från dom.
Jag har nu skickat bestridande uppgifter tillbaka till kronofogden plus att firman får ett brev med lite förklaring att vi inte får ihop deras fakturor.

Ang. material inköpt.
Jag måst ju veta att dom inte lurar mig. Tänkte använda det för inventera. Men nu är det för sent.

Företaget är registrerat sen 2011-05-12 så dom värkar inte kunna det där med ärlighet.
Dom har till och med tagit i beräkning byggnadsställning för nästan 4,000kr utan att jag har vetat om det. Sånt får dom ju fråga om, ställning kunde jag ha fixat gratis från grannen.

Jobbat dom har fått betalt för avslutades i slutet av oktober.

Tack alla för hjälpen. Jag får se hur det slutar när vi får skriftligt svar från firman och någon bekräftelse från kronfogden.
 
Med tanke på din påpekan som följer
""Dom har till och med tagit i beräkning byggnadsställning för nästan 4,000kr utan att jag har vetat om det. Sånt får dom ju fråga om, ställning kunde jag ha fixat gratis från grannen.""

Hur tror du att man kommer upp på taket för att arbeta där? Om du kunde ordna godkänd ställning så varför sade du inte det från början. Ställning för arbete på tak är ett krav från arbetarskyddet och inget man själv hittar på.
Hur har extra arbetet avtalats är det genom byggmöte på plats, alla timmar kostar nämligen lika mycket vare sig det är snack med hantverkaren om förändringar som inte ingår från början.Det innebär att eftersom du inte har annat en muntlig överenskommelse med firman så sitter du ganska löst till om detta går vidare till Tingsrätten vilket det gör om ni inte kommer överens med firman. KF är nämligen endast en mellanhand i detta läget. Hamnar ni i tingsrätten så skall du vara medveten om att det räknas som ett småmål vilket betyder att var och en bär sina egna kostnader.
 
Kostnad för ställning är nog att betrakta som en standard kostnad. Definitivt inget du kan bestrida som sådan. Möjligen kan man diskutera om den borde ingått i prisuppskattningen du fått. Men om den var specifikt för just arbete så...
 
"Hur tror du att man kommer upp på taket för att arbeta där? Om du kunde ordna godkänd ställning så varför sade du inte det från början. Ställning för arbete på tak är ett krav från arbetarskyddet och inget man själv hittar på."

Om man får en fast kostnad för arbete så borde inte byggnadsställning kosta extra. Detta skall innan påbörjad arbete komma fram hur vi vill lösa detta. Enligt lag så ska renoveringen gå till på ett sätt där kunden inte ska betala alldeles för mycket pengar och hantverkare skall hålla nere på kostnader. Här har dom i detta fallet inte gjort. Utan att fråga har dom tagit ut en extra kostnad för detta.

Extra arbetet har avtalats på plats. Nästa dag har då fått pengarna. Vilket i detta fall inte skulle påverka den offererade fasta avgiften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.