Jag är med Nimajeb, antalet rum (som är någorlunda välplanerade) är underskattat i Sverige. Jag hade gärna sänkt storleken på våra rum för att få ett rum till.
 
Hemmakatten
Att ange antalet sovrum är en sak, men titta på storleken på engelska sovrum. Ett sovrum där kan vara i princip hur litet som helst bara det går in en säng. I Sverige har vi regler för hur litet ett rum får vara för att man skall kalla det ett rum och inte skrubb eller klädkammare.
 
Det är sovrum och badrum som gäller.

Man brukar se annonser typ: 4 BR, 2 1/2 Bath. (4 sovrum, 2 badrum, 1 gästtoalett)
 
Så hur stor pris skillnad blir det med 3 eller 4 sovrum? Är det ens värt att bry sig om. Om 20 år när huset ev säljs så flyttar de nya ägarna runt väggarna efter hur de vill ha dem ändå.
 
raveper skrev:
Så hur stor pris skillnad blir det med 3 eller 4 sovrum? Är det ens värt att bry sig om. Om 20 år när huset ev säljs så flyttar de nya ägarna runt väggarna efter hur de vill ha dem ändå.
Om man behöver 4 sovrum så är man ju inte intresserad av en med 3 sovrum, däremot oftast tvärt om. Detta betyder att antalet potentiella köpare sjunker och därmed med stor sannolikhet priset. Om det är 1000kr eller 100.000 är ju omöjligt att säga i förväg.
Om däremot bostaden är på 100 eller 120m2 är ju fullständigt irrelevant förutom för vissa svenskar.
 
mycke_nu skrev:
Det är sovrum och badrum som gäller.

Man brukar se annonser typ: 4 BR, 2 1/2 Bath. (4 sovrum, 2 badrum, 1 gästtoalett)
Det där är nog mer Amerikanskt, i UK är det oftast bedrooms, möjligen specar man det som double bed om det är det.
 
sin skrev:
Det där är nog mer Amerikanskt, i UK är det oftast bedrooms, möjligen specar man det som double bed om det är det.
Vad är det? Att rummet är större än 2x2 meter? :D
 
Om planen är att sälja om 20 år skulle jag strunta i värdepåverkan, den är helt omöjlig att förutspå 20 år framåt i tiden, och bygga som jag vill bo just nu.
Vi har alltid byggt/renoverat som vi vill bo just nu och hur det sen påverkat värdet har inte varit en parameter.
 
Mycket förnuftigt av trådskaparen att gå vidare med sina badrumsplaner.
Om man har planer på att bo i huset i minst 20år så anpassar man renovering utifrån att man ska bo där.
Vi har bott 25år i vårt hus och för mig är det totalt ointressant om jag får 100.000 mer/mindre vid en försäljning om jag inte trivs med mitt boende.
Och jag tror inte på att antalet potentiella köpare behöver påverka prisbilden, utan det räcker så bra med att det finns två stycken som uppfattar huset perfekt och vill ha det "nästan till vilket pris som helst".;) och de finns:D
 
Nimajneb skrev:
Om däremot bostaden är på 100 eller 120m2 är ju fullständigt irrelevant förutom för vissa svenskar.
Irrelevant? Det kan jag inte hålla med om. Innerväggar/rumsantal är ganska lätt/billigt att ändra. Vill man ha större totalyta kostar det liiiite mer...
 
Alfredo skrev:
Irrelevant? Det kan jag inte hålla med om. Innerväggar/rumsantal är ganska lätt/billigt att ändra. Vill man ha större totalyta kostar det liiiite mer...
Antar du tillhör kategorin vissa svenskar ;)

Annars är ju nästan alltid orsaken till utbyggnad att du behöver fler rum som du inte kan pussla in i befintlig planlösning.
 
Nimajneb skrev:
Antar du tillhör kategorin vissa svenskar ;).
Ooops, avslöjad...:blushing:;)

Nimajneb skrev:
Annars är ju nästan alltid orsaken till utbyggnad att du behöver fler rum som du inte kan pussla in i befintlig planlösning.
Och anledningen till att det är svårt att pussla in är oftast att man har för liten totalyta...;);)
 
Vi skulle alldeles utmärkt få plats med 2 rum till i vor yta, men planslöningen medger inte det. Behov av fler rum finns. Om TS får barn, tror jag han kommer önska sig fler rum, och inte ha tid att vara i "relaxavdelningen" särskilt mycket. :D
 
Hej igen!


Kul att följa diskussionen även om den kanske vandrat iväg en aning ;) Tänkte bara kika förbi och säga att vi idag har ett barn på 2 år och att vi börjar bli såpass gamla att vi maximalt kommer skaffa ett barn till. Och det löser vi ju med 3 sovrum!

Har svängt över till att tycka, precis som många här skriver, att det viktigaste är att vi trivs och inte hur det påverkar värdet om 20 år. Så nu skall vi bara komma igång med projektet, fixa pengar osv :)
 
Gästrum? Arbetsrum? Lekrum för stora och små?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.